2007-03-07, 11:38
Medlem
musse123s avatar
Jag är lite tvärt om här... Dom som har bjudit mig/oss på middag har ju en idé´med middagen, där vinet är väl avvägt med det vi skall äta förhoppningsvis, då är det ju självklart att man inte skall dricka det som jag har kommit med. Tycker i alla fall jag, så därför brukar jag ta med mig en fin Sauternes i stället, funkar alltid. Jag lovar
Citera
2007-03-07, 12:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Skulle nån släpa med en Black Tower eller något sunkigt som Liebfraumilch bjuder jag gärna den som gav gåvan på det, och avslutar vänskapen
Det var ord och inga visor

~Paul~
Citera
2007-03-07, 13:06
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
De gånger jag får vin så visar jag den respekten inför gåvan att jag inte korkar upp den till vad som helst, utan behåller den och avnjuter den till lämpliga rätter. Det bygger iofs på att man får vettiga viner. Skulle nån släpa med en Black Tower eller något sunkigt som Liebfraumilch bjuder jag gärna den som gav gåvan på det, och avslutar vänskapen

...om det är en man ja, men om det är en snygg tjej då?

Jag fick en sån där usel pava med billigt tyskt skitvin av en läcker brud en gång.

Jag ångrar inte att jag höll god min med tanke på att det utvecklades till några mycket trevliga träffar (fast då stod jag för vinet).
Citera
2007-03-12, 15:10
Medlem
Roger Pontares avatar
Om ni blir bjudna på middag i Spanien så ta inte med vin, det anses fult och bryter mot deras etikett. Men om man får en flaska vin vid en middag i Sverige så skulle jag nog säga att man sparar den eftersom man redan köpt dom viner som passar till den mat som man bjuder på.
Citera
2007-03-12, 15:17
Medlem
Vet inte vad som anses korrekt, men jag hade då öppnat vinflaskan till middagen.
Citera
2007-03-12, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Vet inte vad som anses korrekt, men jag hade då öppnat vinflaskan till middagen.

Usch, då. Sökte nu och hittade svaret:
"Fråga:
Om jag som gäst har med mig en flaska vin på en fest. Ska jag förvänta mig att bli bjuden på den då? Alltså ska medhavd dryck som present till värden/värdinnan drickas upp under kvällen?

Svar:
Först, blommor och presenter skall ovillkorligen packas upp. Blommor skall aldrig ges med papper eller plast kvar. Presenter skall givetvis öppnas. Blommor placeras i vas så de kan ses av gästerna, och avnjutas även efter festen. Så även med vinet, det avnjuts vid ett senare tillfälle.
Det kan definitivt inte förväntas drickas. Och den värd som kallt räknar med gästernas vin gör ett övertramp. Hur kan du som gäst veta vilket vin som passar? Om det är fisk och värdparet planerar ett Rhenvin, skall de då ändra sig och servera ditt medtagna Bordeauxvin? Givetvis inte.
Och om ditt vin skulle passa, hur skall värdparet hinna dekantera det? Eller få det serverat vid rätt temperatur? Värdparet har förmodligen också tänkt till på vad de skall servera, då blir ju ditt vin en oförskämd anmärkning att deras val inte duger.

Så svaret blir ett klart nej. Det serveras inte".

http://www.mru.se/Fragor/fragor%20menysida.htm
Citera
2007-03-12, 15:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Så även med vinet, det avnjuts vid ett senare tillfälle.
Det kan definitivt inte förväntas drickas. Och den värd som kallt räknar med gästernas vin gör ett övertramp. Hur kan du som gäst veta vilket vin som passar? Om det är fisk och värdparet planerar ett Rhenvin, skall de då ändra sig och servera ditt medtagna Bordeauxvin? Givetvis inte.
Och om ditt vin skulle passa, hur skall värdparet hinna dekantera det? Eller få det serverat vid rätt temperatur? Värdparet har förmodligen också tänkt till på vad de skall servera, då blir ju ditt vin en oförskämd anmärkning att deras val inte duger.
Det är visserligen sant men inte alla fester är såhär formella och stela och inte alla gäster tycker så heller.

Jag antar att man tar seden dit man kommer. Kommer några polare hem till mig med en flarra så öppnar vi den naturligtvis oavsett vad etiketten säger.

Det där med dekantering och rätt vin till rätt mat osv, tycker jag är lite överdrivet när det handlar om en simpel okomplicerad middag.

Däremot fattar jag att det kanske inte är så lämpligt om det handlar om ett högtidligare tillfälle.

~Paul~
Citera
2007-03-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är visserligen sant men inte alla fester är såhär formella och stela och inte alla gäster tycker så heller.

Jag antar att man tar seden dit man kommer. Kommer några polare hem till mig med en flarra så öppnar vi den naturligtvis oavsett vad etiketten säger.

Det där med dekantering och rätt vin till rätt mat osv, tycker jag är lite överdrivet när det handlar om en simpel okomplicerad middag.

Däremot fattar jag att det kanske inte är så lämpligt om det handlar om ett högtidligare tillfälle.

~Paul~

Jo, så skulle jag med göra.

Och förexten- hör det till etiketten det med, med just en flaska vin som gåva? Eller går det lika bra med något annat?
---
Ja, "något annat" då, som en blomma eller en chokladask och inte en dunk hembränt som ersättare för just vinet, eller måste det vara just alkohol?
Citera
2007-03-12, 19:32
Medlem
frosses avatar
Citat:
Jo, så skulle jag med göra.

Och förexten- hör det till etiketten det med, med just en flaska vin som gåva? Eller går det lika bra med något annat?
---
Ja, "något annat" då, som en blomma eller en chokladask och inte en dunk hembränt som ersättare för just vinet, eller måste det vara just alkohol?

Det finns ju inget bland etikettreglerna som säger att det är just vin man bör ha med som gåva. Däremot är en flaska vin en trevlig gåva och då har det ju blivit lite av ett vedertaget sätt att ta just vin.
Citera
2007-03-12, 19:40
Medlem
straycats avatar
Mina vänner har den "goda" seden att servera sig själv ur mitt barskåp
tyvärr ser dom inte skillnad på billig och DYR whiskey.
Citera
2007-03-12, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av straycat
Mina vänner har den "goda" seden att servera sig själv ur mitt barskåp
tyvärr ser dom inte skillnad på billig och DYR whiskey.

Det finns en lösning på allt:
http://www.jula.se/butik/default.asp?pf_id=SE-340002
Citera
2007-03-12, 22:05
Medlem
straycats avatar
Citat:
Det finns en lösning på allt:
http://www.jula.se/butik/default.asp?pf_id=SE-340002

Tack för tipset!
Citera