2009-11-29, 01:53
Medlem
Ovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av student1985
civilekonom är väl 4 års utbildning, visst ja det är inte farligt, då är man ute vid 29 årsåldern, jag har oxå bra antagningschanser, är språkkunskaper en fördel inom civilekonomi? är su civilekonom nåt bra?
Språkkunskaper är alltid bra, framförallt om du vill söka jobb utomlands. Ja, SU är ett bra universitet, dock anses Lund vara vassare. Kan du inte tänka dig att plugga utanför sthlm?
Citera
2009-11-29, 03:30
Medlem
andreews avatar
FoF är inte bra. Dock bättre än Civ. Ek. på SU.

Varför det inte är bra? Jag ser det som en lallarutbildning. Du lär dig sakerna halvbra. Se till exempel på matten de läser, endast 10 pers klarade tentan som va för en månad sen.

Varför? Jo för kursen e helt fel upplagt, all matte på 6 veckor. Vi som läser civ ing gör lättare matte än vad FoF gjorde, dock lär vi oss mycket mer och kommer komma till den svåra matten snart.

Sen läser du massa blaj som SQL, samhällsbyggnad etc.

Sen hade vi Armada här om dagen. De är arbetsmarknadsdagarna, dvs mässa för företag. Väldigt få som är intresserad av FoF.

Jag skulle tagit civ, ing, samhällsbyggnad inr. bygg och fastighetsekonomi. Garanterat bättre utbildning som kommer ge högre lön, bättre jobb osv.

Jag pluggar teknusk fysik.
Citera
2009-11-29, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreew

Varför det inte är bra? Jag ser det som en lallarutbildning. Du lär dig sakerna halvbra. Se till exempel på matten de läser, endast 10 pers klarade tentan som va för en månad sen.

Varför? Jo för kursen e helt fel upplagt, all matte på 6 veckor. Vi som läser civ ing gör lättare matte än vad FoF gjorde, dock lär vi oss mycket mer och kommer komma till den svåra matten snart.

Sen läser du massa blaj som SQL, samhällsbyggnad etc.

Sen hade vi Armada här om dagen. De är arbetsmarknadsdagarna, dvs mässa för företag. Väldigt få som är intresserad av FoF.

Jag skulle tagit civ, ing, samhällsbyggnad inr. bygg och fastighetsekonomi. Garanterat bättre utbildning som kommer ge högre lön, bättre jobb osv.

Jag pluggar teknusk fysik.
okej med tanke på min ålder, som är 24 och som blir 25 när jag börjar plugga, tror du att det är bra att komma ut till marknaden när man är 30, visst är samhällsbyggnad attraktiv, men det är min ålder som skrämmer mig. vad tycker du som pluggar på kth?
Citera
2009-11-29, 07:26
Medlem
bernankes avatar
Citat:
[...]jag är intresserad av ekonomi och fastighet[...]
Hur blir man "intresserad av fastighet"? Vad finner du så intressant med fastigheter?
Citera
2009-11-29, 08:59
Medlem
nollie3flips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Hur blir man "intresserad av fastighet"? Vad finner du så intressant med fastigheter?
TACK.

Ts:
Det är många som påbörjar civilingenjörsutbildningar i 25 års-åldern. Man kan inte kräva att alla har gått exakt samma väg i livet.
Citera
2009-11-29, 10:44
Medlem
orkarNs avatar
Finns minst en jättebra tråd och då föredrar vi att hålla ämnet i den: https://www.flashback.org/showthread.php?t=455114
Tar bort OT, sammanfogar.

/mod
Citera
2009-11-29, 15:33
Medlem
andreews avatar
Citat:
okej med tanke på min ålder, som är 24 och som blir 25 när jag börjar plugga, tror du att det är bra att komma ut till marknaden när man är 30, visst är samhällsbyggnad attraktiv, men det är min ålder som skrämmer mig. vad tycker du som pluggar på kth?

Det e klart ålder spelar roll men har många av äldre kalliber i min klass tex. En född 72. Många 24-26 åringar. Dock mest 88-90.

