2007-03-09, 17:49
Medlem
Jag har en hel del musik på min dator och i en del mappar så har helt mysteriskt filerna blivit blåa.. Alltså dom har inte svart text, utan blå? Vad kan detta bero på? Mp3 filerna funkar precis som vanligt men varför är en del blåa?
Citera
2007-03-09, 18:02
Medlem
tjaboooos avatar
blå text indikerar att filerna är komprimerade för att spara utrymme-

högerklicka på fil välj egenskaper och klicka på avancerat.
Citera
2007-03-09, 18:07
Medlem
Mr Drs avatar
Skulle precis skicka ett svar när jag ser att tjaboooo just svarat ungefär samma som jag skrivit.

Om jag förstått saken rätt är det filer som blivit komprimerade. Högerklicka på filen eller mappen, välj egenskaper -> avancerat, så finns där ett fält att bocka om man vill ändra filen från att vara komprimerad eller ej.

Om filen är komprimerad packar Windows upp filen vid användning och komprimerar den igen vid avslutat användning, varför filerna fungerar som vanligt ändå. (Antagligen förekommer det någon form av prestandaförlust om operativsystemet ska packa upp och komprimera många filer.)

Om du nyligen kört diskrensning, och har alternativet att komprimera gamla filer markerat, kan detta vara anledningen till att en del filer nu visas som blå.
Citera
2007-03-09, 18:13
Medlem
Liten fråga till.. Varför låser sig min winamp ibland när jag ska öppna filer? Ibland funkar det ibland inte.. Spelar ingen roll om jag tar "blåa" eller vanliga.. Verkar vara helt slumpmässigt. Jag har ominstallerat det och det vart ingen skillnad.
Citera
2007-03-09, 18:19
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Dr
(Antagligen förekommer det någon form av prestandaförlust om operativsystemet ska packa upp och komprimera många filer.)
kört komprimerat sen jag satt med en gammel amd 2400+ och hittills aldrig märkt av nån prestandaförsämring och då har jag ändå kört en hel del med hela c: komprimerad.
i mitt tycke funkar det bra och man kan på ett simpelt sätt tjäna grymt mycke plats.
Citera
2007-03-09, 18:37
Medlem
Mr Drs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
kört komprimerat sen jag satt med en gammel amd 2400+ och hittills aldrig märkt av nån prestandaförsämring och då har jag ändå kört en hel del med hela c: komprimerad.
i mitt tycke funkar det bra och man kan på ett simpelt sätt tjäna grymt mycke plats.
Okej, där ser man.

Citat:
Ursprungligen postat av Metsys2k
Liten fråga till.. Varför låser sig min winamp ibland när jag ska öppna filer? Ibland funkar det ibland inte.. Spelar ingen roll om jag tar "blåa" eller vanliga.. Verkar vara helt slumpmässigt. Jag har ominstallerat det och det vart ingen skillnad.
Det låter udda. Det är inte något plugin du saknar? En del lite mindre vanliga filformat behöver tillägg till Winamp för att man ska kunna spela upp dem. Fast programmet borde kanske inte hänga sig för det...
Citera
2007-03-09, 18:48
Medlem
Jag kom nu på att det bara är när jag firefox uppe som winamp fryser när jag ska starta en låt.. om jag minimerar det så fungerar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in