• 1
  • 2
2007-03-03, 23:12
Medlem
Jag svarar på alla svar i en enda post så blir det inte så många posts från mig. Min dotter är 15 år och hon förstår sig knappt på datorer det är mera fester och så som lockar henne, vad jag förstår av min son som är 18 år så får hon filerna av kompisar över msn och förmodligen är det inget illa menat från hennes kompisar men tydligen är deras datorer de som skickar över skiten till oss. Jag har övervägt att skaffa henne en dator men varför slänga ut pengar på något som ändå ska förstöras? Tacksam för alla svar jag fått och ska pröva metoderna ni sa, kommer någon på något mer är det bara att skriva.
Citera
2007-03-03, 23:27
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Jag provade att skapa begränsade konton, iofs i XP Home, men då fick man inte tillgång till Internet över huvud taget...

Funkade bara via adminkontot.

Länk

Alternativet, även om jag förstår att det inte är lätt, är väl att antingen inte låta din dotter använda datorn alls, eller skaffa henne en egen dator som hon kan fucka upp hur mkt hon vill och därefter ta konsekvenserna...

Jaja, jag vet att det låter lite fascistiskt men

Hur gammal är din dotter förresten?? Är hon 6 år eller så kan jag fatta att hon inte lyssnar...

dumheter Internet ska funka alldeleles utmärkt under ett begränsat konto, ingen aning om hur det är me modem dock men de ska inte vara nån skillnad.

i Bla Windows Live Messenger går det att stänga av överföringarna av "osäkra filtyper" kan ju kanske vara nåt?
Citera
2007-03-03, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
dumheter Internet ska funka alldeleles utmärkt under ett begränsat konto, ingen aning om hur det är me modem dock men de ska inte vara nån skillnad.

i Bla Windows Live Messenger går det att stänga av överföringarna av "osäkra filtyper" kan ju kanske vara nåt?

Svara gärna i tråden jag skrev om hur man åstadkommer detta då?
Citera
2007-03-03, 23:40
Medlem
Stiffmeisters avatar
Lägg upp ett riktigt p2p åt henne i datorn så hon slipper förlita sig på "kompisar" som bara är ute efter att tjuvkika på henne i webcam utan att hon vet om det...
Citera
2007-03-03, 23:42
Medlem
Nidstangs avatar
Jag tycker det verkar bättre att lära henne hur man använder internet på ett vettigt sätt.
1. Högerklicka på alla filer hon får/drar ner och välj "Scan with AVG Antivirus"
innan hon öppnar dem.
2. Finns det ingen inställning i MSN Messenger om att alla filer ska scannas med antivirus ?
(Jag använder inte MSN Messenger själv så jag kan inte kolla detta, men det borde finnas)
Citera
2007-03-03, 23:44
Medlem
tjaboooos avatar
finns det inga inställningar i msn om att filer inte ska tas emot ?
Citera
2007-03-04, 00:14
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Svara gärna i tråden jag skrev om hur man åstadkommer detta då?
Svarar här istället då mitt svar blir relativt kort:

Du ska inte behöva göra nåt alls mer än o skapa själva kontot.
Testade 2 minuter innan jag skrev klart det här inlägget o skapa en begränsad användare under XP pro o kom åt Internet hur fint som helst.
Sitter dock på fiber själv men de ska inte vara nån skillnad, några tips jag kan ge dig är dock:

- Testa me o koppla ifrån din router tillfälligt o koppla ihop modemet direkt me datorn. (vissa drivrutiner trivs inte alltid så bra som dom borde under begränsade användare)

- Kontrollera dina brandväggsinställningar och att det är samma anslutning på bägge kontona

till o börja me
Citera
2007-03-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nidstang
Jag tycker det verkar bättre att lära henne hur man använder internet på ett vettigt sätt.
1. Högerklicka på alla filer hon får/drar ner och välj "Scan with AVG Antivirus"
innan hon öppnar dem.
2. Finns det ingen inställning i MSN Messenger om att alla filer ska scannas med antivirus ?
(Jag använder inte MSN Messenger själv så jag kan inte kolla detta, men det borde finnas)
Här är den inställningen:
http://img264.imageshack.us/img264/1570/namnlst2oz0.jpg
Citera
2007-03-04, 00:27
Medlem
Citat:
Svarar här istället då mitt svar blir relativt kort:

Du ska inte behöva göra nåt alls mer än o skapa själva kontot.
Testade 2 minuter innan jag skrev klart det här inlägget o skapa en begränsad användare under XP pro o kom åt Internet hur fint som helst.
Sitter dock på fiber själv men de ska inte vara nån skillnad, några tips jag kan ge dig är dock:

- Testa me o koppla ifrån din router tillfälligt o koppla ihop modemet direkt me datorn. (vissa drivrutiner trivs inte alltid så bra som dom borde under begränsade användare)

- Kontrollera dina brandväggsinställningar och att det är samma anslutning på bägge kontona

till o börja me

Rad 2 i min tråd: Operativsystem: XP Home med alla uppdateringar installerade

Vad gäller: - Kontrollera dina brandväggsinställningar och att det är samma anslutning på bägge kontona så är svaret JA
Citera
2007-03-04, 00:35
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Rad 2 i min tråd: Operativsystem: XP Home med alla uppdateringar installerade

Vad gäller: - Kontrollera dina brandväggsinställningar och att det är samma anslutning på bägge kontona så är svaret JA

XP home ska inte spela nån som helst roll i sammanhanget.
Har du kopplat förbi routern?
Citera
2007-03-04, 00:50
Medlem
Citat:
XP home ska inte spela nån som helst roll i sammanhanget.
Har du kopplat förbi routern?

Finns ingen router. Bara en dator med flera konton, ansluten direkt till nätet via ADSL-modem...

Har provat med min dator här hemma med... Utan att få det att funka...

Skapade ett nytt konto nu... kopplade ner min internetuppkoppling (ADSL) på mitt adminkonto, växlade till den nya usern men det enda kontot som fanns var ett modemkonto? (gammalt)...

Anledningen till att jag ville ha separata konton var iofs dels som skydd mot virus med mera, och även för att de (ungarna) inte skulle installera massa skit..
MEN, om de hade kört ett begränsat konto utan att kunna installera så hade det väl blivit ett j-a liv så det kanske är lika bra att låta dem köra på?
Citera
2007-03-04, 13:05
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Finns ingen router. Bara en dator med flera konton, ansluten direkt till nätet via ADSL-modem...

Har provat med min dator här hemma med... Utan att få det att funka...

Skapade ett nytt konto nu... kopplade ner min internetuppkoppling (ADSL) på mitt adminkonto, växlade till den nya usern men det enda kontot som fanns var ett modemkonto? (gammalt)...

Anledningen till att jag ville ha separata konton var iofs dels som skydd mot virus med mera, och även för att de (ungarna) inte skulle installera massa skit..
MEN, om de hade kört ett begränsat konto utan att kunna installera så hade det väl blivit ett j-a liv så det kanske är lika bra att låta dem köra på?

Sorry jag som läste fel, fick för mig att zyxeln var en router

Det går att ge Windows Installer själv "administrativa rättigheter" på så vis, loggar Windows själv in på ett eget konto förutsatt att programmet som ska installeras använder Windows Installer givetvis.
Detta innebär att ungarna kan sitta kvar som begränsad användare och ändå installera sina spel. finns dock bara om man har xp pro, så kanske inte hjälper dig så mycke dock

dina modemproblem verkar allmänt skumma kolla me din internetsupport om dom har nåt tips
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in