Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
1. Verner Vögeli är en av förgrundsgestalterna inom svensk culinaria.
2. Lika lite som det går att jämföra Lill-Strimma Svedberg med Peter Forsberg eller en Königstiger och en StriV 122:a.
3. Man måste någonstans utgå från ett samtida kontext och sett ur den synvinkeln, så är Verner Vögeli oantastlig.
4. kreatör, innovatör och nytänkare!
1. Det är det ingen som bestrider. Det jag sade var att jag personligen med tanke på vad jag läst av honom och sett på TV har svårt att se hans storhet.
Enligt min åsikt så har det alltid varit mycket hype över W. Vögeli. Precis samma hype som du själv ger uttryck för, Golonka.
Vögeli var väldigt glad i uppmärksamhet. Det är ganska uppenbart när man ibland har läst hans uttalanden och iakttagit hans otaliga försök att synas i media på den tiden då hans hälsa var i ordning.
2. Den här jämförelsen är inte logisk. Kokkonsten går inte att likna med sport eller teknik. Snarare med konst. Skulle du vilja påstå att en sådan som Rembrandt var sämre än dagens målare eftersom utvecklingen ju har gått framåt?
3. Varför?
4. Återigen, jag har personligen svårt att se det. Kan du ge några konkreta exempel på matbehandling eller eller udda kombinationer där han har banat nya vägar?
Avslutningsvis. Jag påstår
inte att han var en dålig kock. Jag säger att han enligt min åsikt var endast en av många bra kockar som visste att utnyttja det nya mediet "TV". Han var väldigt duktig på att göra bra propaganda för sig själv, oavsett om det var i fransk, svensk eller schweizisk television eller tidningar.
~Paul~