• 1
  • 2
2007-03-03, 13:28
Bannlyst
Här har ni chansen att berätta vad just DU tycker..
Citera
2007-03-03, 13:31
Medlem
Att cannabis får en omprövning för att avgöra hurudvida det ska eller inte ska behålla sin illegala status.
Citera
2007-03-03, 13:41
Medlem
Droginformationen i skolor måste bli bättre och vetenskapligt förankrad så folk lär sig de riktiga effekterna av drogerna, än "just say no"-attityden.

Avkriminalisera bruket av alla droger. Fixa någon slags motsvarighet till systembolaget för cannabis.

Sen måste vården av opioidmissbrukarna bli mycket bättre, fria sprutubyten, enklare att få subutex och metadon utskrivet. Skriva ut apoteksheroin/morfin till de "hopplösa" fallen på livstid.

Det är de sakerna jag kommer på för tillfället... Vad skulle trådskaparen själv vilja se?

Edit: Även öppna upp forskningen på nytt för de psykadeliska drogerna. Jag tror att LSD har ett stort värde inom psykoterapin om det används under rätt former. Det är nog möjligt att vi även kan finna andra medicinska användingsområden för dem.
Citera
2007-03-03, 17:17
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag tycker man borde legalisera droger och sälja dem i vanliga butiker till personer över 18 år... Mervärdesskatten skulle vara 25%, som på andra varor... Biverkningar och faror skulle behöva stå på paketen, ungefär som med tobaksprodukter idag...

Sen så tycker jag alla borde få en vettig drogundervisning i skolan...
Citera
2007-03-03, 23:20
Medlem
berra12345s avatar
Legalisering av cannabis och liknande växter eller preparat med liknande verkan. Samtidigt ett fortsatt förbud mot heroin, kokain och liknande, då dessa är en väldans beroendeframkallande . På så sätt skulle den illegala drogförsäljningen minskas och människor hade kanske aldrig provat heroin och dyligt. Nu vet jag människor som tror att en relativt harmlös drog som marijuana har samma "farlighetsstatus" som den giftigaste svampen, sorligt
Citera
2007-03-03, 23:28
Medlem
Squalos avatar
1. Legalisering av CB och andra lätta droger för fri försäljning.

2. Försäljning av halvlätta droger på Systembolaget, t.ex. Tobak.

3. Inrättning av en databas och forskning om preparaten, där man anger hur farlig en drog är. Så vanligt folk kan kolla, och inte behöver förlita sig på vad hobbyister skriver på internet. Med biverkningar och vad man kan göra för att minska dom.

4. Sänkning av straff för bruk av även illegala droger. Även om det är olagligt att sälja dessa droger.
Citera
2007-03-03, 23:30
Medlem
organiss avatar
att ni lägger ner
Citera
2007-03-04, 09:52
Medlem
TomiXs avatar
Tobak på Systembolaget?

Det var det roligaste jag hört på flera veckor
Citera
2007-03-04, 11:46
Medlem
Göra det legalt att inneha för eget bruk samt att det skal vara lagligt att vara påverkad. Självklart inte när man kör bil men dom bör mäta hur stor mängd man har i sej, och basera straffet på det. Nu räcker det med att dom hittar spår av droger så är det kört.
Citera
2007-03-04, 12:09
Medlem
>>Operator<<s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukost
Här har ni chansen att berätta vad just DU tycker..
Synnerligen svår och extremt komplex fråga!

Många viktiga poänger är redan skrivna tidigare i tråden. Det finns i varje fall en hel del som talar för att en fundamental översyn av hela narkotikapolitiken bör göras inom ramen för dess effektivitet att förebygga skador rent folkhälsostrategiskt.

Trovärdigheten på dagens narkotikapololitik är väl inte ur någon aspekt speciellt hög, vilket är mycket beklagligt och leder/kommer att leda till en massa onödigt utanförskap, med all det för med sig i bagaget.

Det finns vissa aspekter talande för en total legalisering av alla rusmedel och det finns aspekter talande emot. Dock är det nog mycket viktigt att vi har en åldersgräns på droger så att barn inte hamnar i drogträsket som det är i dag.

