2018-03-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag vet hur vår ögon och perspektivet fungerar. Objekt ser mindre ut ju längre bort de är.
Den nedre delen skyms inte på något magiskt sätt på grund av avståndet.
Vilket är enkelt att bevisa i och med att kameror "ser" på samma sätt.
När jag tittar på ett fotografi ser det lika ut som i verkligheten.
Hela objektet är synligt hela tiden, hela objektet ser mindre ut i förhållande till avståndet.
Du har inte nämnt nånting om ljuset. Inte heller reflektion.
Sedan förstår jag inte vad du menar med foton? Ett foto kan se ut som 3d, det kan också bli optisk illusion på flera olika sätt.
Citera
2018-03-29, 23:18
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Here we go again...

Plattjordare! Förklara...

1. Var är kanten? Varför inga bilder eller filmer från kanten?

2. Om kanten bevakas av miljontals soldater, hur har detta kunna hållas hemligt år efter år? Bor dom i stora städer i Nordpolen?

3. Varför har Sverige olika årstider (och vinter) samtidigt som det är stekhett i Afrika året om?

4. Hur kan det vara midnattssol i Norra Sverige och ljust dygnet runt i flera veckor samtidigt som det är ljusa dagen i Sydafrika? Två solar?

5. Varför står solen aldrig i zenit i Sverige? När den gör det nära ekvatorn?

6. Varför tar flygplanen "omvägen" över Grönland när de flyger från Stockholm till New York? Varför flyger man inte raka vägen?

7. Var sitter alla som gör fejkade rymdfärder, producerar gigantiska mängder cgi bilder och filmer av rymden. De som tillverkar falska satelliter och raketer och fejkjordglober? Var håller de hus?

8. Varför försöker inte "dom" tysta ner er plattjordare som hotar hela konspirationen med era foruminlägg och YouTube-klipp? Ni måste ju vara största hotet.

9. Och.... varför?? Om nu jorden är platt så varför kan den inte få vara det då?

Hallå igen. Mina frågor får noll svar. Varför får jag inga förklaringar från plattjordarna? Hur kan vi ha vinter vissa delar av året samtidigt som det är stekhett i Sahara i Afrika året om? Svara då!!
Citera
2018-03-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Hallå igen. Mina frågor får noll svar. Varför får jag inga förklaringar från plattjordarna? Hur kan vi ha vinter vissa delar av året samtidigt som det är stekhett i Sahara i Afrika året om? Svara då!!
hörru du du din träskalle. Kolla in den där dokumentären, där får du härliga cgi bilder på antarctica. Det borde ju vara 50% bevis för dig, och nu står du antagligen och velar som en liten pojke.
Citera
2018-03-29, 23:27
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Du har inte nämnt nånting om ljuset. Inte heller reflektion.
Sedan förstår jag inte vad du menar med foton? Ett foto kan se ut som 3d, det kan också bli optisk illusion på flera olika sätt.
Ljuset färdas i princip längs en spikrak linje. Alltså skulle ljuset från basen av turning torso nå ögonen på 25 km avstånd eftersom ljuset från tornets topp (som är längre bort) når ögonen.
Reflektion och refraktion påverkar, men det är väldigt lite. Ibland kan man se Chicagos skyline från andra sidan sjön, men oftast kan man inte det. Om jorden vore platt skulle den synas hela tiden.
Optiska illusioner är enkla att räkna bor genom att ta flera bilder ur olika vinklar.
Citera
2018-03-29, 23:29
Medlem
Citat:
Men snälla rara söta barn. Kan du ta och förklara hur våra ögon fungerar fullt ut, och sedan gå vidare med perpsketivet istället.
För att sitta och säga att jorden är en boll utan att fatta sig på sina ögon är korkat!
Vad har ögonens funktion att göra med det faktum att jordgloben hela tiden ger korrekta avstånd, vinklar och ytor?
Vad har ögonens funktion att göra med det faktum att jordens ekvator är 4000 mil lång?
Vad har ögonens funktion att göra med det faktum att Australien inte har den form som den vanligaste plattjordkartan visar?
Vad har "dom" vunnit på att lura oss om jordens form i tvåtusen år?
Citera
2018-03-29, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ljuset färdas i princip längs en spikrak linje. Alltså skulle ljuset från basen av turning torso nå ögonen på 25 km avstånd eftersom ljuset från tornets topp (som är längre bort) når ögonen.
Reflektion och refraktion påverkar, men det är väldigt lite. Ibland kan man se Chicagos skyline från andra sidan sjön, men oftast kan man inte det. Om jorden vore platt skulle den synas hela tiden.
Optiska illusioner är enkla att räkna bor genom att ta flera bilder ur olika vinklar.
Och om ljuset kan böjas, skulle detta ändra det faktum att objekt kan "döljas"?
Menar du optiska illusioner på bilder nu? Eller vad menar du? På bilder så finns ju optisk illusion på en stillabild också.
Citera
2018-03-29, 23:35
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Menar du optiska illusioner på bilder nu? Eller vad menar du? På bilder så finns ju optisk illusion på en stillabild också.

