• 1
  • 2
2007-03-05, 02:50
Medlem
Såhär ligger det till:

Jag har telia. Hade 5mbit (har jag för mig?) sedan för ett halv år sedan så uppgraderade jag till 8mbit. Efter att jag uppgraderade så har mitt modem dött när den får jobba lite och då menar jag LITE. Jag behöver inte göra ett piss så dör den. Först trodde jag att det var routern som strulade, så jag kopplade om det hela så jag använde modemet bara, men det blir samma sak igen.

Så jag ringde telias kundtjänst och dem förstod inte vad det var för problem. Satt i 40 min kö för ingeting kan man säga... Jag trodde att det var mitt modem som kanske inte orkade med 8mbit så jag beställde ett nytt. Fick modemet, kopplade in det direkt. Det funkade kanske i 1 timme sedan blir det samma visa igen.

Så jag undrar vad det är för fel? Jag har googlat runt men jag har inte fått något svar. Kan säga när modemet dör så slutar vissa lampor lysa dock inte "Power" lampan.

Modemet är dött i kanske 20-30 sekunder.

Hjälp mig snälla!
Citera
2007-03-05, 10:12
Medlem
Be Telia kontrollera dina synkvärden.
Citera
2007-03-05, 10:15
Medlem
Flärps avatar
Jag hade samma problem förut. Då visade det sig att Telia hade sålt sin 8 mb-tjänst till mig, även fast jag bodde för långt ifrån för att kunna ha det, så modemet orkade inte upprätthålla anslutningen då avståndet var för långt.

Ring Telia och be dem kolla avståndet mellan dig och telestationen, om det visar sig vara för långt bort ska du byta tillbaka till 5 mbit och sedan kräva pengarna tillbaka för uppgradering och eventuella månadskostnader för din nya hastighet.
Citera
2007-03-05, 12:05
Medlem
Avva66s avatar
Så där blev det för mej med ett usb-moden, porten klarade inte hastigheten.
Men då hjälpte det med ett annat modem iaf, dock ej usb.
Citera
2007-03-05, 14:19
Medlem
Arkhons avatar
Jag har Telia 24 mbit/s, och mitt modem dör när jag kommer upp i alltför höga hastigheter. T.ex. när jag laddar ner med torrents och den totala bandbredden överstiger 200 kb/s. Anslutningen ger inga indikationer att avbrytas, och modemet blinkar på för fullt, men ingen internettrafik sker. Jag måste då starta om modemet för att få igång anslutningen. Detta är ett väldigt jobbigt problem, som jag vet inte är beroende av min dator då jag kunde använda samma hårdvara när jag hade fiber-uppkoppling utan problem. Any clues?

EDIT: Kanske bör tillägga att jag bor i centrala Stockholm, så jag har nära till närmaste station.
Citera
2007-03-05, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Jag har Telia 24 mbit/s, och mitt modem dör när jag kommer upp i alltför höga hastigheter. T.ex. när jag laddar ner med torrents och den totala bandbredden överstiger 200 kb/s. Anslutningen ger inga indikationer att avbrytas, och modemet blinkar på för fullt, men ingen internettrafik sker. Jag måste då starta om modemet för att få igång anslutningen. Detta är ett väldigt jobbigt problem, som jag vet inte är beroende av min dator då jag kunde använda samma hårdvara när jag hade fiber-uppkoppling utan problem. Any clues?
Denna lösning löser igentligen inte problemet, men instalera netlimiter och sätt en limit på 190 kb/s, på den totala internettraffiken.
Citera
2007-03-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Jag hade samma problem förut. Då visade det sig att Telia hade sålt sin 8 mb-tjänst till mig, även fast jag bodde för långt ifrån för att kunna ha det, så modemet orkade inte upprätthålla anslutningen då avståndet var för långt.

Ring Telia och be dem kolla avståndet mellan dig och telestationen, om det visar sig vara för långt bort ska du byta tillbaka till 5 mbit och sedan kräva pengarna tillbaka för uppgradering och eventuella månadskostnader för din nya hastighet.

Det kanske är något i det du säger, med tanken på att jag bor lite utanför min kommun. Förut så kunde vi inte ha 8mbit men något år sedare (nudå) kunde vi ha det.

Ska ringa snart och kolla.....
Citera
2007-03-05, 15:38
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Jag har Telia 24 mbit/s,, 200 kb/s.

Jag har 10 mbit och toppar lätt 1200 kb/s .. det låter som det är nånting väldigt fel på din anslutning generellt

mvh
Citera
2007-03-05, 16:33
Medlem
Jag hade samma problem i flera veckor, byta modem, hade hemma tekniker som kollade första jacket, byta router m.m. Inte ens deras egna tekniker kunde hitta något fel. Tills vi fick en bra tekniker som la ner tid på problemet, några dagar senare i allafall var problemet löst, synclampan (även kallad DSL lampan) lös fast sken igen.

Problemet låg i att kablarna var för gammla i deras station, och att syncprofilen var ställd på för hög hastighet. Så jag kan rekomdera att ringa upp Telia , suporten och be dom skicka ut en tekniker som ställer ner syncprofilen.
Och lägg inte på telefonen förän du är klar

Själv ringde jag kanske dit 30ggr, så jävla less på den tanten som sitter o pratar .
Fick dock bra ersättningen, en trådlös telefon värd 990;-, ett gratis kvartal, och ett sprillans nytt Zyxell modem.

Och komm ihåg att gå inte på deras "testa detta" saker i det här fallet, så lurade dom bort mig flera gånger.
Citera
2007-03-05, 22:54
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
Jag har 10 mbit och toppar lätt 1200 kb/s .. det låter som det är nånting väldigt fel på din anslutning generellt

mvh

Men har du Telia ADSL?
Citera
2007-03-05, 23:06
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Men har du Telia ADSL?

Nej (har stadsnät) men det låter väldigt lite i alla fall. Vill man hårdra det lite så kan man säga att 100 kb/s är 1 mb lina (på ett ungefär) I teorin borde du då ha 2400 kb/s nerladdning. Runt 1500 vore mer realistiskt. 200 låter alldeles för lite.

mvh
Citera
2007-03-05, 23:14
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
Nej (har stadsnät) men det låter väldigt lite i alla fall. Vill man hårdra det lite så kan man säga att 100 kb/s är 1 mb lina (på ett ungefär) I teorin borde du då ha 2400 kb/s nerladdning. Runt 1500 vore mer realistiskt. 200 låter alldeles för lite.

mvh

Varför vore 1500kb/s mer realistiskt? Det hela beror ju på hur långt han har till sin telestation,
Där jag bodde förut hade vi telia 24mbit, telestation stog alldeles bredvid vårat hus, 10-15Meter ifrån, Laddade hem diverse filer i ca 2,4-2,5mb/s.

Ifall internet slutar funka, och allt är kopplat rätt och ni inte kör med någon router, ring in till ISP'n och lägg en felanmälan. Finns inte så mycket mer man kan göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in