Citat:
Ursprungligen postat av hjj
nej, det har ju inte motbevisats eftersom vi i modern tid aldrig haft en friare värld än dagens, och den fortsätter att bli friare.
Så du menar att vi i dagens läge går mot ett krigslöst samhälle? Världen håller på att bli friare för enklaver i väst, men tyvärr ökar vår frihet på mindre utvecklade staters bekostnad. Detta i sin tur leder till konflikter, med totalt asymmetriska styrkeförhållande, och asymmretriska metoder, i.e terrormetoder. Dessa är i sin tur väldigt konfliktgenererande. Det är i alla fall inte min syn på ett konfliktlöst globalsamhälle.
Jag skulle nog vilja säga att globaliseringsprocessen är väldigt konfliktgenererande, och det är knappast säkert att världen kommer ur den helskinnad. Vad skulle tex hända om vi hamnar i ett instabilt multipolärt maktförhållande, som faktiskt är mycket troligt med kinesisk, indisk och rysk uppgång?
Och vänta lite nu, hur menar du att frihet skulle minska risken för krig? Är det bara totalitära stater som startar krig? Jag gör antagandet att du förknippar frihet med demokrati här, är du medveten om att det knappast är en ovanlighet att starka demokratiska stater utövar förtryck på svagare outvecklade stater? Som jag sade ovan, asymmetriska maktförhållanden leder till asymmetriska metoder. En global ekonomisk uppgång kan mycket väl innebära en lokal nedgång för en svag part.
Citat:
Ursprungligen postat av hjj
om du menar att krig skulle finnas även om alla länder på jorden var minimala stater utan egna intressen förutom att uppehålla ett rättssystem så har du ett jävla jobb att svara på vad fan någon skulle vilja sno, hur de skulle motivera detta när det liksom inte längre går att säga att judarna har snott vårt land, och vem som faktiskt skulle starta kriget, och mot vem?
vad är det du menar att "mindre parter" ska slåss om och varför? varken stöld eller rån kommer att vara tillåtet i en nattväktarstat.
Vad menar du egentligen med globalisering? Jag har inte nämnt nattväktarsamhällen eller någon centralstyrd samling av "global villages". Hur kan du vara så säker på att nationalstaten kommer upplösas? Det var trots allt den som gjorde det möjligt att ens få mänskligheten att tänka på begreppet "evig fred". Jag skulle nästan tro att nationalstaten är viktig för att kunna skapa någon form av global fred, hur ska vi kunna sluta fred med grannen, om vi slåss inbördes?