2007-03-07, 23:53
Medlem
Jag köpte i dagarna en bärbar dator med Vista Home Premium, som jag är nöjd med om det inte vore för att mitt D-link bredbandsmodem med inbyggd trådlös router inte kommer åt internet. Har surfat lite på internet och funnit att många haft detta problem. Det lär ta flera veckor innan det är fixat så man vill inte vara utan internet.

Vista försvårar installation av bredband

Någon som haft detta problem och hittat en lösning ?
Nu är det så att jag vill byta till XP. Är det bara att fixa och stoppa i en XP skiva och reboota för att formatera & installera XP ?

Med datorn medföljde ett program där man skapar en återställnings DVD, kommer jag kunna använda denna sen om jag vill byta tillbaks till Vista igen ?
Citera
2007-03-08, 01:47
Moderator
tobess avatar
Exakt vad har du för problem med ditt wlan?

För min del måste jag säga att vista var det första microsoft os som fungerade klockrent med wlan, utan att behöva pula in några extra drivrutiner och annan skit.
Citera
2007-03-08, 10:52
Medlem
Jag kommer inte alls åt internet. Datorn verkar kommunicera utan problem med routern. Kopplade in en till bärbar med Vista som har WLAN och routern hittar båda och allt verkar stämma. Jag kan kan gå in via 192.168.1.1 och göra ändringar från båda datorerna.

Misstänker att det kan vara detta problem :

A painful Vista networking bug

Citat:
Trouble is, the new and improved TCP/IP stack in Windows Vista falls apart when it encounters an SPI-enabled router.

Känns som jag antingen måste byta ner mig till XP eller byta router. Hur köper jag en router där man kan stänga av SPI ?
Citera
2007-03-25, 17:54
Medlem
jag har haft liknande problem. Men med trådinternet och bredbandsbolaget. Ibland kommer jag inte åt internet, men får en extern ipadress av bbb men internet funkar inte. verkar som om modemet inte är vistakompatibelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in