2007-03-04, 14:46
Medlem
Här verkar finnas många hugade hobbyfotografer, så jag undrar om någon kan tipsa om ett eller flera bra bildorganiseringsprogram? Alltså ett program där jag kan tagga bilder med flera keywords för att snabbt kunna hitta igen dem sen igen.
Ett program i stil med KPhotoAlbum vore bra, men det verkar inte finnas för Windows(?).
Det som är bra KPA är att det är så lätt att söka med keywordsen, då man bara kan kryssa i några rutor för de keywords man vill söka på SAMT att man kan utesluta keywords i sökningen. Särskilt det sista är en funktion jag saknat i de program jag testat hittills.
Alla tips mottages tacksamt!
Citera
2007-03-04, 16:35
Medlem
Hispers avatar
Photoshop album är ett bra program.
Citera
2007-03-04, 16:37
Medlem
flemings avatar
Testa Picasa från google, gratis och smidigt.
Citera
2007-03-04, 19:33
Medlem
Tack för tipsen. Fler tips mottages gärna, vill ha ett så stort urval som möjligt.
Citera
2007-05-19, 13:41
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Adobe Lightroom är det självklara valet!
Citera
2007-05-19, 16:11
Medlem
Mindbullets avatar
taggarna som man sparar... är dessa programspecifika eller går det att byta program och ha kvar taggarna...

edit...
satt och lekte lite i lightroom (just laddat ner det, kan det inte än)... taggarna som man sparar där syns inte om man kollar "egenskaper" på JPG filen på skrivbordet... gör det det i nåt program? är det en fördel?
lightroom taggarna... sparas de i bild filen eller bara i programmet?
Citera
2007-05-19, 16:26
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Menar du i Adobe Photshop Elements? Dom funkar bara i nyare versioner av Elements vad jag vet, finns ingen standard...
Citera
2007-05-20, 13:43
Medlem
jonas_d_s avatar
Extensis portfolio eller Iview mediapro
Citera
2007-05-20, 15:16
Medlem
Neonights avatar
Använder själv: Adobe Photoshop Album 2.0. Fungerar helt okej. Ibland så kan den dock utelämna bilder ibland, då får man manuellt leta upp dem. Men det handlar väl om någon inställning någonstans
Citera
2007-05-20, 15:27
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Tycker fortfarande ni borde testa Adobe Lightroom allihopa. Sen om ni fortfarande tycker det finns nått bättre, skriv! Jag vill också veta...

Citera
2007-05-29, 02:03
Medlem
OneOfTheMassess avatar
Har hört mkt gott om just Adobe Lightroom. Testa på!
Citera
2007-05-29, 09:13
Medlem
Mindbullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Tycker fortfarande ni borde testa Adobe Lightroom allihopa. Sen om ni fortfarande tycker det finns nått bättre, skriv! Jag vill också veta...

suttit med LR lite nu... säkert klockrent program om man fotar i RAW.
jag som dock inte blivit övertygad av RAWs förträfflighet hade inte så mkt nytta av LR plus att det inte passade in i mitt nuvarande arbetsflöde med bilderna.
Det som avgjorde för mig var att om man flyttar en bild så måste man säga till programmet vart den nya placeringen är. Det känndes lite osäkert då jag inte riktigt bestämt mig hur jag ska strukturera upp mina bilder, och antagligen kommer byta struktur ett par gånger till i mitt liv...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in