• 2
  • 3
2007-03-07, 18:26
Medlem
dePauls avatar
Efter att ha läst era senaste två inlägg så inser jag att vi egentligen tycker ganska lika, dock med olika slutsatser

~Paul~
Citera
2007-03-07, 18:29
Medlem
Micke666s avatar
Själv så har jag precis lärt mig o värma vatten i micron.
Citera
2007-03-07, 18:39
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Efter att ha läst era senaste två inlägg så inser jag att vi egentligen tycker ganska lika, dock med olika slutsatser

~Paul~
Ja, jag lyckas inte gå i polemik...
Men tänkte rekommendera en titt på ett liknande land som inte har haft någon Wögeli; Norge. En svensk hund äter bättre än en norsk kommunalpolitiker. Så erkänn att VW har betytt nåt i Sverige. Erkänn nu... kom igen...
Citera
2007-03-07, 18:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
Själv så har jag precis lärt mig o värma vatten i micron.
Då är du skickligare än jag. Har inte lyckats lista ut hur den j.... manicken fungerar Köpte en ny och man behöver tydligen körkort för att kunna hantera den

~Paul~
Citera
2007-03-07, 18:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Ja, jag lyckas inte gå i polemik...
Men tänkte rekommendera en titt på ett liknande land som inte har haft någon Wögeli; Norge. En svensk hund äter bättre än en norsk kommunalpolitiker. Så erkänn att VW har betytt nåt i Sverige. Erkänn nu... kom igen...
Jag har inte förnekat det. Jag menar bara att vilken medelmåttig mellaneuropeisk kock som helst hade på den tiden lyckats i Sverige.

~Paul~

PS Undrar om det är norrmännen eller engelsmännen som har den uslaste maten?
Citera
2007-03-07, 19:46
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Werner Vögeli var en mycket skicklig kock som tillsammans med bl.a. Tore Wretman gjorde en viktig insats för att modernisera den svenska gastronomin och därtill föra ut denna till svenska folket. Gastronomin utvecklas ständigt och i det avseendet är den i viss mån möjlig att jämföra med sportens värld, där tekniker och träning ständigt förfinas i syfte att prestera ännu bättre resultat. Vögeli var med och lade grunden för dagens svenska gastronomiska under, en grund utifrån vilken dagens elitkockar tagit matlagningen till nya höjder.
Dessutom var Vögeli en ödmjuk och sympatisk herre, en verklig gentleman. Jag har aldrig personligen träffat honom, men kommer trots detta sakna hans vänliga person så som den framtonade i bl.a. TV och hans kokböcker.
Må han vila i frid.
Citera
2007-03-07, 19:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Gastronomin utvecklas ständigt och i det avseendet är den i viss mån möjlig att jämföra med sportens värld
Det här är inte korrekt. Det som vi menar med utveckla handlar oftast om tekniker och återupptagning av gamla recept som har fallit i glömska eller som på något sätt blivit alternerade. Men det är inte säkert att gastronomin som sådan är bättre idag än på romarnas, babylonierniernas eller grekernas tid. Den är bara annorlunda.

Många gamla kokböcker från medeltiden och tidigare har förvånansvärt komplexa recept som med tiden har fallit i glömska. Var de bättre än dagens? Vem vet. Dåtidens folk hade högst säkert ansett det .

Många av de urgamla kinesiska maträtterna som man blir serverad på de allra förnämsta kinesiska restaurangerna har rätter på sina menyer som härstammar från många hundra år tillbaka (för att inte säga tusen) i tiden och om förblivit intakta fram till idag eftersom inget bättre har kunnat ersätta dem.

Det är av den här anledningen som jag skrev att det inte går att jämföra på samma sätt som sport eller teknik utan snarare med konst.

~Paul~
Citera
2007-03-23, 23:42
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Har träffat på honom någon gång tror jag... ifall han röker, annars kan det varit någon underhuggare i samma ålder.
Han rökte inte.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in