Citat:
Ursprungligen postat av macbook
aa har en intel basera mac. det jag inte förstår är: Då behöver du bara starta från Ubuntus Live-CD, starta installationen, välja att partitionera manuellt och sedan förminska din HFS+-partition och skapa nya partitioner åt Linux.
kan jag inte lägga linux på min gamla xp partion?
Jo, om du har en XP-partition som du inte vill ha kvar så kan du använda den, eller snarare utrymmet den tar upp.
Lite enklare instruktioner (om du vill köra Ubuntu, vilket inte är ett dåligt val för en nybörjare):
1. Ladda ned en Ubuntu-skiva och bränn den, alternativt beställ en skiva från Ubuntus hemsida (gratis):
http://www.ubuntu.com/products/GetUbuntu/
2. Starta om datorn och starta från Ubuntu-skivan (sätt i skivan och håll ned C när du startar om).
3. Ubuntu kommer laddas in och köras från cd:n, det kommer ta lång tid att ladda, men efter en stund kommer du in i Ubuntu och ser ett skrivbord, en menyrad och lite ikoner. På skrivbordet finns en genväg till Ubuntus installationsprogram.
4. Kör installationsprogrammet, du får lite frågor om språk och liknande och efter ett tag är det dags att välja var systemet ska installeras. Du får då några olika möjligheter, antingen kan Ubuntu göra det själv på olika sätt, eller så kan du göra det manuellt, vilket är att rekommendera.
5. Väljer du manuellt körs ett program som heter Gparted, det är rätt självförklarande och har dokumentation här:
http://gparted.sourceforge.net/ (kolla gärna bilderna där så förstår du säkert lättare det som följer)
Det är lite svårt att ge dig specifika instruktioner om det, när man inte vet hur ditt system ser ut. Men du ser en lista och en graf som visar dina partitioner. Vad du vill göra är att identifiera vilken partition som är din OS X-partition, den vill du inte ta bort och du känner igen den på att filsystemet är HFS+ (jag tror det omnämns så). Om du har en partition där du har XP nu så är filsystemet på den ntfs och det är den du vill ta bort (om du inte vill ha kvar XP).
6. När XP-partitionen är borttagen så får du en massa ledig plats, där det inte finns någon partition (du kommer se det i den grafiska presentationen), där skapar du dina nya partitioner. Hur du ska göra och vilka partitioner som är lämpliga hittar du i dokumentationen för Ubuntu och Gparted, det finns mycket installationshjälp i Ubuntu-dokumentationen.
(Alternativ: Om du inte har en XP-partition eller vill behålla den så får du minska ned din HFS+-partition där du har OS X, det kan man också göra i Gparted, ett tips kan vara att göra backup först.)
Hoppas det var lite tydligare, det är som sagt svårt att ge mer specifika instruktioner och det finns redan mycket enkla genomgångar på t.ex. Ubuntus sida.