• 1
  • 2
2007-03-10, 13:04
Bannlyst
Jag är beroende av socker, jag missbrukar socker och jag vet inte hur jag ska sluta.
Socker är gott, jag kan äta de rent, när jag är hemma och lite småhungrig men inte orkar laga mat, cornflakes eller något sådant så blir de ofta något med mycket socker jag äter. Jag har ett sug efter socker, jag vet att jag inte borde äta de men de är svårt att motstå.
Hur blir man av med ett sådant beroende? Då socker finns i all mat så går de inte sluta äta socker helt. Snälla, hjälp mig och kom med tipps.
Citera
2007-03-10, 13:08
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallkula
Jag är beroende av socker, jag missbrukar socker och jag vet inte hur jag ska sluta.
Socker är gott, jag kan äta de rent, när jag är hemma och lite småhungrig men inte orkar laga mat, cornflakes eller något sådant så blir de ofta något med mycket socker jag äter. Jag har ett sug efter socker, jag vet att jag inte borde äta de men de är svårt att motstå.
Hur blir man av med ett sådant beroende? Då socker finns i all mat så går de inte sluta äta socker helt. Snälla, hjälp mig och kom med tipps.
Socker finns inte i all mat men det finns i mycket förbehandlad mat.
Köp "rena" råvaror för då har du inte frestelserna hemma utan måste äta riktiga grejer.
Citera
2007-03-10, 13:09
Medlem
Miyamotos avatar
Citat:

Nja... Jag vet inte riktigt, jag kan inte så mycket om sådant här. Men en sak att prova kanske skulle vara att äta och dricka saker med sötningsmedel (artficiellt, eller hur det stavas.)
Citera
2007-03-10, 13:09
Medlem
Precis som man blir av med alla andra beroende. Lägg av tvärt eller trappa ner först och sen lägg av.
Citera
2007-03-10, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Socker finns inte i all mat men det finns i mycket förbehandlad mat.
Köp "rena" råvaror för då har du inte frestelserna hemma utan måste äta riktiga grejer.
Broblemet är att jag inte bor ensam, de finns alltid tillgång på socker.
Citat:
Ursprungligen postat av Pissa I Motvind
Precis som man blir av med alla andra beroende. Lägg av tvärt eller trappa ner först och sen lägg av.
Men socker är en så spridd drog, en vanlig drog kan man bara sluta ta, nu måste jag tänka innan jag äter något.
Citera
2007-03-10, 13:25
Medlem
systems avatar
Krom-tabletter sänker sockersuget. Funkar jättebra, finns hos hälsokost.

Köp en burk redan idag, kostar kanske 50–60 kr har jag för mig.
Citera
2007-03-10, 13:32
Medlem
Citat:
Men socker är en så spridd drog, en vanlig drog kan man bara sluta ta, nu måste jag tänka innan jag äter något.

Det är bara att lära sig att leva med vet du, inga beroenden är enkla. Annars har dom ju tjatat en del om sockerberoende på tv, kanske du kan hitta nåt användbart om du söker runt lite på nätet.
Citera
2007-03-10, 13:34
Bannlyst
Citat:
Broblemet är att jag inte bor ensam, de finns alltid tillgång på socker.

Socker är väl knappast någon drog?

Tråden kanske passar bättre i hälsa/medicin eller vad det heter?
Citera
2007-03-10, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brofsteel
Socker är väl knappast någon drog?

Tråden kanske passar bättre i hälsa/medicin eller vad det heter?
Kanske de, ifalla socker är en drog eller inte kan du diskutera här
Citera
2007-03-10, 13:44
Medlem
Av min erfarenhet med folk som käkar för mycket socker och fet mat så görs det ofta i självmedicineringssyfte. Socker frigör som bekant dopaminer som är hjärnans lyckoämne. Kanske du borde se över ditt övriga liv innan du tar tag i sockret.

EDIT: http://paranormal.se/topic/dopamin.html
Citera
2007-03-10, 13:45
Bannlyst
Citat:
Kanske de, ifalla socker är en drog eller inte kan du diskutera här

Lär dig att skilja på missbruk och droger.

Om jag är spelberoende inte fan startar jag en tråd under "övriga droger"...

Heller inte om jag är sexmissbrukare, eller är sex och spel också droger?
Citera
2007-03-10, 13:47
Medlem
Socker är en substans som en del anser är en drog. Spelberoende och sexberoende är ett betende och kan därför inte vara en drog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in