Jag har en Compaq laptop som Windows XP vägrar att starta på. Datorn går igång, men det blir bara svart. Har försökt att starta i felsäkert läge, men vet inte hur man gör. Kan jag på nåt sätt tillverka en boot-cd och sen boota från den? I så fall, hur?
Grymt svårt att säga vad det beror på, när du säger svart hur menar du då?
Körs bios när du startar datorn eller blir skärmen svart direkt? försök förklara lite mer noggrant.
MVH
utuhack
Okej!
Men då hittar inte bios något op att boota upp. Problemet ligger antagligen i boot ordningen.
Testa att trycka esc för att se om boot ordning ändrats.
Se till så harddisk bootas upp.
Välj +Hard drive!
Vad står det nu?
Du kan inte dra igång felsäkert läge i och med att felsäkert läge är något i windows och inte något i bios. Och i och med att bios inte hittar något windows operativsystem så kan du inte använda felsäkert läge som du annars kommer in på om du trycker F8.
Visst kan du det men då försvinner allt på hårddisken, du blir tvungen att ominstallera. Hur blev det som det har blivit, varit inne och pillat i bios inställningar?
Jag skulle säga att det är onödigt att ominstallera, skulle tippa att det är något med boot ordningen.
Skulle kunna vara hårddisken pajat.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!