2000-06-16, 09:03
Medlem
Rena kokain

Ville bara säga att jag rätt imponerad av Stanley's kunskaper. En liten fråga; jobbar du med kemi eller är du bara självlärd? Själv tycker jag kemi är väldigt intressant, men om jag skulle ha det som yrke så skulle jag ha väldigt svårt att hålla mig på rätt sida vägen. 8-) Precis som alla barn säger...jag skulle bara prova...

/Wizard
2000-06-17, 12:46
Medlem
Rena kokain

Ok, da fattar jag...

Da kommer en annu mer spannande grejj nu... "belladonna-vaxten" innehaller atropin och atropan. Belladonnan e lattodlad o vaxer upp fort och e laglig att odla. KAn man da extrahera atropinet sa borde man ju relativt latt oxo kunna fa fram (ehm...) benzokain, vilket inte ligger langt ifran kokain po molekyl-niva. Med benzokainet kan vi nu g0ra kokain.... .. om vi da oxo har tillgang till "spik-klubbor" oxo lattodlade och vaxer fort sa kan vi fran den extrahera "scopolamin" (eller hyoscamin som endel kallar det)... Nu har vi alla de tre aktiva amnena som kokain fran koka-buske innehaller....

Ehm... jag vet inte asso, det kan bara inte vara sa att jag e den f0rsta som far denna idé....

Det annu mera uppseende vackande ar att vi sveriges skogar har en vaxt som innehaller mer "opium" an sjalvaste opie-vallmon... det ar en relativt sallsynt gulaktig blomma... kommer faktiskt inte ihag namnet...

Helt otroligt, man skulle kunna tillverka morfin, heroin osv fran fr0 till paket i sverige...

/LuCa! - Drogromatiker...
2000-06-17, 18:19
Medlem
Rena kokain

Jo, du har faktiskt rätt... Mycket av komplexiteten i kokainets ekgonin
finns faktiskt flera svenska växter.
Kruxet är bara att få in en karboxylgrupp på rätt ställe...

Men har man väl gjort om Tropin till Ekgonin så är det en smal sak att
göra kokain av ekgoninet... (metylering och benzoylering)

Skulle dock vara roligare att genmanipulera typ Potatisplantan till att göra kokain... (Inte omöjligt med rätt resurser)

2000-06-18, 10:13
Medlem
Rena kokain

hmm, jovisst... de flesta potatisplantor innehaller ju nagon form av alkaloider... endel nmer andra mindre... spik-klubba e ju en potatisplanta exempelvis... hmmm finns stora cash att g0ra f0r ratt man.. hahahah... Jag vill ha ett underjordiskt vexthus me lab...
2000-06-20, 21:01
äldre konto (old)
Ej medlem
Rena kokain

Tjena LuCa!

Kommer du möjligvis ifrån Borås trakten?
2000-06-21, 16:33
Medlem
Rena kokain

Stanley, oavsett om man tar kokainhydroklorid eller fribaskokain kommer molekylen att se likadan ut i blodet, dvs vara protonerad och positivt laddad. Detta avgörs av ämnets pKa-värde och det fysiologiska pH-värdet, dvs blodets surhetsgrad. Fribaskokain som absorberas i blodbanan kommer ögonblickligen att protoneras, eftersom blodets pH är näranog konstant. Skillnaden är endast ämnenas fysikaliska egenskaper, den fria basen är flyktig och kan förångas utan att brytas ner - därmed alltså rökbar. Väl i blodbanan är det exakt samma ämne.
2000-06-21, 17:13
Medlem
Rena kokain

hehe WIIIIIIMP, still on-line! hahahaha koolt! Thats my man! Ja e iofs ganska utomlands just nu men jag e den du tror!!! hehe...

2000-06-22, 10:46
Medlem
Rena kokain

Poppe:
Om du säger det så...

Hur mycket starkare bas är en metylerad aminogrupp än ammoniak då? Jag kommer ihåg att ammoniak protolyseras till ungefär 3% i vatten.

