• 1
  • 2
2007-03-11, 22:21
Bannlyst
Försöker få lite koll på vad som har släppts egentligen. Blir inte riktigt klok på det trots en del googlande.

Vad innehåller egentligen antologierna?
Hur många American Splendor har gjorts under åren?

Finns det någon komplett lista någonstans?
Citera
2007-03-12, 18:28
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Vet ej hur komplett den är men här finns i alla fall en lista som även omfattar serietitlarna i volymerna:
http://www.lib.msu.edu/comics/rri/arri/amers.htm

Wikipedia anger ju därtill följande:

Citat:
Pekar wrote 17 issues of the original American Splendor series from 1976 to 1993, which, except for the last few issues, he also self-published and self-distributed. By keeping back issues in print and available (contrary to the industry practice of the time), Pekar continued to receive income on previously-completed work, although at the time some of them were published, according to his Comics Journal interview, he was losing thousands of dollars per year on the books.

Starting in 1994, Pekar wrote additional American Splendor comics to be published by Dark Horse Comics, although these issues are not numbered as part of Pekar's original series. They include the two-issue American Splendor: Windfall and several themed issues such as American Splendor: Transatlantic Comics and American Splendor: On the Job. Pekar's work has become increasingly biographical, such as his three-issue miniseries American Splendor: Unsung Hero, which chronicles the Vietnam experience of Pekar's African-American co-worker Robert McNeill.

In addition to the 31 issues of American Splendor, Pekar has written two larger works which carry the American Splendor label, Our Movie Year (Ballantine Books, 2004), a collection of comics written about or at the time of the American Splendor film, and Ego & Hubris: The Michael Malice Story (Ballantine, 2006). Pekar has also written two graphic novels which are not officially labeled American Splendor: Our Cancer Year (Four Walls Eight Windows, 1994), co-written with Pekar's wife Joyce Brabner and illustrated by Frank Stack, and The Quitter (DC Comics, 2005, illustrated by Dean Haspiel.

In September 2006, Pekar released a four issue American Splendor mini-series through DC Comics imprint Vertigo, 30 years after his first issue in 1976. The mini-series will be collected into a trade paperback in April 2007.

It is also worth noting that several American Splendor reprint anthologies exist from various publishers, their material not (for the most part) overlapping.

Ett betydelsefullt namn inom den vardagsrealistiska genren men man kan väl undra hur pass känd Pekar varit om han inte lyckats övertala Crumb att teckna några av serierna.
Citera
2007-03-13, 11:13
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ett betydelsefullt namn inom den vardagsrealistiska genren men man kan väl undra hur pass känd Pekar varit om han inte lyckats övertala Crumb att teckna några av serierna.

här inleddes för övrigt det fruktbara samarbetet, åtminstone om man skall tro Pekars egen skildring från 1976 (men att döma av titeln skall man kanske inte det).
Citera
2010-07-12, 23:38
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Mannen bakom kultserien ”American Splendor”, Harvey Pekar, är död, skriver AP. Pekar blev 70 år gammal.

Citat:
Serietidningsförfattaren Harvey Pekar har gått bort. Polis kallades till hans hem tidigt på måndagsmorgonen, amerikansk tid, efter att hans fru funnit honom på golvet. Dödsorsaken är inte fastställd men Pekar led av prostatacancer, astma, högt blodtryck och depression. En obduktion är inplanerad men polisen misstänker inget brott.

Harvey Pekar kultförklarades i symbios med serietidningen American Splendor. Det första numret gavs ut 1976 och handlar om författarens oglamorösa liv, detta i kontrast till alla superhjältar som hade dominerat industrin under många år. Istället skrev Pekar om det dagliga livet, om sig själv som arkiverare och om sina vänner, på ett ironiskt och ärligt sätt.
Annons:

Pekar tecknade aldrig själv, ofta var det hans vän R. Crumb som gjorde det jobbet åt honom.
Det första numret av American Splendor gjordes till film 2003, också den kultförklarad. Paul Giamatti spelade huvudrollen som Harvey Pekar.

”Harvey Pekar hade en enorm hjärna och en ännu större själ. Han var fantastiskt rolig. Han var en stor artist och en sann amerikansk poet. Det finns ingen som kan ersätta honom, sa Giamatti i ett uttalande.

Det senaste numret av American Splendor släpptes 2008.

– Det finns inget slut i sikte för mig. Jag vill fortsätta skriva serien, det är en självbiografi som bara fortsätter, ett arbete för livet, sa Pekar till AP 1997.

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter...-dod-1.1136729
Citera
2010-07-13, 09:08
Medlem
Dr.Strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddog
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter...-dod-1.1136729

Tråkiga nyheter.
Citera
2010-07-13, 12:14
Medlem
Fan vad surt
Citera
2010-07-13, 18:50
Medlem
Don_Burres avatar
Såg nyss att han dött. Trist.
Har läst en del av honom och jag gillade hans grejer. Tråkigt att han aldrig fick någon riktig "kändisstatus". Han levde väl rätt medelmåttigt hela livet. Men han skrev ju inte mainstreamserier heller så något annat borde man ju inte räknat med.
Det får bli ett besök till biblioteket och se om de har nåt man inte läst där. Är det nån som har nåt att rekommendera, så att jag kan leta efter nåt speciellt?
Citera
2010-07-14, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don_Burre
Såg nyss att han dött. Trist.
Har läst en del av honom och jag gillade hans grejer. Tråkigt att han aldrig fick någon riktig "kändisstatus". Han levde väl rätt medelmåttigt hela livet. Men han skrev ju inte mainstreamserier heller så något annat borde man ju inte räknat med.
Det får bli ett besök till biblioteket och se om de har nåt man inte läst där. Är det nån som har nåt att rekommendera, så att jag kan leta efter nåt speciellt?

Du kan ju testa att se filmen först, den sammanfattar American Splendor rätt bra.
Citera
2010-07-14, 02:49
Medlem
Tagelbergs avatar
Ja, det var attans sorgligt. Men hur har han hunnit bli 70? Var han inte 40 nyss? Jag köpte något nummer av den där American Splendor och fanns det inte något avsnitt i en Pox eller nåt? Som tur var så kunde jag ladda ner ett helt gäng American Splendor från nätet, visserligen hade säkert Harvey behövt royaltyn från fysiska bokinköp men nu kan det ju kvitta. Filmen om honom var verkligen en pärla när det gäller att beskriva det ädla kuf-skapet.

(Jag har haft skrivkramp i en vecka eftersom detta är inlägg nummer 1000 och jag ville ägna det åt något speciellt...och vad kan väl vara bättre än att hylla Harvey Pekar? Adamson postumt säger jag.)
Citera
2010-07-14, 10:20
Medlem
Don_Burres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Du kan ju testa att se filmen först, den sammanfattar American Splendor rätt bra.

Jo, filmen har jag sett den också. riktigt bra...
Citera
2010-07-14, 17:47
Medlem
soulreapers avatar
RIP en hjälte har lämnat denna jord...
Citera
2010-07-14, 23:43
Medlem
Såg om filmen nyss, men måste ändå säga att jag föredrar serierna. Dock är Paul Giamatti helt lysande som Pekar..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in