2007-03-08, 23:47
Medlem
Hej, jag tänkte uppgradera mitt moderkort och köpa ett nytt chassi
Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska ha?

Min Dator:

CPU: AMD Atlhon 64 X2 4200+
Moderkort: Dell inc 0HY175
Chipset: NVIDIA GeForce 6150
Minne: 2048 MB DDR2
Grafikkort: NVIDIA GeForce 8800 GTS
Bildskärm: Dell E197FP
Ljudkort: Högtalare (2-Sigmatel High Def
Lagring: IDE kontroller: NVIDIA nForce 430/410 Serial ATA Controller
Nätverkskort: Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller
Operativsystem: Windows Vista (6.0) Ultimate Edition
Det är en Dell Dimension C521 så den har ett smalare chassi än vanliga datorer.
http://www1.euro.dell.com/content/pr...=dhs&cs=sedhs1

Hur kan jag vara säker på att allt kommer att passa i det nya chassit/ på det nya moderkortet?
Citera
2007-03-08, 23:53
Medlem
UsEds avatar
Du får kolla formfaktorn på moderkortet, oftast är det ATX. Sen får du leta fram ett chassi som har formfaktorn ATX. Då kommer moderkortet passa.

Sen får du kolla hur många hårddiskar, dvd-enheter och floppys du ska ha och kolla så det finns tillräckligt många platser för dom i chassit. Ska du köpa en stor CPU-fläkt eller en stor GPU-kylare kanske du måste kolla lite extra så det får plats (om du köper ett litet chassi). Annars så tillverkas allting idag så det ska passa nästan alla chassin så det ska nog inte vara ett problem
Citera
2007-03-09, 00:11
Medlem
Okej, hur kollar jag vad jag har för formfaktor? Sen ska jag dessutom köpa ett nytt moderkort, hur vet jag då att alla gamla delar passar på det nya moderkortet?
Citera
2007-03-09, 11:58
Medlem
kexofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornosterberg
Okej, hur kollar jag vad jag har för formfaktor? Sen ska jag dessutom köpa ett nytt moderkort, hur vet jag då att alla gamla delar passar på det nya moderkortet?

För formfaktorn kollar man manualen för moderkortet. Kolla också upp i manualen vilken processorbuss du har, om du har s939 elelr am2, jag skulle tro att du har am2, men jag kan inte vara säker.

Se till att du skaffar ett kort med PCI-express (förkortas pci-e) så att du kan sätta i grafikkortet också.
Citera
2007-03-09, 23:43
Medlem
UsEds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornosterberg

Det verkar som att du inte är så erfaren av det här med datorpyrlar så jag skulle föreslå att du går till din lokala datorbutik och ber de hjälpa dig. För det kan vara ganska krångligt det här med datorprylar, det finns så många olika typer, märken, kontakter, portar osv.
Citera
2007-03-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UsEd
Det verkar som att du inte är så erfaren av det här med datorpyrlar så jag skulle föreslå att du går till din lokala datorbutik och ber de hjälpa dig. För det kan vara ganska krångligt det här med datorprylar, det finns så många olika typer, märken, kontakter, portar osv.

Okej, nej jag är inte alls erfaren så att gå till en datorbutik blir nog smidigast...
tack för tipsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in