2017-07-30, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ponera att jag korsade ekvatorn från norra sidan med min blick riktad söderut, varför skulle månen nu resa sig åt motsatt håll? Min riktning är fortfarande söder.

För att jorden är rund.
Citera
2017-07-30, 12:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du som har erfarenhet av att observera månen kanske kan du förklara varför den lägger sig ned på ekvatorn för att sedan resa sig åt motsatt håll i den södra hemisfären? Ponera att jag korsade ekvatorn från norra sidan med min blick riktad söderut, varför skulle månen nu resa sig åt motsatt håll? Min riktning är fortfarande söder.

Det beror på att jorden är en sfär.

En betydligt intressantare fråga är hur detta fungerar på den platta jorden. Eller rättare sagt: detta kan inte fungera på den platta jorden utan det är ännu ett bevis för att jorden inte är platt.
Citera
2017-07-30, 13:29
Medlem
Damortes avatar
Hallå, trodde det var *Nuvarande år*. Jorden är ju inte platt det fattar väl vem som helst

Den är pyramidformad och tillverkade av hyperintelligenta insekter från det alternativa universumet Zagexun 7
Citera
2017-07-30, 14:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du som har erfarenhet av att observera månen kanske kan du förklara varför den lägger sig ned på ekvatorn för att sedan resa sig åt motsatt håll i den södra hemisfären? Ponera att jag korsade ekvatorn från norra sidan med min blick riktad söderut, varför skulle månen nu resa sig åt motsatt håll? Min riktning är fortfarande söder.
Ditt "uppåt", från månen betraktat, är olika beroende på om du är på norra/södra halvklotet.
Därför ser månen ute att vara "uppåt" på norra halvklotet, liggande på ekvatorn och "nedåt" på södra halvklotet.
Förklara hur det skulle fungera om jorden vore platt.
Citera
2017-07-30, 15:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag förstår inte , vad vill du veta?

Vi vill veta massor men vi får ju aldrig några svar. Plattjordare kan inte ens svara på de enklaste frågor.

En av alla saker jag vill veta är hur du får ihop det faktum att Perth ligger på S32E115, Sydney på S34E151 med att avståndet mellan städerna är 3300 km?

En annan sak jag vill veta är om du förstår att ovan är ett bevis för att jorden inte är platt?
Citera
2017-07-30, 15:59
Medlem
Citat:
Kul! En ny term jag inte kände till, spektralanalys. Så vi kan med spektralanalys avgöra vad om Polaris som är 4,6 miljarder km bort. Eftersom Polaris är så långt bort kan spektralanalys avgöra hur stor stjärnan i fråga är? Den måste vara stor eftersom vi kan se den på ett avstånd av 4,6 miljarder km.

Polaris är inte 4.6 miljarder km bort utan 432 ljusår bort. Spektra visar att den är av spektralklass F8 II. Den är 48 solradier stor och 2612 ggr så ljusstark som solen.
Citera
2017-07-30, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Ok, så universiteten ljuger för studenterna när de utför experimentet i modern tid. Tråddeltagarna som själva har utfört experimentet under sin fysikutbildning är lika lurade. Säg mig, är handledarna med på bluffen? Dessa är oftast vanliga doktorander, sätter man sig med dessa första dagen på deras tjänst och förklarar för dem att allt de har arbetat med under så många år bara har varit en bluff rakt igenom? Och sedan förväntar man sig att de ska fortsätta bluffmakeriet genom att leva ett väldigt stressigt liv mot en skitlön? Eller är det när man kommer upp på högre nivå, som professor, som man får reda på att allt är en bluff?

Vad har du för bevis för detta enorma lurendrejeri som då alltså pågår på varenda universitet runt om i världen? Och vem skulle tjäna på detta?

Vilka vetenskapliga experiment har visat på eterns existens? Länka, tack.

Fritt fall är tyngdlöshet. Problemet du behöver förklara är varför tyngdlöshet uppstår när planet inte dyker. Tyngdlösheten uppstår redan när planet börjar räta ut sig i en uppåtgående delen av parabeln, dvs när planet fortfarande stiger. Vilket är precis samma sak som du känner i en bergochdalbana. När ändrar sig densiteten?

En annan fråga, varför faller allt med samma hastighet trots att objekten har olika densitet?

Skulle inte vilja kallade för lögner för majoritet tror nog ärligt på det dom lär ut och dom som eventuellt har tvivel vågar inte säga högt. Det skulle naturligtvis betyda slutet på deras karriär som lärare eller akademiker, då är det bättre att spela med. Skitlön är bättre än ingen lön, så är det. Tror inte du förstår hur smal åsiktskorridoren är inom den så kallade vetenskapen, gällande frågor som direkt eller indirekt berör det existentiella.
Här är en professor, numera pensionerad, som berättar för oss hur Cavendish experiment skulle kunna ha gått till om inte nån hade sågat sönder hans leksaker. Babblet i början av klippet, om Cavendish karaktär, är för att distrahera.
https://www.youtube.com/watch?v=2PdiUoKa9Nw

Fram till Första Världskriget var etern ett accepterat faktum. Till exempel syftet med Michelson - Morley experimentet var att fastställa om det var etern eller jorden som roterade.

