• 1
  • 2
2007-03-07, 17:45
Medlem
Fick precis hem en broschyr om den utbildningen. Den verkar intressant, men hur bra är den? Någon som vet mer om utbildningen? Hur står den sig tex till en vanlig ekonomiutbildning i, sig Uppsala eller Lund?
Citera
2007-03-07, 19:22
Medlem
Deannas avatar
jag tror att om du läser en ekonomie magister inriktat mot finans så har du bättre chans att få jobb inom det än om du bara läser denna kandidatutbildning, känns lite som den är inriktad mot bankjobb, det kan du få även om du saknar akademisk ekonomisk utbildning... Är du superintresserad av fastigheter så kan det nog passa bra att läsa denna, fast då skulle jag nog personligen valt att läsa civilingenjörsprogrammet mot samhällsbyggnad och välja inrikningen Bygg- och fastighetsekonomi.. Det tror jag slår högre på arbetsmarknaden.
Citera
2007-03-07, 19:23
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -kolera-
Fick precis hem en broschyr om den utbildningen. Den verkar intressant, men hur bra är den? Någon som vet mer om utbildningen? Hur står den sig tex till en vanlig ekonomiutbildning i, sig Uppsala eller Lund?

fastighet och finans äger.
go for it sport
Citera
2007-03-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
fastighet och finans äger.
go for it sport

Varför äger den? Du som är insatt i finans får gärna berätta mer.
Citera
2007-03-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fazel

Exakt, berätta gärna mer. Det är det som min mamma säger också, att den kanske är lite kort. Jag såg även att det finns en civilingengörsutbildning som bara kräver Naturkunskap B och Matte C. Den heter BYGG- OCH FASTIGHETSEKONOMI. Är den et bättre val då? Den är 5 år, vilket kanske känns lite mer seriöst.
Citera
2007-03-08, 08:37
Medlem
Twisted_minds avatar
Tänkte precis starta en tråd om detta, jag fick precis som du hem en katalog om denna utbildning och det låter intressant. Finns det ingen möjlighet att få en magisterexamen från ett annat universitet/högskola efter avslutad utbildning? Annars är det ingenting för mig...
Citera
2007-03-08, 14:13
Medlem
Om ni läser lite om det på internet så står det att man kommer att kunna läsa ytterligare 2 år (master) efter denna kanditat. Man kommer alltså att kunna fördjupa sig ytterligare i dessa två ämnen. Men iom att utbildningen är så ny har dom inte hunnit lägga upp någon plan för det.
Citera
2007-03-08, 15:18
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fazel

Ni lär er väldigt specialla kunskaper som är ovärderliga när ni jobbar med fastigheter. Jag själv läste ekonomi använder bara 10% av vad jag lärde mig under min utbildning. Däremot fastighetsutbildning verkar väldigt specifik.

Jag vet inte att det finns andra jämförbara utbildningar i sverige, då är det ännu större skäl till att lsäa den.

Skulle jag börjat studera från början igen så hade jag helt klart satsat på den utbildningen.
Citera
2007-03-08, 15:41
Medlem
Liquidators avatar
Fick denna broshyr även jag och är också intresserad av lite info...
Citera
2007-03-08, 18:41
Medlem
Twisted_minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petri75
Om ni läser lite om det på internet så står det att man kommer att kunna läsa ytterligare 2 år (master) efter denna kanditat. Man kommer alltså att kunna fördjupa sig ytterligare i dessa två ämnen. Men iom att utbildningen är så ny har dom inte hunnit lägga upp någon plan för det.

Värt! Att läsa är inte min starka sida, men det låter ju galet bra isf.

Finns ju både för och nackdelar med att vara bland de första kullarna, kan tänka mig att man kommer att få ganska mycket stöd från skolan samtidigt som en del problem lär dyka upp.

Hur kan utvecklingen av intagningskraven för en sådan här nystartad utbildning tänkas se ut? Den låg på 17,1 förra året, men jag gissar & hoppas att den stiger en del detta år. Hur mkt, 18,5? Antalet platser är i nuläget 50 f ö.
Citera
2007-03-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twisted_mind
Hur kan utvecklingen av intagningskraven för en sådan här nystartad utbildning tänkas se ut? Den låg på 17,1 förra året, men jag gissar & hoppas att den stiger en del detta år. Hur mkt, 18,5? Antalet platser är i nuläget 50 f ö.

Jag kollade också upp det och såg till min glädje att intagningen var så pass låg. Sen kom jag på att den är helt nystartad och i broschyren står det att utbildningen är den som har störst söktryck på hela KTH, 8,1 sökande/plats. Men kan det gå upp så pass mycket som till 18,5? Jag lär väl landa på dryga 18+, hoppas det räcker isåfall.
Citera
2007-03-08, 21:16
Medlem
Cabrons avatar
Kandidatutbildning låter inget vidare, men att utforma utbildningar så att innehållet är mindre teoretiskt och mer direkt applicerbart i arbetslivet är rätt väg att gå. Det är något Sverige traditionellt sett är värdelöst på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in