• 1
  • 2
2007-03-03, 17:02
Medlem
smokeymcpots avatar
Har sökt o läst men hittar inte riktigt exakta uppgifter.
Så nån som vet och har bra källa?
Hur många dödsfall pga Alkohol?
Hur många dödsfall pga Marijuana?
Finns det några siffror på det?
Citera
2007-03-03, 17:19
Medlem
West-ens avatar
Många, många.
Det finns inte ett enda dödsfall i hela världen nånsin, där man har kunnat bevisa att THC skulle vara boven. Du lever i "denial" skapat av samhället och staten...
Citera
2007-03-03, 17:23
Medlem
magnees avatar
Nu kanske jag är helt ute och cyklar...men jag har för mig att siffran för dödsfall relaterade till alkohol i sverige ligger runt 8000-10000 per år.

Dock kan detta vara helt åt fanders eftersom mitt minne inte är det bästa.
Citera
2007-03-03, 17:33
Medlem
smokeymcpots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Det finns inte ett enda dödsfall i hela världen nånsin, där man har kunnat bevisa att THC skulle vara boven. Du lever i "denial" skapat av samhället och staten...

Ahh det va väl det jag trodde. Sökte på googel men hittade inga "dödsfall pga thc"

Det roliga e ändå att Konstaplarna går ut med att det vanliga dödsorsaken bland
haschrökare är självmord.
Man kan ju inte göra så mycket mer än o skratta åt dom.
Citera
2007-03-03, 17:38
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeymcpot
Ahh det va väl det jag trodde. Sökte på googel men hittade inga "dödsfall pga thc"

Det roliga e ändå att Konstaplarna går ut med att det vanliga dödsorsaken bland
haschrökare är självmord.
Man kan ju inte göra så mycket mer än o skratta åt dom.
Å andra sidan har jag för mig att självmord är en av de vanligaste (om inte den vanligaste?) dödsorsaken bland män i åldrarna 15-45 i Sverige. Så det låter ju inte helt fel om självmord faktiskt är vanligaste dödsorsaken bland stoners också. Det skulle förvåna mig om det var mindre vanligt med deprimerade människor bland stoners som i det övriga samhället.
Citera
2007-03-03, 17:45
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Å andra sidan har jag för mig att självmord är en av de vanligaste (om inte den vanligaste?) dödsorsaken bland män i åldrarna 15-45 i Sverige. Så det låter ju inte helt fel om självmord faktiskt är vanligaste dödsorsaken bland stoners också. Det skulle förvåna mig om det var mindre vanligt med deprimerade människor bland stoners som i det övriga samhället.

Det är säkert mindre vanligt med självmord bland stoners... jag rökte rätt mycket när jag var 19-23 och var rätt avtrubbad. Vanliga vardagsbekymmer bekom mig inte alls. Blev jag led och less på tillvaron bytte jag bara weed...
Nu kan ju inte jag representera resten av alla stoners men flera av mina inrökte polare var som jag..
Citera
2007-03-03, 17:57
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Många, många.

beror iofs på vad man räknar som orsaken till dödsfall. Om du syftar på överdos så har du rätt, men sen bör man kanske ta och kolla på saker som cancer och andra lung sjukdommar man borde kunna få då det utlöses mycket kolmonoxid m.m.
Citera
2007-03-03, 17:58
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp

vanligaste dödsorsaken öht. i sverige om jag inte har fel. Dör mer människor till följd av självmord än vad det gör i trafiken iaf.
Citera
2007-03-03, 18:04
Medlem
Vilsens avatar
Har för mig att självmordstalet är runt 1500 per år, och det stiger hela tiden.
Märkligt att de inte hittat på en nollvision där

Dödstal för alkohol och tobak kan man dock inte lita på till 100% då staten har ett intresse i hur siffrorna presenteras, man verkar mot dem men samtidigt tjänar man en jävla massa pengar på dem.
Citera
2007-03-03, 18:22
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazipolizei
beror iofs på vad man räknar som orsaken till dödsfall. Om du syftar på överdos så har du rätt, men sen bör man kanske ta och kolla på saker som cancer och andra lung sjukdommar man borde kunna få då det utlöses mycket kolmonoxid m.m.
Jovisst, men det som då syftas på är ju själva röken. Vad du än röker så är det ju farligt för lungorna. Dock är det en stor skillnad på mängd rök du får i dig jämfört med tobak. En cannabismissbrukare röker kanske 1 till 2joints medans tobaksmissbrukare (om det nu heter så...) röker ett paket om dan.
Kort sagt, jag tror att cannabis är ganska så mycket ofarligare än tobak, och att inte speciellt många dör pga av det...
Citera
2007-03-03, 18:36
Medlem
Beror ju på hur man ser det.
Om man menar döda pga förgiftning av THC så tror jag inte att du hittar ett enda i Sverige (det är i princip omöjligt att överdosera så till den grad att du dör).
Däremot kan du säkert hitta en del dödsfall där människor varit påverkade i samband med t.ex. bilkörning.
Citera
2007-03-03, 18:39
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Jovisst, men det som då syftas på är ju själva röken. Vad du än röker så är det ju farligt för lungorna. Dock är det en stor skillnad på mängd rök du får i dig jämfört med tobak. En cannabismissbrukare röker kanske 1 till 2joints medans tobaksmissbrukare (om det nu heter så...) röker ett paket om dan.
Kort sagt, jag tror att cannabis är ganska så mycket ofarligare än tobak, och att inte speciellt många dör pga av det...

men suck fattar du öht vad jag skrev? det handlar inte om vilket som är farligare än vad. Vafan är det för problem med CB rökare och kunna se saker objektivt?
Ja ok det är ofarligare än tobak, men det betyder inte att man inte kan få livshotande sjukdomar till följd av det.
Summa summarum: Man kan dö av för hårt CB användande, visst risken är minimal men att den inte existerar är ju lite dumt att påstå.

För övrigt så dom siffrorna där det står hur många som dör till följd av alkohol varje år är det som sagt TILL FÖLJD AV. Dvs det behöver inte vara överdos, utan det räcker att man kör rattfull och kör ihjäl sig så räknas det till statistiken.
Samma sak borde därför göras med CB och då blir dödstalen aningen högre än 0.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in