• 4
  • 5
2007-03-07, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
andersanden är bra på att spotta ur sig påståenden hit och dit utan så mycket mer än sina högst privata fördomar att falla tillbaka på. Det behagliga med den metoden är förstås att fördomarna bekräftar fördomarna som bekräftar...ja, ni vet.
Han är med andra ord en förstårsigpåare med jag-vet-bättre-än-du-attityd som har bestämt sig för att folk som bor inom en viss geografisk avgränsning är ormars avkomma.
För att knyta an till trådstarten är det precis den sortens dumskallar som tömmer reserverna vad gäller stockholmarnas ork med aggressivt "skämtande".

Vad exakt i mina "fördomar" är det du vill ha bekräftat? Vill du ha referenser till tidsskriftsartiklar och forskning, eller vill du att jag ska "falla tillbaka på" inlägg som andra personer gjort i andra trådar? Är personlinga erfarenheter inte värda något? Har jag inte givit ett konkret exempel (den engelsktalande damen och dottern)? Vad är din definition av fördom?

Det är möjligt att jag på vissa sätt har sjunkit till samma nivå som de jag kritiserar i mina inlägg, men att jag skulle ha bestämt mig för att alla stockholmare är ormars avkomma känner jag inte igen från mina inlägg. Jag föreslår att du Fbe sätter dig ner med ett papper och en penna och skriver ner exakt vad det är jag har påstått, varken mer eller mindre, och definitivt utan att inkludera dina egna tolkningar. Läs sedan igenom det hela några gånger och se om du förstår mig bättre.
Citera
2007-03-07, 10:33
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersanden
Vad exakt i mina "fördomar" är det du vill ha bekräftat? Vill du ha referenser till tidsskriftsartiklar och forskning, eller vill du att jag ska "falla tillbaka på" inlägg som andra personer gjort i andra trådar? Är personlinga erfarenheter inte värda något? Har jag inte givit ett konkret exempel (den engelsktalande damen och dottern)? Vad är din definition av fördom?

Det är möjligt att jag på vissa sätt har sjunkit till samma nivå som de jag kritiserar i mina inlägg, men att jag skulle ha bestämt mig för att alla stockholmare är ormars avkomma känner jag inte igen från mina inlägg. Jag föreslår att du Fbe sätter dig ner med ett papper och en penna och skriver ner exakt vad det är jag har påstått, varken mer eller mindre, och definitivt utan att inkludera dina egna tolkningar. Läs sedan igenom det hela några gånger och se om du förstår mig bättre.
Du kan ju börja med att ange källan som ligger till grund för ditt påstående "Att sedan Stockholmare talar en sämre engelska rent uttallsmässigt än folk från många andra delar av landet" jag skulle gärna se de tidningsartiklar och forskningsrapporter som du talar om.
Citera
2007-03-07, 10:43
Medlem
PerFnurts avatar
Att stockholmare skulle ha sämre självdistans än någon annan har jag inte märkt. Däremot en något skruvad uppfattning om vad som är "normalt" avseende pendligstider och bostadspriser, fast det har ju kanske sin naturliga förklaring.
Citera
2007-03-07, 10:55
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerFnurt
Att stockholmare skulle ha sämre självdistans än någon annan har jag inte märkt. Däremot en något skruvad uppfattning om vad som är "normalt" avseende pendligstider och bostadspriser, fast det har ju kanske sin naturliga förklaring.
Haha kanske det, jag gissar att man bedömer sådana saker utifrån sina lokala normer och behov, samt tillgång och efterfrågan. Vad gäller både bostadsmarknaden och lokaltrafiken så finns det i Sthlm ett stort uppdämt behov som inte tillfredställs. Många saknar fast adress och många kommer sent till jobbet, ibland över en timmar flera gånger i veckan. När jag bodde i Gbg så minns jag inte att det var sådana problem med lokaltrafiken, men å andra sidan cyklade jag ganska mycket när jag bodde där.
Citera
2007-03-07, 13:34
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Inte 99.or utan 5-5r, eller "fimm - fimmorr", hehe, men det är samma sak.

Nej, 5-5-or är ju något helt annat. Eller det är samma sak fast ett helt annat ursprung. 5-5a är ju en handikappad/utvecklingsstörd person, det har jag inte hört som samlingsnamn för just stockholmare.

Citat:
Som någon varit inne på så tror jag att man tröttnar på att hela tiden bli påhoppad för att man kommer från Stockholm, det är väl samma sak om man kommer från Skåne. Jag har aldrig stött på någon dryg 08, bara trevliga, och det har förvånat mig och mina fördomar

Jag har samma erfarenhet, de stockholmare jag träffat brukar vara trevliga. Det är nog mest de inflyttade som kan vara lite extra dryga (hej Ruskigbuss )
Citera
2007-03-07, 14:58
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Nej, 5-5-or är ju något helt annat. Eller det är samma sak fast ett helt annat ursprung. 5-5a är ju en handikappad/utvecklingsstörd person, det har jag inte hört som samlingsnamn för just stockholmare.

Åh fasen. För mig är en 5-5a en som bara är blåst, alltså inte en handikappad/utvecklingsstörd person men det beror kanske på var i Skåne man håller hus. 99.or har jag aldrig hört talas om, antog att det handlade om ett missförstånd bara. Har du hört talas om 99-or?
Citera
2007-03-07, 15:13
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Det är nog mest de inflyttade som kan vara lite extra dryga (hej Ruskigbuss )

Nja, i mitt fall så var jag redan dryg innan jag flyttade upp.
Citera
2007-03-07, 15:34
Medlem
Capones avatar
Citat:
Åh fasen. För mig är en 5-5a en som bara är blåst, alltså inte en handikappad/utvecklingsstörd person men det beror kanske på var i Skåne man håller hus. 99.or har jag aldrig hört talas om, antog att det handlade om ett missförstånd bara. Har du hört talas om 99-or?

Enligt Wikipedia: "Utrycket syftar till dåvarande avdelning 55 på Lillhagens Mentalsjukhus, dit de mest svåra fallen av psykiska störningar togs in för behandling."

Nja, jag hade inte hört uttrycket 99:a innan jag läste det i någon slags skånskt "lexikon" på nätet, men när jag frågade en polare från Österlen visste han direkt vad det var för något.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nja, i mitt fall så var jag redan dryg innan jag flyttade upp.

Ser man på Det var inte seriöst menat men det passade så bra i sammanhanget!
Citera
2007-03-07, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jramone
ledsen, jag vet inte vad du pratar om Det enda jag stör mig på är inavlade bönder som tror att stockholm är som bigbrother såpan.
hihi håller me där
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in