Saknar tyvärr kunskap för att säga mer. Det vore bra med en utvärdering av samtliga illegaliserings och legaliseringskampanjer görs så att man ur kriminologisk, social och folkhälsostrategisk synvinkel kan börja att bedömma det hela från rimliga nivåer av sunt förnuft.
Citera
2007-03-04, 12:24
Medlem
Arthur Dents avatar
Jag önskar att hela narkotikafrågan frikopplas ifrån politikerna. Dessa tänker bara på röster i nästa val.
Tillsätt istället en grupp doktorer och forskare som får studera frågan och därefter genomföra de beslut som de anser vara bäst för folkhälsan.
Jag vet inte alls vad resultatet hade blivit, men det hade varit lättare att acceptera tex. nuvarande narkotikapolicy om den kunde backas av forskningsresultat och människor med insyn.
Som det är nu är det moraliska och ideologiska övertygelser som styr. Vi har alltså talibanstyre inom narkotikafrågor. Livsfarligt och skrämmande, människor dör och familjer krossas.

Ps. Björn Fries skulle nog må bra av en joint eller två.
Citera
2007-03-04, 17:40
Medlem
>>Operator<<s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkPotok123
Jag är inte för en "legalisering". Jag är för en serie reformer och forskningsprojekt som tillsammans kommer att göra en "legalisering" överflödig. Informera allmänheten grundligt i rekreativa drogers biokemi (i storleksordningen grundämne ända från grundskolan), initiera ett internationellt drogutvecklingsprogram (ett drogernas Apollo-projekt helt enkelt) för att ta fram säkra och hälsosamma alternativ till dagens rekreativa droger, dirigera över alla pengar från narkotikabrottsbeivring till narkomanvård, drogutveckling, droginformation och "harm reduction"-program (gratis sprutor, injektionsrum, regelbundna läkarbesök, renhetstester, utbildning i första hjälpen vid drogförgiftning, etc.); utveckla antidoter (ā la naloxon) till samtliga rekreativa droger för gratis utdelning; inled utskrivning av gratis droger utan indikering och praktisera icke-ingripande så att vanliga företag öppet kan producera och sälja droger, inte minst syntetiska alternativ till de droger var produktion skapar kaos och misär i vissa politiskt instabila delar av världen - detta för att göra den kriminella hanteringen olönsam och överflödig; och inled seriösa program för att rehabilitera och avmystifiera droganvändning - liksom psykofarmaka i allmänhet - i allmänhetens medvetande.

När dessa reformer och projekt har genomförts - notera: utan att en enda lag behövts ändras - kommer samhället inte längre att lida någon skada av droganvändning, utan tvärtom åtnjuta stora fördelar och vinster från den. En lyckligare, fredligare, arbetsammare och sundare befolkning, med en rationell och vetenskaplig syn på psyket och ett hälsosamt förakt för gamla fördomar om att droger med nödvändighet måste vara något främmande, onödigt och skadligt för en fullt frisk och sansad människa.

Om dessa saker genomförs så snart som jag hoppas, så kommer dina barnbarn, om du nu får några, att förhålla sig till din eftertraktade benso-heroin-alkohol-blandning som vi idag förhåller oss till alkohol som bedövningsmedel vid operationer eller trepanering som botemedel mot migrän. Varför ta preparat med en bara bråkdel av effekten och hundrafalt större risker, när man från grundskolan lärt sig precis hur farliga och oförutsägbara de kan vara, och det finns lååångt säkrare och effektivare alternativ, som dessutom är både billigare och lättare att få tag på? Heroin t.ex. kommer förmodligen vara ungefär lika lätt att få tag på om 25 år som idag phenmetrazin.

Var inte så fast i det förgångna, vetenskapen tar stormsteg framåt och vi kommer närmare och närmare ett genombrott på det här området för var dag som går. Vetenskapen kommer till slut kräva en förändring av samhällets inställning gentemot droger, och föreslå samma eller liknande förändringar som jag räknat upp ovan. Precis som det snart kommer en revolution i samhällets inställning till gentekniken (kloning, designer babies, kommersiell genscreening o.s.v.), en revolution som vi redan idag kan känna föraningar av, så kommer det snart en revolution på det psykomedicinska området. Det är oundvikligt.

Passar på och klipper in detta inlägget från en annan tråd, för att det passar så bra just här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in