Resultat: Vilket land har godast mat?
Sverige
13,55%
21 röster
Italien
16,77%
26 röster
USA
6,45%
10 röster
Japan
5,16%
8 röster
Mexico
5,16%
8 röster
Grekland
3,87%
6 röster
Finland
3,23%
5 röster
Frankrike
7,74%
12 röster
Portugal
0,65%
1 röster
Thailand
9,68%
15 röster
Australien
0%
0 röster
Argentina
0%
0 röster
Brasilien
0%
0 röster
Spanien
2,58%
4 röster
Tyskland
0,65%
1 röster
Österrike
0%
0 röster
Kina
3,87%
6 röster
Vietnam
0,65%
1 röster
Belgien
1,94%
3 röster
Israel
0%
0 röster
Indien
6,45%
10 röster
Iran
1,29%
2 röster
Turkiet
2,58%
4 röster
Norge
0,65%
1 röster
Tunisien
1,29%
2 röster
Arabvärlden
2,58%
4 röster
Något annat
3,23%
5 röster
  • 1
  • 2
2007-03-05, 23:10
Medlem
031s avatar
Svensk mat tröttnar man på för det finns inte så mycket valmöjligheter
Asiatisk mat är en sak man äter max 2 gånger i månaden
Italienskt är för överskattat
Amerikanskt..har dom någon matkultur?
Arabisk mat, mycket gott, mycket valmöjligheter och mycket gott..mums

vad säger ni?
Citera
2007-03-05, 23:43
Medlem
Svårt.

Italien - mycket varierad mat, eftersom landet sträcker sig från mitt i Medelhavet upp till Alperna. Från fräscha sallader med lök, tomater, oliver, sardeller och olivolja i söder till gräddiga, krämiga såser i norr. Och behöver jag säga pizza? Tomatsås? Carbonara? Vin, ost, tiramisu, bröd! Brödet!

Japan - fräscht och gott, och väldigt varierat, från det subtropiska Satsuma till det närapå arktiska Hokkaido. Allt från sushi och ochazuke till ganmodoki, unagi och underbart goda grytor med fisk och grönsaker.

USA - ett land av många kulturer, självklart speglas det i maten. Tex-mex-kökets rätter är svåröverträffade när det gäller enkelhet och läckerhet.

Det måste nog ändå bli Italien för min del. Det är det kök jag känner mig mest hemma i.
Citera
2007-03-05, 23:49
Medlem
Jadu..alla länder har väl sina "paradrätter" eller vad man ska säga. Så det är väldigt svårt att säga enligt mig Men Italien och Mexiko ligger bra till hos mig , likså det spanska och det franska köket.
Citera
2007-03-05, 23:56
Medlem
"Asiatisk mat" är ju onekligen ett rätt vitt begrepp Och om du verkligen skulle gå igenom alla kök som skulle kunna räknas in i detta tror jag att det skulle ta ett tag innan du tröttnade. Där har du ju alla varianter, milt och hett, kallt och varmt. Annars skulle jag säga det grekiska köket om vi måste begränsa oss. Ta valfri kokbok med grekisk mat och jag äter allt ... utom lammhjärna Är överdrivet entusiastisk konsument av olivolja och fetaost! Minns när jag var i Grekland med mina föräldrar när jag var liten: jag lärde mig vad alla de vanligaste rätterna heter på grekiska bara för att jag älskade deras mat så mycket. En liten linblond tjej som beställde på grekiska ... tror ni jag gick hem hos de barnälskande grekerna?
Citera
2007-03-06, 00:16
Medlem
japan, pga sushi

annars ligger ju mexarkäket bra till
Citera
2007-03-06, 00:17
Medlem
knoxahs avatar
Finland.
Citera
2007-03-06, 01:02
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
Finland.

Din sjuka jävel!

Jag säger i alla fall Frankrike, Frankrike, Frankrike!

Lägger man på Italien och Sverige så har man "the dream team"!

Med Sverige menar jag självklart inte Pölsa eller Köttbullar, utan våra fina råvaror och rena smaker.
Citera
2007-03-06, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
Finland.

Kan faktiskt hålla med, så tillvida det inte var ironi. Fina råvaror och rena smaker som här i sverige med vilt, god fisk, bär och svamp. Svensk och finsk mat är jäkligt lika.

Mina kandidater är inte i någon "bästhetsordning".

Italien tycker jag är lite överreklamerat om man inte lagar maten själv. Svårt att t.e.x i Rom hitta en juste restaurang om man inte vill boka bord på en "bättre" krog. Kan vara suveränt eller bedrövligt, fick erfara detta på min senaste italienresa. Det italienska köket varierar ju dessutom något otroligt från region till region. Har t.e.x. ätit bättre pasta alle vongole i Sverige än jag fick på en krog i Rom. Har även ätit min sämsta samt bästa pizza i Italien!

Grekland, oftast få ingredienser men rena smaker. Får betyget enkelt men gott!

Portugal, suverän seafood oftast. En nation som inte ännu fått så mycket uppmärksamhet.

Thailand, gillar ju även mat med lite tryck så även Thailand kvalar in på min lista.

Japan, som nordbo har man lätt för att gilla det japanska köket, mycket av våra smaker med sött, surt och salt. Rena smaker som hos oss.

Frankrike, de kan det där med mat och vin helt enkelt!

USA, skön mix av olika länders rätter!

Australien, samma som USA.

Gillar man kött, då är det Argentina som gäller men även Brasilien, ja jänkarna är också bra på det, i alla fall i Texas.

De flesta länder har mycket gott att erbjuda men även en hel del mindre gott!
Det är som att tävla i musik, det beror väl helt enkelt på vad DU tycker om!
Citera
2007-03-06, 04:49
Medlem
Bottenskraps avatar
USA måste jag nog säga. Gillar såväl det typiskt vräkiga, med feta köttbitar, elvis-mackor och majonnäsiga tillbehör (läs coleslaw!) som cajun-köket och tex-mexen. En outsider är också balkan, mycket smarriga skaldjur och jag älskar verkligen cevapcici och pleskavice (med reservation för ev. stavfel).
Citera
2007-03-06, 05:10
Medlem
Trumpeters avatar
Det varierar, men just nu är jag inne i en Thai-period.
Citera
2007-03-06, 07:00
Medlem
Seamus Costellos avatar
Katalonien. Världens bästa råvaror och öppenhet mot influenser utifrån. Det nya Frankrike, som Wine Spectator skrev... Fransmämmen gick vilse i det nya köket...
Citera
2007-03-06, 07:22
Medlem
Golonkas avatar
Om jag tvingades framleva resten av mitt liv hänvisad till att äta endast mat från ett enda land, så hade jag tveklöst valt Italien.

Rikt varierat, väl komponerat och genialiskt i sin kompromisslösa enkelhet. Allt smakar bra i Italien och italienarna har ett engagemang i sin mat som saknar motstycke. All förefaller både kunniga och initierade. Italien har dessutom fantastiska viner och världens kanske intressantaste spännvidd när det gäller just dessa. Forza Italia!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in