2007-03-03, 16:34
Medlem
bästisweedens avatar
har funderat över det här ett tag och måste bara kolla om någon vet.

jag älskar spaghetti men andra pastasorter tycker jag är vidriga, blir alltid gnäll när jag insisterar och ber om att det som ska kokas ska vara spaghetti istället för fjärilar eller annat, "det smakar ju likadant" får jag höra och ingen tar mig på allvar.

är det psykiskt tror ni? att jag är positiv till spaghetti och intalar mig att andra pastasorter ska smaka dåligt?

eller kan det bara vara så att spaghetti är smalare och blir mer "kokt" (jag föredrar ganska igenomkokt men inte överkokt) jämfört med andra pastasorter som är lite större och tjockare - att det inte kokas ordentligt och mitten förblir lite "degig" vilket jag också tycker att andra pastasorter än spaghetti smakar - degigt och alldeles för mycket pasta-smak. medan spaghetti ger perfekt smak..

beklagar om tidigare trådar om detta funnits men det betvivlar jag... fast vad vet jag, kanske fler som också tycker lika
Citera
2007-03-03, 19:30
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Hur det än är så håller jag med dig, spagetti är i alla avseenden överlägsen all annan pasta. Spelar ingen roll vilken sås man har så smakar den bäst till, hör alltid tjat om "till den och den såsen ska man ha tagliatelle för såsen fastnar bättre" osv eller klassikern att man ska ha penne pasta till köttfärssås för såsen blandar sig och fastnar i rören lättare.
Enligt mina smaklökar är det bullshit, spagetti är det rätta valet, lagomt mycket pasta till lagomt mycket sås vid varje tugga man tar, dessutom ser det bäst ut.

Ideal makaroner är undantaget som bekräftar regeln, man måste ha dom till stuvade makaroner.
Citera
2007-03-03, 19:52
Medlem
Squalos avatar
Om du pratar om köpt lågprispasta så är det 0 skillnad mellan dom olika sorterna. Dom är bara mjöl och vatten allihop. Bara inbillning.

Om du pratar riktig pasta så beror det på ditt recept. Hur din familj föredrar pastan vet inte jag, men då kan det ligga lite sanning i.
Citera
2007-03-03, 20:08
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Om du pratar om köpt lågprispasta så är det 0 skillnad mellan dom olika sorterna.

Naturligtvis spelar det roll hur stora delar pastan är uppdelad i. Jag föredrar också spaghetti, ju större pasta desto sämre. Stora pastaklumpar är vedervärdigt, oavsett hur de är kokta eller vilken pastadeg man har utgått ifrån.

/capmac
Citera
2007-03-03, 20:14
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Naturligtvis spelar det roll hur stora delar pastan är uppdelad i. Jag föredrar också spaghetti, ju större pasta desto sämre. Stora pastaklumpar är vedervärdigt, oavsett hur de är kokta eller vilken pastadeg man har utgått ifrån.

/capmac
Nej, det spelar ingen roll om det är spagetti, farfalle, fusilli eller stora lasagneplattor.

Förmodligen kan ni två inte koka pastan.
Citera
2007-03-04, 02:25
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Nej, det spelar ingen roll om det är spagetti, farfalle, fusilli eller stora lasagneplattor.

Hur går man tillväga för att koka pasta på ett absolut optimalt sätt?
Citera
2007-03-04, 04:50
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Sedan ratt lange tillbaka kokar jag den normalt inte alls utan later den dra i varmvatten. Lat konstigt forsta gangen men fungerar utmarkt.

Gammal trad i amnet:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=150078
Citera
2007-03-04, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Stor kastrull, mycket vatten, mycket salt. Lägg ner pastan när det kokar ordentligt och sänk värmen något. Rör om då och då så att pastan inte klibbar ihop. Ta fram en stor spritpenna och måla över den utsatta koktiden på pastapaketet - man smakar sig fram till när pastan är färdig.

Ska du servera pastan till en bit kött, fisk eller kyckling så kan du gott ringla lite olja över den när du hällt av vattnet. Skall du servera pastan med en sås så ska du inte ha någon olja på pastan, då detta hindrar pastan från att suga upp såsen.
Citera
2007-03-04, 11:05
Medlem
bästisweedens avatar
Citat:

nej jag är säkert amatör på att koka pasta men som någon annan skrev så är det stor kastrull, handflata salt och kanske ett par minuter längre än vad som brukar stå på paketet...

barilla brukar jag använda, om det är bra eller dåligt vet jag inte då jag inte brukar se någon "exklusiv" pasta så jämfört med coops eller icas egna så smakar den iaf bättre.

vilka pastasorter är att föredra om man inte bara vill ha mjöl och vatten?

står fortfarande fast, spaghetti smakar inte deg alls på samma sätt som tjocka fjärilar eller skruvar gör, då känner man verkligen den vidriga smaken mellan tuggorna, långt ifrån så gott som spaghetti
Citera
2007-03-04, 12:34
Medlem
Klngs avatar
Taglitalle, spaghetti och risoni är de goda pastor som finns. Även barillas picolini (små varianter) kan funka med typ fjärilar.. Men stora penne är det vidrigaste som finns.
Citera
2007-03-04, 13:34
Medlem
ostz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Hur det än är så håller jag med dig, spagetti är i alla avseenden överlägsen all annan pasta. Spelar ingen roll vilken sås man har så smakar den bäst till, hör alltid tjat om "till den och den såsen ska man ha tagliatelle för såsen fastnar bättre" osv eller klassikern att man ska ha penne pasta till köttfärssås för såsen blandar sig och fastnar i rören lättare.
Enligt mina smaklökar är det bullshit, spagetti är det rätta valet, lagomt mycket pasta till lagomt mycket sås vid varje tugga man tar, dessutom ser det bäst ut.

Ideal makaroner är undantaget som bekräftar regeln, man måste ha dom till stuvade makaroner.

klart man kan ha vilken sås till vilken pasta sort som helst men frågan är om de blir rätt. allt beror ju på hur konservativ, regelrätt eller ovetande man är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in