Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-05-26, 13:18
Medlem
woofers avatar
Personligen skiter jag fullständigt i om en patient förstår vad som står i dennes journal. Journalen är inte till för patienten så vill denne förstå den så får den väl be någon läkare att förklara.

Jag kan hålla med om att det är väldigt olyckligt om en LS gör egna tolkningar av det läkaren sagt och själv kommer till en annan slutsats om vad som ska skrivas i en journal. Det som skrivs ska ju naturligtvis vara överenstämmande med vad som läkaren sagt eller anntecknat. Jag tycker dock fortfarande att det är positivt om utlåtandena i jornaler skivs så tydligt, standardiserat och begripligt som möjligt (för att annan sjukvårdspersonal ska förstå) En LS får väl ändå ha det goda omdömet att inte dra egna slutsatser om något är det minsta oklart vad som menats.

Om man som läkare har en LS som skriver journaler åt en så får man väl för i helvete läsa igenom vad denne skrivit efteråt så att LS verkligen skrivit det som menats och så att läkaren själv givit LS rätt information. Jag blir ärligt talet lite mörkrädd när jag hör om läkare som lejer bort allt journalskrivande och sedan inte enns kontrolerar att det blev rätt skrivet. Detta är väl en risk för patientsäkerheten om något?

Återigen ingen har svarat. Vad är en en LS roll? Dom har ju en förhållandevis lång utbildning så deras roll bör ju vara störe än att bara ta diktamen och renskriva? Poängen med att dom pluggar bland annat anatomi är väl för att dom ska förstå vad dom skriver och kunna reagera om nu lägaren skrivit något helt galet.
Citera
2007-05-26, 13:42
Medlem
fbes avatar
http://www.lernia.se/Utbildning/Kurser_och_utbildningar/Kvalificerad_Yrkesutbildning_(KY)/Erbjudande.asp?LKID=37&Header=0&Puff=0&Contact=1&B ack=1&EditMode=true&C=188844
http://www4.goteborg.se/prod/studium/webbplats/dalis2.nsf/535e371e7fd657aec1256a5c0045675f/315ccf081ca627d3c1256cd4003cbe71!OpenDocument
Citera
2007-05-26, 13:49
Medlem
Psykologen*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mariana
var "stöter du på" det??
var hittar du/ni gamla journaler att läsa?
Finns det någon bok utgiven med likn eller?
låter ju ganska underhållande ....
Eller är ni läkare alla ni som "stöter på" detta?
Frågor från en dumfull mariana
Finns i journalarkiven. Snart även på din dator, så du kan logga in och läsa din egen journal.

Man blir helt kallsvettig när man läser gamla journalanteckningar smo man skrivit för ett tag sedan. En sån enbarmelig smörja man författat. Pompös, värderande och nedsättande! Och man är glad att det fortfarande är en ytterst liten skara som får för sig att begära ut dem. (Trots att i princip alla har rätt till det.)
Citera
2007-05-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
http://www.lernia.se/Utbildning/Kurser_och_utbildningar/Kvalificerad_Yrkesutbildning_(KY)/Erbjudande.asp?LKID=37&Header=0&Puff=0&Contact=1&B ack=1&EditMode=true&C=188844
http://www4.goteborg.se/prod/studium/webbplats/dalis2.nsf/535e371e7fd657aec1256a5c0045675f/315ccf081ca627d3c1256cd4003cbe71!OpenDocument

Det är en KY-utbildning. Jag går medicinska sekreterarprogrammet i Örebro på 80 p högskolepoäng. Vi får bättre utbildning än KY utbildat folk och ska kunna kräva högre lön tack vare det. Det sista enligt den som håller i kursen. Sen är det en sak att kräva en lön av landsting och en annan sak att få det man kräver
Citera
2007-05-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykologen*
Finns i journalarkiven. Snart även på din dator, så du kan logga in och läsa din egen journal.

Man blir helt kallsvettig när man läser gamla journalanteckningar smo man skrivit för ett tag sedan. En sån enbarmelig smörja man författat. Pompös, värderande och nedsättande! Och man är glad att det fortfarande är en ytterst liten skara som får för sig att begära ut dem. (Trots att i princip alla har rätt till det.)

