2007-03-08, 05:37
Bannlyst
Som Stephen Toulmin ppekat finns det starka skl att teruppta renssansens verklighetsnra filosofiideal och brja studera konkreta frgor (kasuistik!) till omvxling mot de grandiosa abstraktioner som prglat de senaste rhundradenas filosofi. Filosofin r s att sga den verordnade intellektuella disciplinen, som br komma till anvndning fr att reda ut begreppen i vr alltmer frvirrade och tilltrasslade tillvaro. Hrvidlag ser jag ingen mer anglgen frga n abortfrgan, som under en lngre tid varit freml fr en intellektuell och moraliskt fullkomligt genomkorrumperad allmn diskurs. Jag planerar en lngre uppsats, som jag sedermera kommer att skicka runt till landets filosofiska institutioner (jag r sjlv grundligt universitetsutbildad i mnet och har i rtionden bedrivit sjlvstudier). Som en sjsttning drar jag hr i upplistad och koncis form ngra aspekter.

1. Nr brjar livet? Sjlv noterar jag gng p gng att mnniskor genomgende fullkomligt oreflekterat frlgger denna tidpunkt till konceptionen - s lnge det INTE handlar om abort! Men s fort det handlar om abort blir det strax annat ljud i skllan, och de mest sinnesfrvirrade ider kommer fram.

2. En del rthjrnor sger att d fr man inte onanera heller. Men spermier r inte mnniskor. En spermie r inte medlem av slktet homo sapiens. En zygot r dremot medlem av slktet homo sapiens. Hela det genetiska programmet och dettas utveckling finns dr. Snilleblixt!

3. Vad man aborterar r bara "cellklumpar". - Jaha? - "lskling, jag r med barn!" - "Cellklump!"

4. Foster r bara potentiella mnniskor. - Det argumentet r direkt virrigt. Foster r manifesta mnniskor. Om vi definierar det som ligger i framtiden som potentialitet, ja d r vi ju alla bara potentiella och kan saklst avlivas, tralala! - Som vrdefull framtid fr man definiera den utveckling man strvar att skydda och bevara, och d r ett foster precis lika mycket manifest mnniska som vem som helst, det r ingen skillnad alls. Snilleblixt 2!

5. Foster lever inte sjlvstndigt utan "parasiterar" p kvinnokroppen, vars rtt drfr vger tyngre. Detta r frsts alldeles riktigt; det r bara det att fostret i allmnhet inte handlat dr genom en slump utan genom kvinnans fria handlande som hon har att ta ansvar fr. (Undantagsfallet vldtkt r bara alltfr sjlvklart.)

Det r sannerligen hg tid att dika ut det intellektuella och moraliska trsk abortfresprkarna skapat. Den politiska slutsatsen r inte given p frhand; men det fr frbanne mig lov att vara NGON djvla ordning p en mnniskohjrna; det duger inte med en "cellklump".

Frgan r andra sidan INTE s enkel som mnga abortmotstndare vill gra den till. Och hr vill jag anfra tv kraftigt modererande aspekter.

1. Mnniskolivets vrde r inte absolut. Vi satsar inte hur mycket som helst fr att frhindra ddsolyckor. Vi blir mindre villiga att gra uppoffringar ju strre avstnd vi p olika stt har till offret, och s mste det ocks vara. Till ett nykoncipierat foster har man p motsvarande stt en emotionell distans som avspeglar sig det frhllandet att missfall orsakar lngt mindre sorg n det vi i vardagslag kallar ddsfall. Denna omstndighet kan man inte frbise med mindre man riskerar frstta sig i motsgelsefulla stllningstaganden p alla mjliga stt.

