• 1
  • 2
2007-03-10, 14:33
Bannlyst
Nån som kommer ihåg "lilla plattan" innan de byggde om till galleria? En polare
bodde inärheten inneboende hos en gammal kärring för 10-15 år sedan, kommer
ihåg när man brukade gå förbi där. Satt alltid en massa alkisar, knarkare m.m.
En gång kom en punkare med pistol och frågade om jag hade några stålar,
såg ut som en leksak men han fick 2-3kr växel för säkerhets skull hehe.

Jo allafall nån som kan bjuda på ett par bilder därifrån innan de byggde
om? Finns några här + lite info
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=60474
Citera
2007-03-10, 15:32
Medlem
Skrupelfri Knöls avatar
Det är väl klart som korvspad att man kommer ihåg hur det såg ut. Det är ju inte ancient history vi snackar om här. Sunkigt som fan var det. En massa prång och skumma små hål i väggen med en massa ljusskygga verksamheter. Ingen miljö jag saknar direkt, och vad har det med UE att göra? Det var ju en offentlig miljö, dvs öppen för allmänheten.
Citera
2007-03-10, 18:22
Bannlyst
Jag var nära att fälla en liten tår när jag läste artikeln, så sorgligt, de som bygger och sådana här gallerior och likn. ställen fattar inte att de förstör folks liv..

Jag ser hellre lite fula delar av staden än allt uppputsat och perfekt
Citera
2007-03-10, 19:38
Medlem
schmaoings avatar
Skrupelfri Knöl: Vad har det inte med urban exploration att göra?
Citera
2007-03-10, 20:11
Medlem
hårdkårs avatar
Minns själv hur det såg ut där innan. Tycker det är bättre idag. Med tanke på att detta är mitt i STHLM. Kan man jämföra det med att ens egna vardagsrum skulle se ut som en bilskrot.

Utanför ämnet
Termen UE är lika bred som motorsport. Vad jag på ren svenska skulle kalla det. Utforskning av mansskapta byggnadsverk. Vare sig det är olagligt, öppet eller ällmänt.
Citera
2007-03-10, 20:39
Medlem
rebbans avatar
Ahh
Gamla minnen.. Va nästan trevligare miljö där förut innan dom byggde om..
När man va där mitt i natten när tuben va stängd och allt va dött... *minnen*
Citera
2007-03-10, 20:56
Medlem
Skrupelfri Knöls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adisbladis
Jag var nära att fälla en liten tår när jag läste artikeln, så sorgligt, de som bygger och sådana här gallerior och likn. ställen fattar inte att de förstör folks liv..
Jag tror att narkotikapolisen gör en lite annorlunda analys än du. Det är snarare den här typen av platser (som gamla "lilla plattan", den numera nedlagda Tegelbacksgången och den snart ombyggda Sergelarkaden) som förstör folks liv. Knarkförsäljningen frodas nämligen på sådana här mörka och skumma platser, och dessutom underlättas nyrekryteringen av nya dumma knarkare.

Citat:
Ursprungligen postat av schmaoing
Skrupelfri Knöl: Vad har det inte med urban exploration att göra?
Jag citerar (från Wikipedia): "Urban exploration, eller UE, är utforskandet av de normalt mindre sedda eller de avspärrade delarna av mänsklighetens byggnadsverk."
Den här platsen var öppen och tillgänglig för allmänheten under många många år. Ingen UE-miljö med andra ord. Platsen är numera inte avspärrad utan ombyggd. Den gamla miljön existerar inte längre, utan har omvandlats till en modern köpgalleria. Hur mycket ni än vill det finns ingenting av den gamla miljön kvar bakom någon hemlig dörr. Därför ifrågasatte jag vad det här hade med UE att göra.
Citera
2007-03-10, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adisbladis
så sorgligt, de som bygger och sådana här gallerior och
likn. Jag ser hellre lite fula delar av staden än allt uppputsat och perfekt
Japp och inte bara det, vi klarar oss utan 18 H&M, 14 indiska m.m.
Dom tillför inte något nytt förutom att några lata svin på kungsholmen
slipper åka 2 stationer in till city för att handla!
Citera
2007-03-10, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skrupelfri Knöl
Jag citerar (från Wikipedia): "Urban exploration, eller UE, är utforskandet av de normalt mindre sedda eller de avspärrade delarna av mänsklighetens byggnadsverk."
Mindre sedda behöver inte betyda att dom ligger under en brunn eller
i ett industriområde. Funkar lika bra med centrala delar. Folk går förbi men
lägger inte märke till detaljerna.

ahh: vad gör man inte för att slippa se melodifestivalen?
hänger här? jag får skaffa ett liv hehe
Citera
2007-03-10, 21:23
Medlem
Skrupelfri Knöls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BULjONG
Mindre sedda behöver inte betyda att dom ligger under en brunn eller
i ett industriområde. Funkar lika bra med centrala delar. Folk går förbi men
lägger inte märke till detaljerna.
Nice try. Du ville diskutera arkitekturnostalgi men hittade inget forum för det. Du kan försöka tills du blir blå i ansiktet, men en frekvent besökt offentlig miljö som upphört att existera faller INTE under begreppet UE.
Citera
2007-03-10, 21:42
Medlem
schmaoings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrupelfri Knöl
Nice try. Du ville diskutera arkitekturnostalgi men hittade inget forum för det. Du kan försöka tills du blir blå i ansiktet, men en frekvent besökt offentlig miljö som upphört att existera faller INTE under begreppet UE.

Vad har du för källa bakom dig, wikipedia lixom?

Ue är vad vi gör det till.

Och angående "arkitekturnostalig" det skulle jag kalla en svensk synonym till urban exploration.
Citera
2007-03-10, 22:15
Bannlyst
How we define Urban Exploration in the first place is troublesome. Urban Exploration is really a blanket term for numerous activities including buildering, tunnelling, draining, infiltration and industrial archaeology. Urban Exploration has also come to be intimately associated with photography and in some circles a kind of extreme sports mindset. Urban Exploration as we understand it today seems to be a kind of fusion of history, sport, art and the raw satisfaction of natural curiosity.

When we consider the words, Urban Exploration on their own without bringing in all the associations they now hold we picture perhaps a very different pursuit. No longer are we exclusively interested in the rusted out bellies of great power plants or tunnel systems that span dozens of miles in a twisted web beneath the city. We are concerned as much with the street itself as we are with what lies beneath it.

Urban Exploration as I see it is about more than popping manholes, climbing through broken windows or slipping past security guards. Its about walking a different route between home and your work or school. Its about peeking through the window on the subway to try and figure out what all those buttons and dials in the driver's booth do. Its about sitting on a park bench at night and watching the bag lady sifting through the garbage for bottles and cans.

http://infiltration.org/usufruct/archives/000212.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in