Har du kollat på dom länkarna jag gav dig?

EDIT: optisk illusion sker i vår hjärna, inte i vårt öga.'

EDIT 2: Fel av mig... ren optisk illusion sker ju i ljuset. Men syftade på synvillor. Sorry, mitt misstag.
Senast redigerad av Jazzil 2018-03-29 kl. 23:38.
Citera
2018-03-29, 23:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ljuset kan böjas, men väldigt lite på de avstånd vi har på jorden.
ljuset går ju lika rakt från alla delar av huset, därför skyms nedre delen av horisonten.
Hur kan ljuset från nedersta delen av objekt helt plötsligt böja sig jättemycket?
Dessutom råkar det böja sig exakt så som det skulle bli om jorden vore sfärisk.

Jag menar optiska illusioner i allmänhet.
Citera
2018-03-29, 23:37
Medlem
Citat:
Ja man kan ju undra varför du repeterar dessa frågor hela tiden. Försöker du trolla tråden kanske?
Hur som helst, att du ens frågar såna basic frågor också är ju patetiskt. Om jag minns rätt har du också fått svar på dessa frågor men likt förbannat, du och flera andra gillar och säga "du har fel" och sedan repetera och sedan säga "nej du har fel" och sedan repetera.
Vad gör du ens här om du tror det är en globe 100%, och när du inte ens bryr dig om svaren.
Nej, det beror på att ingen plattjordare någonsin har kunnat ge ett logiskt, vettigt och hållbart svar på frågorna. Även jag har ställt frågor massor med gånger - utan att få svar.

Om nu frågorna är "basic" borde det ju vara enkelt att svara på dem! Åtminstone jag bryr mig om svaren, om de svarar på frågorna.

Och än en gång: Ge fan i att uppmana oss att inte vara här!
Citera
2018-03-30, 02:16
Medlem
boneheads avatar
Citat:
har sett 1:03 just nu av dokumentären, just nu är hela globe sfären debunkad och gravitationen också.

"Globe sfären"? Menar du sfärsfären, eller vadå? Lista gärna några bevis som ogiltigförklarar rådande konsensus kring vår planets form, samt gravitationen som fenomen.
Citera
2018-03-30, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-33
Ett gäng sydamerikanska forskare har studerat jordens form i 7 år. Jorden är inte en sfär.

Se den välgjorda dokumentären här:

https://youtu.be/McdMMmclGVc
Välgjord??
En timme, trettiotvå minuter och femtiosex sekunder av rent dravel!
Ingenting, absolut ingenting i videon är något nytt. Allting har dragits fram av plattjordare i den här tråden förut. Och motbevisats. Exempelvis får vi återigen höra idiotin om att densitet är en kraft!

Både modellen med sol, måne och sattelliter över jorden, och "kartbilden" som sådan ger följdfrågor som det här gänget skiter i helt. Eller hittar någon svar på de här frågorna:
- vad är det för några mystiska, mytiska krafter som drar sol, måne och alla sattelliter i cirkulära banor över den platta jorden?
- varför stämmer inte längden på Antarktis kustlinje ("isvallen") med den längd som faktiskt kan mätas upp?

På sju år har ett antal plattjordare åstadkommit - platt intet!
Citera
2018-03-30, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
"Globe sfären"? Menar du sfärsfären, eller vadå? Lista gärna några bevis som ogiltigförklarar rådande konsensus kring vår planets form, samt gravitationen som fenomen.
Konsensus? Driver du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in