2007-03-03, 18:06
Medlem
neogeos avatar
finns de nån sammanfattning om hur svenska tidningar förhåller sig politiskt sätt ?

jag har sökt på Google men hittar inget :S
Citera
2007-03-03, 18:07
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neogeo
finns de nån sammanfattning om hur svenska tidningar förhåller sig politiskt sätt ?

jag har sökt på Google men hittar inget :S
Bara söka på respektive tidning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsida
Citera
2007-03-03, 18:11
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Här finns det mesta du behöver veta: http://www.tu.se/tidningarna.asp#
Citera
2007-03-03, 18:13
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaha Johoansson
Här finns det mesta du behöver veta: http://www.tu.se/tidningarna.asp#
Nämen titta vilket smultronställe
Citera
2007-03-04, 01:18
Medlem
Oavsett officiell politisk hållning eller ägare, så är alla tidningar i Sverige starkt färgade av en journalistkår som till ca 75% står till vänster (s+mp+vp) och där vänsterpartiet är största partiet.
Citera
2007-03-04, 04:31
Medlem
LoTiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Oavsett officiell politisk hållning eller ägare, så är alla tidningar i Sverige starkt färgade av en journalistkår som till ca 75% står till vänster (s+mp+vp) och där vänsterpartiet är största partiet.

Så lägger vi lite tyngd bakom uttalandet också http://www.jmg.gu.se/pdf/jmgdata/journalist2000.pdf
Citera
2007-03-04, 04:31
Medlem
Aftonbladet:

Politisk tendens: Oberoende Socialdemokratisk

Vad betyder det?

Jag förstår vad OPn vill komma men jag tycker ändå alla dom stora kvällstidningarna är ganska lika. Hoppar man över debatt-sidorna i början av tidningarna så står det väldigt lika saker i dom. Skulle tidningarna vinkla sina texter åt nått håll så skulle dom snabbt tappa läsare.

Går drevet så spelar det inte nån roll vad tidningen står politiskt. Dom hugger direkt för att kunna kränga sina tidningar.
Citera
2007-03-04, 17:02
Medlem
bakis avatar
Med risk för att låta tjurig tycker jag man inte har rätt att uttala sig om svensk medias politiska vinklingar om man inte samtidigt har koll på internationell media som referens. Alla stora svenska dagstidningar ligger på den extrema vänsterkanten.
Citera
2007-03-04, 21:28
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Den som vill veta mer om den mentala inaveln inom svensk journalistkår bör genast införskaffa senaste numret av Media i Fokus. Där finns en låååång artikel om vem som är polare med vem, vem som suger av vem/vem man ska suga av för att komma upp sig i mediasverige. I artikeln framgår med all önskvärd tydlighet att journalistkåren är en skyddad verkstad där alla med inflytande delar ungefär samma åsikter.
Citera
2007-03-05, 00:23
Medlem
cptbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Aftonbladet:

Vad betyder det?

....

jmf med

oberoende Kristdemokrat
oberoende Sverigedemokrat
oberoende UnikaPartietkrat
oberoende ..... och så fortsätter listan.
Citera
2012-05-04, 23:18
Medlem
Citat:
Aftonbladet:

Vad betyder det?

Jag förstår vad OPn vill komma men jag tycker ändå alla dom stora kvällstidningarna är ganska lika. Hoppar man över debatt-sidorna i början av tidningarna så står det väldigt lika saker i dom. Skulle tidningarna vinkla sina texter åt nått håll så skulle dom snabbt tappa läsare.

Går drevet så spelar det inte nån roll vad tidningen står politiskt. Dom hugger direkt för att kunna kränga sina tidningar.

"Oberoende socialdemokratisk" betyder att det inte är Socialdemokraternas EGNA tidning men att ledarsidorna håller sig åt vänster.
Citera
2012-05-05, 23:26
Medlem
fboba40s avatar
Citat:

Jag förstår vad OPn vill komma men jag tycker ändå alla dom stora kvällstidningarna är ganska lika. Hoppar man över debatt-sidorna i början av tidningarna så står det väldigt lika saker i dom.

Ja, så är det ju tänkt att funka. Den politiska tillhörigheten ska inte synas nån annanstans än på ledarsidorna (även om en chefredaktör på SvD en gång fick gå pga debakel kring en bild som ansågs missfirma moderaterna och "de försvarsvänliga krafterna").
Journalisternas privata politiska preferenser är en annan femma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in