I allmänhet vet inte många vilka rättigheter de har.
Citera
2007-05-26, 14:05
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykologen*

Hmmm...ser inte fram mot den dag patienterna kan sitta hemma och läsa sin egen journal. Hur ska detta sluta? Hur många telefonsamtal om dagen kommer man att få från patientern som undrar över ditt och datt?
Citera
2007-05-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av servo
Men sen kommer det en konsult och använder andra termer. Ändrar du då också?

Det har hänt mig flera gånger att jag har dikterat "papiller u.a." och en läkarskreterare har skrivit "pupiller u.a.", jag har påpekat det och man har sagt "jag ändrade för jag förstod att du menade pupiller". Nej, det gjorde jag inte! HSAN hade haft synpunkter om jag bara hade kollat pupillerna istället för att ögonbottenspegla innan en lumbalpunktion.

Sådana ord kan lätt förväxlas. Lika lätt är det att förväxla ASA och ASAT(dock endast tills man slår upp i ett medicinskt lexikon och ser att det ena är en medicin och den andra inte är det) eller andra ord pga läkaren får för sig att sitta och äta yogurth under diktatet och sväljer när han hon pratar
Citera
2007-05-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
Hmmm...ser inte fram mot den dag patienterna kan sitta hemma och läsa sin egen journal. Hur ska detta sluta? Hur många telefonsamtal om dagen kommer man att få från patientern som undrar över ditt och datt?

Doktorerna får nog börja med att svara på frågan:Vad betyder palpera?

Sen kommer de att fråga femtielva frågor på vad diagnoserna betyder om de skrivits på latin
Citera
2007-05-26, 14:16
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Sådana ord kan lätt förväxlas. Lika lätt är det att förväxla ASA och ASAT(dock endast tills man slår upp i ett medicinskt lexikon och ser att det ena är en medicin och den andra inte är det) eller andra ord pga läkaren får för sig att sitta och äta yogurth under diktatet och sväljer när han hon pratar

Tja...en oundviklig konsekvens av våra arbetsförhållanden. Häromdagen arbetade jag först 08.00-16.00 på avdelning och sedan direkt till akuten där det var full rulle mellan 16.00-08.00. Dvs 24 timmar i sträck. Blev mkt youghurt under dikteringen...
Citera
2007-05-26, 14:24
Medlem
woofers avatar
Citat:
Tja...en oundviklig konsekvens av våra arbetsförhållanden. Häromdagen arbetade jag först 08.00-16.00 på avdelning och sedan direkt till akuten där det var full rulle mellan 16.00-08.00. Dvs 24 timmar i sträck. Blev mkt youghurt under dikteringen...

Förvisso OT och kanske eg grund för en egen tråd men detta låter ju knappast som något som främjar patientsäkerheten. Vet själv hur inteligent jag är efter att ha jobbat 16 timmar dom få ggr det förekommit. Finns det inga lagar som tvingar en läkare till en viss tids dygnsvila? Sådana regler finns ju för många andra yrken.
Citera
2007-05-26, 14:28
Bannlyst
Vem ber man om sin journal? Om man inte vill be sin läkare finns någon annan? Kan jag be receptionisten på hälsocentralen t ex? Eller en annan läkare?

OnT; hörde förr att förkortningen GK skulle stå för gnällig kärring, nån som vet om det stämmer? Allmän kommentar för kvinnor som söker läkarhjälp för de är besatta av läkare..
Citera
2007-05-26, 14:31
Medlem
Citat:

Gäller inte lagarna om dygnsvila i ditt landsting? Vill du ha ett tips hur du ska undvika att göra dina läkarsekreterare förbannade. Prata långsamt och agera inte kulspruta. Läkare som pratar fort gör att ls vill slita sitt hår. Hade en kollega i fredags som blev sur på läkaren som hon skulle skriva. Han bryter, hade dikterat halva bandet och pratade otroligt fort enligt sköterskan som kom in med bandet. Tog 1 h för henne att skriva 7 minuters diktering och då har hon jobbat några år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in