2. Man mste respektera frhllandet att graviditet faktiskt R en katastrof fr mnga kvinnor; inte fan gr de illegal abort fr hga njes skull heller! De drivs hrtill av svra omstndigheter, fattigdom, bristande vlfrd, m m. Menar man allvar med sitt abortmotstnd r man i anstndighetens och meningsfullhetens namn frpliktad att skapa ett bttre samhlle; annars r det bara skitprat och hyckleri alltihop.

terigen: den hr diskussionen har bara alltfr lnge verltits till moraliskt och intellektuellt samvetslst sneskriande frn alla mjliga hll. Med en annan bild r det sannerligen r hg tid fr utrensning av tskilligt ogrs!
Citera
2007-03-08, 06:39
Medlem
Kivans avatar
Bra att fa lasa ett vettigt inlagg om abort, men jag tvivlar pa att du kan lyckas fa nagon av abortforesprakarna att ens reflektera over sakerna du skriver.
Citera
2007-03-08, 07:45
Bannlyst
Nej, de brukar vara fullkomligt oemottagliga fr argument, men s skmmer de samtidigt ut sig infr majoriteten, och det r den jag riktar mig till i frsta hand.
Citera
2007-03-08, 12:58
Bannlyst
Man skall vara opartisk som filosof. De radikala abortmotstndarna r moraliskt och intellektuellt frpliktade ANTINGEN att pbjuda massiva ekonomiska resurser till frhindrande av spontanaborter / missfall ELLER medge abortrtt inom den inledningsfas av graviditeten varunder spontanabort r vanligt frekommande samt medfr mild sorgereaktion.

Detta skarpa argument r jag skyldig

http://louisep.com/node/1469#comment-24112

En blogg av kvalitet "hga berg och djupa dalar".
Citera
2007-03-08, 14:17
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraxpelax
1. Nr brjar livet? Sjlv noterar jag gng p gng att mnniskor genomgende fullkomligt oreflekterat frlgger denna tidpunkt till konceptionen - s lnge det INTE handlar om abort! Men s fort det handlar om abort blir det strax annat ljud i skllan, och de mest sinnesfrvirrade ider kommer fram.

Spelar tidpunkten det diffusa "livets" startpunkt ngon roll fr den icke-troende?

Citat:
3. Vad man aborterar r bara "cellklumpar". - Jaha? - "lskling, jag r med barn!" - "Cellklump!"

Visst r det inkonsekvent, men ur en hedonistisk synvinkel mr ingen bttre av att vi humaniserar det vi just ska "dda".

Citat:
4. Foster r bara potentiella mnniskor. - Det argumentet r direkt virrigt. Foster r manifesta mnniskor. Om vi definierar det som ligger i framtiden som potentialitet, ja d r vi ju alla bara potentiella och kan saklst avlivas, tralala! - Som vrdefull framtid fr man definiera den utveckling man strvar att skydda och bevara, och d r ett foster precis lika mycket manifest mnniska som vem som helst, det r ingen skillnad alls. Snilleblixt 2!

Sjlvklart r foster mnniskor. Foster r dremot inte subjekt som omfattas av vra kollektivt egoistiska lagar av praktiska skl. Jag kan hlla med om att en hel del mnniskor har en hllning dr de vrderar liv som ngot heligt och drar en grns vid 20 veckor eller fdsel. Hyckleri, d allt liv antingen heligt eller inte.

Citat:
terigen: den hr diskussionen har bara alltfr lnge verltits till moraliskt och intellektuellt samvetslst sneskriande frn alla mjliga hll. Med en annan bild r det sannerligen r hg tid fr utrensning av tskilligt ogrs!

Du pratar en del om moraliskt och filosofisk inkonsekvens. Min givna fljdfrga blir om all filosofisk och moralisk konsekvens verkligen r av godo?
Varfr ska den icke-troende hlla sig till en moralisk konsekvent hllning om detta fr personen att m dligt?

Din argumentation hller om man pratar personer om icke-vrdenihilistiska. Men du ska inte tro att du ngonsin kan vertyga en troende med logisk bevisfring under premisser de inte gr med p.
Citera
2007-03-08, 16:51
Medlem
livet brjar nr det blir sjlvmedvetet. ngot som inte kan knna/uppleva har inget existensberttigande.
i praktiken borde man allts ven ha rtt att dda vldigt unga spdbarn. dock s krvs det att dessa bebisar saknar frldrar, anhriga eller verhuvudtaget ngon medveten person som str i frhllande till dem (vilket i princip krver en ensam, ensamstende mamma som dr i barnsng), alternativt att alla som str i relation till spdbarnet vill att det ska d.
Citera
2007-03-09, 09:57
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Spelar tidpunkten det diffusa "livets" startpunkt ngon roll fr den icke-troende?
"Icke-troende"? Manniskor som inte tror att det finns liv?

