2007-03-03, 12:15
Medlem
hookis avatar
Halloj!

Försöker hjälpa grannen med ett problem.
De har en Dell Dimension-nånting, bara ett par månader gammal.

För ett tag sedan flippade DVD-brännaren ut, när man skall bränna en film t.ex så tar det ca 45min även om man valt att bränna i 16x. Ofta så hänger den sig helt efter ett tag så man måste starta om datorn.

Det man ser i Nero är att buffernivån för brännaren går upp och ner hela tiden.

Jag har pratat med Dells support och de har skickat en ny brännare, det blev samma fel, jag formaterade datorn som de föreslog, samma fel

Nån som har en idé? Har inte buffernivån nånting med minnena att göra?

Snälla hjälp mig innan jag kastar ut den genom fönstret
Citera
2007-03-03, 12:25
Medlem
BlåTomtes avatar
Är det en bra snabb burk han har?

Om inte kan det vara skadat minne, eller klusterfel på HD. DVD- brännar programmet brukar ju anpassa sig till vad datorn kan prestera.
Citera
2007-03-03, 12:31
Medlem
hookis avatar
Har inte spec på datorn framför mig för jag är inte där nu, men det är en snabb maskin 2048 i ram vet jag iaf...
Kan jag köra nåt program som kontrollerar och letar efter fel eller nåt?

Han hade fått nåt annat telefonnummer av supporten som vi skulle ringa , men tror inte de finns på plats på helgen.
Citera
2007-03-03, 12:46
Medlem
BlåTomtes avatar
Ok.

Tänkte på en annan sak när han satte dit brännaren så kanske han använde en gammal idekabel som han hade, han måste ju ha en ny ide100 eller var de heter... kan det vara det tro, för då prestera ju den inte vad den är gjord för.

Sällan det händer men det finns ett program som heter memtest som man bota från en cd.

Sök på Goggle och du finner direkt.
Citera
2007-03-03, 13:05
Medlem
hookis avatar
Det var jag som bytte bännaren, bara ut med den gamla och in med den nya.
Datorn är ju inte mer än ett par månader gammal och killen på Dell som skickade den nya kollade så att den var kompatibel med datorn....

Ja ja , jag ska se om jag får tag på dom idag och rapporterar här sen om vi får rätt på det....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in