2007-03-07, 11:14
Medlem
Jag håller på med en översättning från finska och undrar vad som kan menas med "semi" i lastbilssammanhang. "Semi" + långtradare, står det. Jag antar att det är en förkortning av ett längre ord som börjar med "semi" (alltså "halv"). Är det nån typ av mindre långtradare? Heter det nåt på "semi" även på svenska?

Tack!
Citera
2007-03-07, 12:07
Medlem
core_s avatar
Rent spontant får jag en känsla av att det skulle vara en trailer

Inte för att jag är så haj på finska, men det är det på engelska hursomhelst
Citera
2007-03-07, 12:18
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Rent spontant får jag en känsla av att det skulle vara en trailer
vill få det till trailerdragare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-trailer_truck
Citera
2007-03-07, 12:26
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
vill få det till trailerdragare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-trailer_truck

Jo men den sidan talar ju både som semi-trailer truck (dragaren), och semi-trailer (släpet).

Förkortningen till enbart "semi" är ju inte helt obekant för både bilen och släpet vad jag vill minnas
Citera
2007-03-07, 12:28
Medlem
Som alltid får man eminent hjälp på FB.
Tack!
Citera
2007-03-07, 12:29
Medlem
Citat:
Jo men den sidan talar ju både som semi-trailer truck (dragaren), och semi-trailer (släpet).

Förkortningen till enbart "semi" är ju inte helt obekant för både bilen och släpet vad jag vill minnas

Jo, jag får försöka bestämma mig för vilket jag ska syfta på, själva fordonet eller släpet. Nu vet jag i alla fall vad som avses!
Citera
2007-03-07, 12:31
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beabea
Jo, jag får försöka bestämma mig för vilket jag ska syfta på, själva fordonet eller släpet. Nu vet jag i alla fall vad som avses!

Med hela det du skrev där uppe i åtanke, känns det som om det är just en trailerdragare med tillhörande trailer som åsyftas (även om långtradare är helt fel ord för det)
Citera
2007-03-07, 12:36
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Med hela det du skrev där uppe i åtanke, känns det som om det är just en trailerdragare med tillhörande trailer som åsyftas (även om långtradare är helt fel ord för det)
Nja, det är ju ett engelskt ord, och ska man bryta ner det lite så tolkar jag det som att en trailer från början var det vi kallar ett släp, och semitrailer det som vi kallar för trailer, dvs dras med dragbil. Den har ju bara bakre axlar, därav "semi". Min teori iallafall

Långtradare för övrigt har väl egentligen ingen betydelse vad gäller ekipaget, utan helt enkelt ett fordon som kör en lång trad. Fjärrtransport alltså. Att dessa i allmänhet är bil+släp eller trailer är ju bara av naturliga skäl. Ordet långtradare har helt enkelt blivit en benämning på den vanligaste ekipagetypen som används på dessa långa trader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in