• 1
  • 2
2007-03-03, 19:03
Medlem
Hej, sitter här på en hem pc (Alltså som används av alla i familjen) nu är det så här att min dotter verkar förgöra denna underbara apparat genom att dra ner massa filmer, bilder & musik MED virus och trojaner som följd. Har försökt att prata med henne om det men hon verkar fullständigt skita i det, så nu överväger jag att skaffa något typ av program som kan stoppa nedladdning på hennes konto. Någon som sitter inne med några tips? Vore suveränt, tack
Citera
2007-03-03, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightwind
Hej, sitter här på en hem pc (Alltså som används av alla i familjen) nu är det så här att min dotter verkar förgöra denna underbara apparat genom att dra ner massa filmer, bilder & musik MED virus och trojaner som följd. Har försökt att prata med henne om det men hon verkar fullständigt skita i det, så nu överväger jag att skaffa något typ av program som kan stoppa nedladdning på hennes konto. Någon som sitter inne med några tips? Vore suveränt, tack

Kanske skulle påpeka att vi använder AVG och Zone alarm men att det ändå kommit in trojaner/virus.
Citera
2007-03-03, 19:06
Medlem
tjaboooos avatar
om dukör xp proffesional är det väl bara att skapa ett begränsat användarkonto, eller ?s
Citera
2007-03-03, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
om dukör xp proffesional är det väl bara att skapa ett begränsat användarkonto, eller ?s

Det är så enkelt alltså? Jo vi har xp professional. Skulle det verkligen hindra henne från att ta ner filer? Vore jätte bra isåfall
Citera
2007-03-03, 19:09
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo

Är inte detta en inloggning helt utan internett som följd?
Citera
2007-03-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Är inte detta en inloggning helt utan internett som följd?

Kan kolla det nu och återkomma.
Det står inget om det när jag läser i användarkonto fönstret, någon annan som vet mer precis?
Citera
2007-03-03, 19:13
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightwind
Kan kolla det nu och återkomma.

Ok, gött!
Citera
2007-03-03, 20:55
Medlem
xynzs avatar
Vilket nerladdnings program kör hon? Du kan ju radera någon huvudfil i programmet så att det blir koruppt och inte funkar. Och när hon sen ominstallerar gör du det igen...och igen...och igen . Någon gång måste hon ju ge upp, och när hon frågar om du gjort nått skyller du på hennes virus.
Citera
2007-03-03, 21:45
Medlem
Jag provade att skapa begränsade konton, iofs i XP Home, men då fick man inte tillgång till Internet över huvud taget...

Funkade bara via adminkontot.

Länk

Alternativet, även om jag förstår att det inte är lätt, är väl att antingen inte låta din dotter använda datorn alls, eller skaffa henne en egen dator som hon kan fucka upp hur mkt hon vill och därefter ta konsekvenserna...

Jaja, jag vet att det låter lite fascistiskt men

Hur gammal är din dotter förresten?? Är hon 6 år eller så kan jag fatta att hon inte lyssnar...
Citera
2007-03-03, 22:06
Medlem
Vad använder hon för program att tanka med? P2P program?
Citera
2007-03-03, 22:11
Medlem
koljas avatar
jag använde tidigare ett program som hette netlimiter. det ströp upp och nedladdningshatigheter för varje enskilt program till ett speciellt värde. Borde fungera utmärkt för att strypa hennes MSN eller p2p program. Problemet är vl bara att göra det utan att hon fattar att det bara är att stänga ner programmet för att allt ska fungera igen...

har förresten för mig att vissa mjukvarubrandväggar har en liknande funktion. kanske är värt att kolla på?
Citera
2007-03-03, 22:59
Medlem
onemans avatar
Ett alternativ är att ladda hem VMware Player (gratis) och köra en av de virtuella maskiner som finns att ladda hem. Den här är t ex till för att surfa säkert. Det är Firefox som körs på Ubuntu som alltså körs på en virtuell maskin. Då ska det mycket till om ni ska få in virus, så länge hon inte gör det med flit. Man kan nämligen flytta filer mellan virtuella maskiner och värddatorn, så man får ju ha viss koll ändå. Hon kan kanske testa filerna på den virtuella datorn innan hon kopierar dem till värddatorn.
Här finns fler virtuella datorer som man kan köra i VMware Player: http://www.vmware.com/vmtn/appliances/directory/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in