• 1
  • 2
2007-03-11, 12:02
Medlem
Jag har ett trådlös nät hemma. En router av märket Netgear RangeMax WNR834
Efter att jag satt dit den så kommer jag inte åt googles söksida???
Har 3 olika datorer i nätverket (Vista och XP som OS), och ingen kommer åt googles söksida.
Har kollat alla inställningar på routern och det är inget (som jag kan se) som blockerar just denna sida. Men felet/hindret borde ju sitta i routern.
Har aktiverat WEP säkerhet, men antar att detta inte hindrar från att se google.
Alla andra sidor når jag...Men varför år jag inte google???

Kan nån hjälpsam själ hjälpa mig.
Citera
2007-03-11, 14:20
Medlem
Bossiemans avatar
Om du resetar modemet och låter det vara avstängt i ca 40 minuter och därefter sätter på det så komemr det ladda ner nya inställningar och allt borde fungera igen.
Citera
2007-03-12, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Om du resetar modemet och låter det vara avstängt i ca 40 minuter och därefter sätter på det så komemr det ladda ner nya inställningar och allt borde fungera igen.

Vad för inställningar är de modemet ska ladda ner?
Är ett comhem modem jag använder...
Citera
2007-03-12, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kille9
Vad för inställningar är de modemet ska ladda ner?
Är ett comhem modem jag använder...
Inget du ändå kan "LADDA NER" manuellt, lyd bara den duktiga skribenten där uppe så kommer det säkert funka.
Citera
2007-03-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umut
Inget du ändå kan "LADDA NER" manuellt, lyd bara den duktiga skribenten där uppe så kommer det säkert funka.

Har haft både modem och router avslagna hela dagen. Satte på dom när jag kom hem från jobbet.
Kommer fortfarande inte åt google.
Varför?
Vad är det jag kan ladda hem? Till modemet eller till routern???
Citera
2007-03-13, 18:13
Medlem
Funkar det med http://64.233.183.99 istf http://www.google.se ? I så fall är det ett DNS-relaterat problem.
Citera
2007-03-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kezella
Funkar det med http://64.233.183.99 istf http://www.google.se ? I så fall är det ett DNS-relaterat problem.

Ja det funkar!
Vilken DNS ska man gå mot då? Eftersom comhems DNS inte verkar funka...
Citera
2007-03-13, 19:31
Medlem
Öppna host filen som ligger i C:\Windows\System32\etc med anteckningar och klistra in här vad som står i den.
Citera
2007-03-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Öppna host filen som ligger i C:\Windows\System32\etc med anteckningar och klistra in här vad som står i den.

Vad är host-filen????
Citera
2007-03-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ja det funkar!
Vilken DNS ska man gå mot då? Eftersom comhems DNS inte verkar funka...
Hmm... att du lyckats sänka ComHems DNS-servrar genom att installera en router hemma hos dig verkar lite väl långsökt , så ditt problem är nog lokalt. Gör som ovanstående skriver, någon liten elaking kan kanske ha injicerat oönskade rader i hostfilen.

Ett annat alternativ är att tömma DNS-cachen på dina datorer. Öppna kommandoprompten (om du kör windows) och skriv

ipconfig /flushdns

Slutligen kan det förstås vara så att ComHem verkligen har problem med sina DNS, och att dessa problem uppstått samtidigt som du installerat din router. Kolla med någon granne som också har ComHem och fråga om de har samma problem.
Citera
2007-03-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kezella
Hmm... att du lyckats sänka ComHems DNS-servrar genom att installera en router hemma hos dig verkar lite väl långsökt , så ditt problem är nog lokalt. Gör som ovanstående skriver, någon liten elaking kan kanske ha injicerat oönskade rader i hostfilen.

Ett annat alternativ är att tömma DNS-cachen på dina datorer. Öppna kommandoprompten (om du kör windows) och skriv

ipconfig /flushdns

Slutligen kan det förstås vara så att ComHem verkligen har problem med sina DNS, och att dessa problem uppstått samtidigt som du installerat din router. Kolla med någon granne som också har ComHem och fråga om de har samma problem.

Nja helt tappad bakom flötet är jag väl inte, så jag tror inte heller att jag sänkt comhems dns. Men tycker det är konstigt att det bara är denna adress jag inte når.
Sen har jag både brandvägg och virus, så jag har svårt att tro att nån elaking har varit inne...Men nått fel är det ju.
Vad är hostfil? filnamn?
Citera
2007-03-13, 20:14
Medlem
Citat:
Nja helt tappad bakom flötet är jag väl inte, så jag tror inte heller att jag sänkt comhems dns. Men tycker det är konstigt att det bara är denna adress jag inte når.
Sen har jag både brandvägg och virus, så jag har svårt att tro att nån elaking har varit inne...Men nått fel är det ju.
Vad är hostfil? filnamn?
Öppna filen C:\Windows\System32\etc\hosts i notepad (anteckningar på svenska). Finns där någon rad som innehåller www.google ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in