• 1
  • 2
2007-03-11, 15:27
Medlem
TriKris avatar
Många sångartister har ju en ganska bra röst också (förutom en bra utstrålning och snyggt utseende), hur får man en sån? Finns det något speciellt som man måste födas med, alltså någonting förutom att man ska träffa tonerna och att man inte ska sjunga allt för monotomt utan med lite variation i rösten? Man brukar ju säga att vissa låtar kräver en bra sångare, till exempel kan ju vem som helst sjunga "jag må halleva" eller "små grodorna". Robbie Williams har ju en grymt bra röst och skulle nån annan inte fullt så bra sångare försöka sjunga hans sånger kanske det inte skulle låta fullt så bra.

Jag kan tänka mig att man till exempel ska försöka ha en avslappnad röst när man sjunger, men ändå tycks det saknas någonting ... vet ni nånting som man kanske måste ha i rösten för att den ska låta spännande/skön att lyssna på?
Citera
2007-03-11, 15:30
Medlem
Dia Psalmas avatar
Tycker bara "jag må halleva" såg fördjävla skoj ut. LOL!

Sen så har väl vissa människor bättre förutsättningar än andra för att få en "bra" sångröst, men det går definitivt att träna upp, ingenting man MÅSTE vara född med.. men som sagt, lättare för vissa än för andra.

Sen finns de väl säkert människor som aldrig kan få en fin sångröst oavsett hur mkt de tränar också...
Citera
2007-03-11, 18:15
Bannlyst
Rösten ska vara kraftfull och ganska fyllig, gärna med lite vibrato.
Variation och hyffsat register är bra att ha också om man ska sjunga :P
Citera
2007-03-11, 18:23
Medlem
Zumas avatar
En bra sångröst behöver inte vara vad tidigare har nämnt heller, vissa har en helt ok sångröst men med en jätte egen karaktär vilket ibland gör det mycket intressantare. Hata monotoma sångare som sjunger skitbra men som saknar känsla.. Känsla är viktigt.
Citera
2007-03-11, 18:24
Medlem
Kklas avatar
en smått hes röst brukar alltid göra susen för mig !
Citera
2007-03-11, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kkla
en smått hes röst brukar alltid göra susen för mig !
Heshet är som dist på gura = finnemang!
Sångare som är hesa tips motages gärna =P
Citera
2007-03-11, 20:06
Medlem
Kimzans avatar
Känsla är viktigt som Zuma sa. Sen tycker jag att röster som är väldigt speciella och egna, som inte låter som "alla andra" är bra röster.

Brian Johnson, senaste sångaren i AC/DC har väldigt egen röst enligt mig.
Ozzy Osbourne har speciella drag i rösten som gör att man alltid känner igen att det är han.

Rappare har en tendens att låta rätt snarlika, men rappare som t.ex. Snoop Dogg och Eminem och även B-real från Cypress Hill har väldigt speciella röster som står ut ur mängden.

Så helt enkelt, en bra röst = inte som alla andra
Citera
2007-03-11, 21:29
Medlem
blåbärets avatar
Jag tycker inte, som någon skrev, att en karaktär kan väga upp tex sämre tonsäkerhet. Fast jag kanske misstolkar.
En bra sångröst = någon som kan sjunga och verkligen använder sig av sin kapacitet med känsla och kraft.
Sångaren i Sonata Arctica är ett bra exempel, han har iof rätt kasst uttal, men sjunga kan han!
Samt sångaren i The Poodles..
För att kontrastera lite så måste jag ju nämna Eva Cassidy som hade en underbar sångröst!
Citera
2007-03-11, 21:35
Medlem
Dan-Banans avatar
Jag tycker även jag att en bra sångare måste ha karaktär, och igenkänningsfaktorn ska vara hög. Man ska veta direkt vem det är även om det är första gången man hör låten. Annars så kan sångaren gå å ställa sig backstage och köra till Melodifestivalen tycker jag.
Ok, det kanske är lite hårt, men band som inte sticker ut på något sätt alls har du iallafall inte jag något intresse av att höra.
Citera
2007-03-11, 21:44
Medlem
Med väldigt få undantag så kan alla erkända sångare hålla takten och träffa rätt ton och det är egentligen allt som krävs för att man ska ha en bra sångröst. Vad en "vacker" eller passande sångröst för ett textstycke är för någon är helt subjektivt. Både Lemmy och Darin har ju bra sångröster men var dom passar in och var dom skiner är helt olika.
Citera
2007-03-11, 21:55
Medlem
DJkuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimzan
Rappare har en tendens att låta rätt snarlika, men rappare som t.ex. Snoop Dogg och Eminem och även B-real från Cypress Hill har väldigt speciella röster som står ut ur mängden.

Så helt enkelt, en bra röst = inte som alla andra

Glöm inte Pharell!
Citera
2007-03-11, 22:03
Medlem
sicnexs avatar
En bra sångröst skall förmedla en känsla.
Man behöver inte nödvändigtvis vara 100% tonsäker eller ha en vacker röst för det..
Se bara på Mariah Carey, vacker röst javisst men sååå jävla tråkig att lyssna på att mossa dör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in