Du är inte tyngdlös när du faller, det är en myt och du kommer att notera det när du slår i marken. Det som ser ut som om passagerarna svävar inne i planet är en illusion. När flygplanet dyker "svävar" passagerarna, när planet planar ut så faller dom ner på planets golv.
Har känsla av att du har missförstått hela tricket hur man skapar illusionen av det viktlösa tillståndet.

Allt som har högre densitet än den omgivande atmosfären faller lika fort om man bortser från luftmotståndet.
Citera
2017-07-30, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vinkelhastighet = varv per tisenhet. Exempelvis bilmotorns varvtal i varv per minut. Borde du veta om du har varit i närheten av en skola. Eftersom du kan läsa och skriva felfri svenska får jag anta att du åtminstone en gång i livet besökt ett klassrum. I Sverige är det bestämt i lagen vilka ämnen som ska läras ut, till exempel fysik. Uppenbarligen har detta gått dig förbi eller så deltog du inte i andra ämnen än svenska. Någon annan anledning till att du kallar vinkelhastighet fejk har jag inte förutom att du är ett simpelt forumtroll.

Vi pratar om jordens rotationshastighet, du blandar äpplen med päron. Jordens roterar med överljudsfart vid ekvatorn och det är ett faktum, hur du än vrider och vänder på det. Tramset om vinkelhastighet är ett patetisk försök att bromsa jordens rotation. Du får tro vad du vill men det är ganska uppenbart att du inte är kapabel till kritiskt tänkande, utan sväljer blint allt skit du matas med.
Citera
2017-07-30, 18:08
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Vi pratar om jordens rotationshastighet, du blandar äpplen med päron. Jordens roterar med överljudsfart vid ekvatorn och det är ett faktum, hur du än vrider och vänder på det. Tramset om vinkelhastighet är ett patetisk försök att bromsa jordens rotation. Du får tro vad du vill men det är ganska uppenbart att du inte är kapabel till kritiskt tänkande, utan sväljer blint allt skit du matas med.
Du klarar alltså inte av att skilja på vinkel- och periferihastighet. Du vill väl inte heller veta det, tydligen. Fast det är ju bra att du accepterar att jorden är sfärisk eftersom du uppenbarligen accepterar existensen av periferihastigheten. Vinkelhastighet har du väl kvar att lära dig, lugn det kommer i åk 9.

Skämt åsido, du kan inte ens trolla på ett trovärdigt sätt. Tråden är avsedd för diskussion om konspirationsteorin att jorden skulle vara något annat än vi lärt oss, inte för troll att göra sig löjliga i som du.
Citera
2017-07-30, 18:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du är inte tyngdlös när du faller, det är en myt och du kommer att notera det när du slår i marken. Det som ser ut som om passagerarna svävar inne i planet är en illusion.
Nej, det är ingen illusion. De svävar i verkligheten, trots att densiteten är oförändrad.
Om man inte skulle vara tyndlös, då skulle en våg ge utslag under fritt fall, det gör den inte.

Citat:
När flygplanet dyker "svävar" passagerarna, när planet planar ut så faller dom ner på planets golv.
Precis, då återinförs gravitation i systemet, då slutar man att sväva.
Det har ingenting med densiteten att göra, den är ju samma hela tiden.
Citera
2017-07-30, 18:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Rotationshastighet kan mätas med både vinkel- och periferihastighet.
Vinkelhastigheten påverkar inte periferihastigheten.
Vinkelhastigheten är mest praktisk att använda då det gäller hela klotet.

Det du inte verkar förstå är att ingen av dessa hastigheter upplevs av oss här på jorden.
Det är en hypotetisk betraktare utanför jorden, som skulle sa att vi färdas oss med en viss hastighet.
Vi upplever bara krafter, hastighet är ingen kraft. Acceleration och inbromsning är effekter av krafter.
Annars skulle du ju "blåsa iväg" om du gjorde ett hopp i ett flygplan som färdas i konstant hastighet.
Citera
2017-07-30, 21:32
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej vad vi pratar om är de krafter du utsätts för, det vi pratar om är vad du som människa känner av rotationen.

Centrifugalkraften som uppstår pga jorden rotation är
massan * vinkelhastigheten^2 * radien
https://sv.wikipedia.org/wiki/Centrifugalkraft

Och sätter du siffror på det hela så handlar det om att du väger 60 kg utan rotation och 59,99 kg med rotation.

Det hela är tämligen enkelt: Du har ingen som helst aning om hur stor kraften är medan jag och andra bildade vet hur stor kraften är. Du gissar - jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in