Stan
2000-06-22, 12:00
Medlem
Rena kokain

Poppe:
Intressant fråga, dock är man osäker på om det verkligen är kokain som
påverkar hjärnan, eller ekgonin.
Kokain är ju benzoyl-metyl-ekgonin. Och dess esterbindningar bryts
säkerligen vid rökning.

2000-06-25, 14:14
Medlem
Rena kokain

Stanley, jag måste erkänna att jag inte vet hur mycket starkare än ammoniak just kokainets basiska kväveatom är. Har heller inget tabellverk till hands just nu. Generellt ökar ju aminers basstyrka med alkylsubstituenternas storlek och mängd, men alkaloiderna är lite för komplexa för att jag ska våga uttala mig. De allra flesta alkaloider är dock protonerade till största delen vid fysiologiskt pH (obs att vi talar om en buffrad lösning, inte destillerat vatten, det finns alltså gott om exvis bikarbonat- och bifosfatjoner som kan donera protoner). Undantag finns förstås från protoneringsregeln, jag tror bl.a. nikotin är ett sådant.

Chemizten, jag tror faktiskt inte kokainet bryts ner alls vid fribasrökning (nåja, till största delen inte är väl mer korrekt). Jag tycker mig minnas att fribascola förflyktigas redan vid 98 grader Celsius! Dessutom drar jag mig till minnes en intressant artikel jag läste om immunoterapi mot kokainmissbruk, det byggde på att man skulle behandla missbrukare med syntetiska antikroppar mot kokain, alltså man skulle tillverka syntetiska molekyler som imiterar den aktiva ytan på de antikroppsproteiner som man kan provocera immunförsvaret att bilda med diverse tricks. Poängen var att en enkel esterhydrolys var tillräcklig för att helt inaktivera kokainet (till skillnad från t.ex. heroin, där hydrolys bara ger morfin eller acetylmorfin som ju också är narkotiska, detta var artikelns exempel). Syftet med det hela var att patienterna skulle ha så höga halter av dessa syntetiska antikroppar i blodet att en kokaindos skulle ha inaktiverats innan den nått hjärnan, och därmed skulle ruseffekterna utebli. Nu vet jag inte vilken av esterbindningarna som skulle hydrolyseras (eller om det var bägge), men som jag förstod det innebar dessa forskares resonemang att hydrolyserat kokain (ekgonin) är inaktivt. Tilläggas kan att vi faktiskt har enzym i blodet som katalyserar just denna reaktion, men långsamt. Det är tydligen därför kokainets effekt är så kortvarig.

Är det så, Chemizten, att estrar i allmänhet är värmekänsliga och bryts ner vid höga temperaturer (jag menar inte enorma temperaturer nu)? Jag vet inte riktigt hur det förhåller sig med det.....
2000-06-25, 14:21
Medlem
Rena kokain

Apropå det här med blod-hjärnbarriären, passage av denna har med fettlöslighet att göra. Laddade molekyler passerar alltså inte lika lätt som oladdade. Kunde man tänka sig en "fribas"-molekyl, som av någon anledning inte protonerades i blodbanan, så skulle den lättare passera in i CNS. Det har inte med fria NH2-grupper att göra. Fettlösliga ämnen absorberas dessutom lättare vid inandning. Det är viktigt t.ex. vid användning av narkosgaser, de mer fettlösliga av dem som finns är de som har snabbast tillslag, och även lämnar kroppen snabbast. Fast jag är ingen expert på detta med narkos, så rätta mig gärna....
2000-06-25, 19:17
Medlem
Rena kokain

Poppe:
OKeï, if you say so :-)

Du har ju rätt i det här med BHB-passagen, t. ex. så kan inte molekyler med aromatiskt bundna OH-grupper (fenoler) passera BHB pga. deras låga pKa-värde... [därav är ju bla. dopamin psykoaktivt, vilket man lätt kunde tro - synd :-].

Stanley

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in