Citat:
livet brjar nr det blir sjlvmedvetet.
Vilket skitsnack. Lever inte djur kanske? Lever inte spadbarn?

Citat:
ngot som inte kan knna/uppleva har inget existensberttigande.
Varfor inte det, om man far fraga?

Citat:
i praktiken borde man allts ven ha rtt att dda vldigt unga spdbarn.
I sa fall ar det ratt att doda vem man vill.
Citera
2007-03-09, 13:07
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
"Icke-troende"? Manniskor som inte tror att det finns liv?

Syftar p mnniskor som inte tror p absoluta objektiva vrden, exempelvis mnniskovrdet.

Citat:

Citerar du ngon annan?

Citat:

Som jag beskrev ovan r det varken rtt eller fel att dda ngon. Det r enbart en handling. De subjektiva vrden du/jag tillskriver handlingen sger ingenting om dess egentliga vrde.
Citera
2007-03-09, 13:53
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Syftar p mnniskor som inte tror p absoluta objektiva vrden, exempelvis mnniskovrdet.
OK

Citat:
Citerar du ngon annan?
Jepp, kolla inlagget mellan vara.
Citera
2007-03-10, 09:55
Medlem
Citat:

jo, sjlvklart. men jag trodde hr vi pratade om liv med ett intrinsikalt vrde vrde. (till exempel vxter, bakterier och virus r ju ocks levande men knappast relevant i en abortdebatt) dessutom r jag fullkomligt vertygad om att de flesta dggdjur r medvetna och har en egen vilja, s inte ens om vi tolkar mitt pstende bokstavligt blir din slutsats fullt korrekt. och som jag skrev lite lngre ner anser jag det inte vara fel (utifrn givna frutsttningar) att dda spdbarn.

Citat:
Varfor inte det, om man far fraga?

drfr att om allt r likgiltigt spelar det heller ingen roll vad som hnder. du kan ju knappast pst att det r fel (utifrn ett moraliskt perspektiv) att tex sparka p en sten?!

Citat:

nej, man har rtt att dda allt levande som inte r medvetet och som saknar frmgan att uppleva; vxter, spdbarn, bakterier, virus, svampar, maskar osv osv. hur kan du dra slutsatsen att man isfall kan dda vem som helst? att dda ngot som inte kan knna (en morot) r inte det samma som att dda ngot som kan knna smrta, har nskningar om framtiden, relationer till individer den bryr sig om osv...
Citera
2007-03-10, 10:20
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n0sferatus
nej, man har rtt att dda allt levande som inte r medvetet och som saknar frmgan att uppleva
Och var ska vi dra gransen for nar en manniska ar medveten eller har formagan att uppleva?

Eftersom det inte logiskt gar att dra nagon annan grans an befruktningen ar jag mot abort.
Citera
2007-03-10, 17:48
Medlem
Citat:
Och var ska vi dra gransen for nar en manniska ar medveten eller har formagan att uppleva?

Eftersom det inte logiskt gar att dra nagon annan grans an befruktningen ar jag mot abort.

om en mnniska inte r medveten om vare sig sjlv eller sin omvrd, inte har vare sig nskningar eller viljor - eller p ngot annat stt skiljer sig frn en levande kttklump (eller morot) s r det inte fel att dda denna klump. (dvs om inte ngon, frlder eller annan nrstende, har emetionella band till detta liv, ls: liv i biologisk mening, inte i meningen moraliskt signifikant individ).
drfr r jag fr abort, samt i princip ven ddandet av spdbarn (men d det hr blir svrt att dra en grns mellan d det bara r ett liv och d det blir ett medvetet liv kan man fr enkelhetens skull dra grnsen vid sjlva frlossningen) och hjrndda, komaserade mnniskor (hr blir det de anhriga som fr ta beslutet, finns inga anhriga och inget hopp om rehablitering anser jag att man borde dda personen, eller kanske fre detta personen, i frga).

du menar allts att man har begtt en lika moraliskt frkastlig handling om man p artificiell vg insiminerar ett gg men en spermie och sen frstr provet som om man skulle skjuta en ensamstende trebarnsmor i huvudet? i bda fallen rr det sig om, i din definitionsvrd, om likvrdiga mord..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in