2007-03-09, 23:55
Medlem
Läste en artikel i Aftonbladet, tror jag att det var, där de hade testat att limma upp en kille i taket med ett lim som ska hålla för 100 kg. Någon som vet märket och var man hittar det?
Citera
2007-03-10, 08:33
Moderator
Tystnads avatar
Silicon är bättre

Finns ju det här klassiska märket ,där det är en bil som har en lyftanordning fastlimmad på taket som omslagsbild på limpaketet.
Kommer dock fan inte på vad det heter märket .Är någon sorts expoxy lim.
Har själv använt det och visst är det starkt men har en tendes att släppa helt efter några veckor ,troligen då det blir stenhårt och ej tål mindre töjningar och böjningar.
Personligen anser jag vanlig silicon lim är betydligt bättre och dessutom lika starkt om man öser på rikligt med silicon mellan grejorna som skall fästas.
Väljer man vattentåligt och mögelresistant silicon ,så håller det i evighet.Fördelen är att silicon är töjbart och tål vibrationer,töjningar,skakningar utan att lossa.
Citera
2007-03-10, 08:50
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubberwarrior
Läste en artikel i Aftonbladet, tror jag att det var, där de hade testat att limma upp en kille i taket med ett lim som ska hålla för 100 kg. Någon som vet märket och var man hittar det?

Kan det röra sig om Loctite?
http://www.youtube.com/watch?v=dh4TxAjbfNc
Citera
2007-03-10, 10:04
Medlem
nazipoliss avatar
vad jag vet så tar nästan alla limmer 100 kilos tryck..

använder själv mkt utav limmet "PL400" på jobbet, och jag är nöjd.. nu vet jag inte hur mkt det limmet tar, tror det är 2.5-3 ton eller nåt!
Citera
2007-03-10, 10:17
Medlem
Blizzardstorms avatar
Hahaha..jag använde Loctitelim för att limma fast en bit av kökets plastmatta som min hund lyckats få loss.Det jag mitt rötägg inte tänker på när jag håller på att trycka dit mattan är att även jag fastnar i limmet.Så där satt jag fast limmad på golvet.Nu håller jag mig långt borta från sånt lim
Citera
2007-03-14, 01:19
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Väljer man vattentåligt och mögelresistant silicon ,så håller det i evighet.
beror ju starkt på vad som ska limmas ockspå men att de håller kan jag intyga, limmade ett akvarie på dryga 500L för 2 månader sen och de str tätt å fint

oh sen är det plastic padding som har bilen på sin super-epoxy och epoxy är ett hållbart lim men funkar bara till hårda material eftersom limmet i sej blir hårt.
http://internetbutiken.sjogren.se/eS...size/89276.jpg
Citera
2007-03-14, 03:36
Medlem
anakatas avatar
PL400 bör gå bra att limma fast någon i taket med, även om det tar ett tag på sig att härda ordentligt. Det är även relativt flexibelt så det tål rörelser, samt fyller ut ojämnheter. Alltid bra att ha en tub tillgänglig när man sysslar med något praktiskt.
Citera
2007-03-14, 14:03
Medlem
Men hörni, ni pratar om hur mycket limmet klarar, utan att prata om hur stor yta..? Tuggummi klarar flera hundra ton, om bara anliggningsytan är tillräckligt stor liksom.. Men det är väldigt få lim som klarar 100 kilo på med en annliggningsyta på säg en kvadratmillimeter.

Diskussionen är helt ointressant om man inte pratar om hur mycket limmet klarar i till exempel kilo per kvadratcentimeter.
Citera
2007-03-14, 15:06
Medlem
Okänds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
PL400 bör gå bra att limma fast någon i taket med, även om det tar ett tag på sig att härda ordentligt. Det är även relativt flexibelt så det tål rörelser, samt fyller ut ojämnheter. Alltid bra att ha en tub tillgänglig när man sysslar med något praktiskt.

Instämmer PL 400 (även PL 600) är alltid bra att ha hemma.
Citera
2007-03-14, 23:37
Medlem
bogarleffes avatar
Jag betvivlar att loctite-limmet i reklamfilmen skulle klara att hålla upp den där snubben med så lite lim. Det kan ju knappast blivit så stor yta där.

Nä ett riktigt epoxy-lim klarar biffen, men tar lång tid på sig att härda.
Citera
2007-03-14, 23:42
Medlem
Stiffmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_h
Men hörni, ni pratar om hur mycket limmet klarar, utan att prata om hur stor yta..? Tuggummi klarar flera hundra ton, om bara anliggningsytan är tillräckligt stor liksom.. Men det är väldigt få lim som klarar 100 kilo på med en annliggningsyta på säg en kvadratmillimeter.

Diskussionen är helt ointressant om man inte pratar om hur mycket limmet klarar i till exempel kilo per kvadratcentimeter.

Du får väl räkna ut ytan på en normalstor snubbe då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in