Företag är inte ute efter de som klarat sin utbildning snabbast utan folk som har andra erfarenheter, varit delaktiga i föreningar, sportat etc. Det jag lärde mig på ARMADA iaf. Å andra sidan vore det surt när du slösat bort 3 år på FoF och sedan inser att du borde gått en civ. ing. Och då är det nog försent.
Citera
2009-12-08, 16:56
Medlem
Bohlingers avatar
Om KTH, en av sveriges bäst renomerade skolor startar en utbildning för att möta en efterfrågan hos näringslivet så tror jag nog att det absolut inte är ett dåligt val. Det handlar ju om vad man är intresserad av, jag för min del tycker att FoF's nischning är mycket intressantare än de vanliga dussinekonom-programmen på valfritt universitet i landet.

Finns det någon master på KTH och vad heter den? Kan man läsa en master på HHS?
Citera
2010-01-10, 12:52
Medlem
Bohlingers avatar
Värst vad intresset verkar vara svalt för denna utbildning!

Jag överväger att söka F&F till hösten, men vill först höra mig för hur internationellt gångbar den här utbildningen är. Är det sannolikt lätt att få jobb i t.ex. Australien eller USA efter F&F? Är F&F kompatibel med master-utbildningar utomlands?

Jag vill bara iväg från Sverige, men vill inte arbeta med något okvalificerat och är beredd att stanna i Sverige i fem år för att plugga till en master, men då vill jag sedan ha goda chanser att hitta jobb i resten av västvärlden.
Citera
2010-01-10, 13:33
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger
Om KTH, en av sveriges bäst renomerade skolor startar en utbildning för att möta en efterfrågan hos näringslivet så tror jag nog att det absolut inte är ett dåligt val. Det handlar ju om vad man är intresserad av, jag för min del tycker att FoF's nischning är mycket intressantare än de vanliga dussinekonom-programmen på valfritt universitet i landet.

+1

Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger
Jag överväger att söka F&F till hösten, men vill först höra mig för hur internationellt gångbar den här utbildningen är.

Har inte så mycket att komma med förutom att jag också har F&F som ett alternativ till hösten och känner ungefär samma sak som dig.
Citera
2010-01-10, 14:21
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:

Citat:
Varför det inte är bra? Jag ser det som en lallarutbildning.

Du får gärna underbygga dina argument med fakta, vill jag höra åsikter lyssnar jag på Mona Sahlin.

Citat:

Beror på att det är en väldigt nischad utbildning. Ingenjörsutbildningarna är breda utbildningar medans F&F är mycket nischad, vilket jag kan se som en fördel om man vet vad man vill syssla med.

Citat:
Sen läser du massa blaj som samhällsbyggnad
Det är väl ganska relevant om man ska arbeta i fastighetsbranschen? Inte?

Citat:
Jag skulle tagit civ, ing, samhällsbyggnad inr. bygg och fastighetsekonomi.

Läser man inte "blaj som samhällsbyggnad" där då?

Citat:
Garanterat bättre utbildning som kommer ge högre lön, bättre jobb osv.

Återigen skulle det vara trevligt med fakta och inte dina åsikter. F&F är en relativt nystartad kandidat och du kan omöjligt veta att det ger sämre jobb och lön. Däremot är självklart en civilingenjörsutbildning alltid ett "säkert kort" att välja. F&F är ny och ingen har riktigt koll på utbildningen än.

Citat:
Ursprungligen postat av bernanke

Nu var inte frågan ställd till mig, men nog tycker jag att man kan vara intresserad av fastigheter / fastighetsbranschen. Fastighetsbranschen är den bransch som omsätter mest pengar tex.

Om jag inte missminner mig läser du på HHS, där dom iaf förra året hade "Real Estate Association", där det samlas personer som är intresserade av fastighetsbranschen - så tydligen finns det även ett visst intresse av fastigheter även på din skola.
Senast redigerad av Gurkan100 2010-01-10 kl. 14:23.
Citera
2010-01-14, 18:23
Medlem
fiscs avatar
Funderar på F och F till hösten.
Söker in på mitt högskoleprov, men vad kan man förväntas behöva ha på hp för att ta sig in?
Hur svåra är matematikdelarna jämfört med en kandidat i ek?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in