• 2
  • 3
2007-03-12, 22:46
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Om ni blir bjudna på middag i Spanien så ta inte med vin, det anses fult och bryter mot deras etikett. Men om man får en flaska vin vid en middag i Sverige så skulle jag nog säga att man sparar den eftersom man redan köpt dom viner som passar till den mat som man bjuder på.

Likadant i Frankrike och Italien och andra vinkulturländer.
I de länderna kan en vanlig gatsopare ofta mer om vin än en sprätt som hänger på Stureplan härhemma.

Själv tar jag gärna emot vin i alla dess former.

Är det en 1929 Mouton-Rothschild eller nåt liknande man mot förmodan skulle föräras med spar jag pavan, men kommer någon med ett vin i 55 kronorsklassen kan jag lika gärna dricka det till en hockeymatch på TV med vederbörande.
Citera
2007-03-13, 01:22
Medlem
Brandbils avatar
Min erfarenhet är att man redan planerat vin till maten och således passar det nya vinet (antagligen) inte in så bra. Inte allt för sällan åker dock gåvovinet upp om man vinar vidare efter middagen.
Citera
2007-03-13, 08:50
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Likadant i Frankrike och Italien och andra vinkulturländer.
I de länderna kan en vanlig gatsopare ofta mer om vin än en sprätt som hänger på Stureplan härhemma.

Själv tar jag gärna emot vin i alla dess former.

Är det en 1929 Mouton-Rothschild eller nåt liknande man mot förmodan skulle föräras med spar jag pavan, men kommer någon med ett vin i 55 kronorsklassen kan jag lika gärna dricka det till en hockeymatch på TV med vederbörande.

Jag tycker också det är kul att ta emot vin när man har middag, framförallt så ser man då vad ens polare har för smak när det kommer till vin. Fan att man inte har polare som kan ta med en Rothschild när man bjuder på middag!
Citera
2007-03-13, 20:03
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Jag tycker också det är kul att ta emot vin när man har middag, framförallt så ser man då vad ens polare har för smak när det kommer till vin. Fan att man inte har polare som kan ta med en Rothschild när man bjuder på middag!

Hehe, mycket få vänner tar med dylika saker, men till mitt bröllop fick jag en del vingåvor fast vi tog det enkelt. Min fru var lite sur men Kosta/Boda och Orrefors prylar har vi ju intill förbannelse.
En flaska gott vin är det bästa jag personligen vet att få, i par med ett fint restaurangbesök då förstås.
Citera
2007-03-13, 21:43
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Hehe, mycket få vänner tar med dylika saker, men till mitt bröllop fick jag en del vingåvor fast vi tog det enkelt. Min fru var lite sur men Kosta/Boda och Orrefors prylar har vi ju intill förbannelse.
En flaska gott vin är det bästa jag personligen vet att få, i par med ett fint restaurangbesök då förstås.
Släkt och vänner är införstådda med att jag bara vill ha sånt som går att äta eller dricka. Bästa presenterna som finns! Annars skulle man ju inte kunna unna sig gåslever en tisdagskväll...
Minns en gång när jag hade middag och frun frågade om hon kunde korka upp en av vinarna som stod på köksbänken, jag kollar hastigt och säger, -ja föfan, det där är inget att spara på, en jävla Crianza. Synd att hennes kompis som gett oss vinet stod precis bakom mig...
Citera
2007-03-13, 23:11
Medlem
Portas avatar
Vi hade en italienare i släkten tidigare, han vart sur när vinet han lämnade inte serverades till middagen.
Påpekade t.o.m. att i Italien sågs det som en förolämpning att inte bjuda på presenten.

Porta
Citera
2007-03-13, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porta
Vi hade en italienare i släkten tidigare, han vart sur när vinet han lämnade inte serverades till middagen.
Påpekade t.o.m. att i Italien sågs det som en förolämpning att inte bjuda på presenten.

Porta

några påstår tydligen något helt annat.
Citera
2007-03-13, 23:35
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porta

Porta

Skedde det i Sverige så är det självklart att han ska anamma Sveriges etikettregler.
Citera
2007-03-13, 23:58
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Släkt och vänner är införstådda med att jag bara vill ha sånt som går att äta eller dricka. Bästa presenterna som finns! Annars skulle man ju inte kunna unna sig gåslever en tisdagskväll...
Minns en gång när jag hade middag och frun frågade om hon kunde korka upp en av vinarna som stod på köksbänken, jag kollar hastigt och säger, -ja föfan, det där är inget att spara på, en jävla Crianza. Synd att hennes kompis som gett oss vinet stod precis bakom mig...

Shit happens.

Jag var med om en liknande händelse hemma hos min svärmor. Hennes karl hade köpt ett vin som hon trodde var "exklusivt". En vattnig Anjou Blanc i 50-kronorsklassen och kärringen utbrister: "Titta en så fin flaska, du som är vinkännare kan säkert uppskatta det här", varpå jag svarar att "jag möjligen skulle kunna tänka mig att koka musslor i det".
Givetvis stod den snåle gubben i samma position som din frus kompis...

Men, men även jag önskar alltid ädla drycker eller restaurangbesök då jag fyller år. Jag har numera allt jag vill ha så det blir gastronomi för hela pengen (såvida inte en vänlig själ vill skänka mig en Bugatti Veyron eller liknande farkost, men det lär aldrig hända så jag håller mig till god mat + dryck)
Citera
2007-03-15, 01:40
Medlem
Portas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Skedde det i Sverige så är det självklart att han ska anamma Sveriges etikettregler.
Ja, i sverige - sent 70-tal.

Antingen var traditionerna annorlunda då, mina föräldrars valda vin sög eller han ville
visa vilka fina viner som gjordes där han kom ifrån. (Hans vin var naturligtvis italienskt)

Troligen en kombination av de två sista skälen.

Händelsen bet sig fast i minnet eftersom jag ansåg att hans beteende bröt mot våra etikettsregler.

Porta
Citera
2007-03-15, 02:22
Medlem
Blodulvs avatar
Quote, någon etikettomte:

"Det kan definitivt inte förväntas drickas. Och den värd som kallt räknar med gästernas vin gör ett övertramp. Hur kan du som gäst veta vilket vin som passar? Om det är fisk och värdparet planerar ett Rhenvin, skall de då ändra sig och servera ditt medtagna Bordeauxvin? Givetvis inte.
Och om ditt vin skulle passa, hur skall värdparet hinna dekantera det? Eller få det serverat vid rätt temperatur? Värdparet har förmodligen också tänkt till på vad de skall servera, då blir ju ditt vin en oförskämd anmärkning att deras val inte duger.

Så svaret blir ett klart nej. Det serveras inte."

Case closed?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här