Citat:
Ursprungligen postat av irrenil
...men denna ilska alltså,,,,ingen kontakt alls,,,fast jag fick honom lugn genom sittning! Vad fan ska jag göra? Man skämmer ögonen ur sig ju!:-( MEN nu är det HAN som skäms...han ligger ensam (frivilligt) i ett mörkt rum o glor in i en vägg*s*)
För det första så skäms inte hundar.
de kan känna av om husse/matte är arg/sur/ledsen och agerar underdånigt för att inte provocera sin ledare.
Har just fått en likadan hund då jag är jourhem åt en förening som med förkärlek skickar problemhundar till mig.
Han blir likadan - ingen kontakt alls och hade han inte munkorg på sig skulle han knapra sönder mig i sin hets att få tag i den andra hunden.
Du har ett jättebra utgångsläge om du kan få honom lugn med "sitt" i alla fall. Och nu ska du gå till djuraffären och köpa dig en klicker
Lär honom att han, så fort han är duktig, får ett klick och en godis. Träna lite lydnad så att du får många tillfällen att berömma (klicka) honom. Som den Pavlos hund han är kommer han snart att lära sig att klick=godis.
Sedan börjar du klicka ute. Så fort han får syn på en hund, men INNAN han blir galen, så klickr du och ger honom en godis.
Håll koll på hans kroppsspråk - han ska ju inte få klick/godis för att han tänker elaka saker eller hotar.
Förhoppningsvis lär han sig snart att främmande hundar (kanske bara grå hundar?) betyder godis. Alltså är grå hundar något jättetrevligt.
Om du tycker att klickern är töntig/svår att ha redo så fungerar det lika bra med muntligt beröm och då kan du också börja träna på grå hundar med en gång.
Om han redan gått över gränsen, får du prova med "sitt".
Attackerar han, får du "tala" med honom. Ta tag i sidorna på hans hals (inte struptag, utan i skinnet). Stå nos mot nos och tala med låg röst om för honom vad fel han gör. Ju "dummare" han varit, desto längre tid talar du med honom.
Jag vet precis hur pinsamt det är och önskar dig lycka till.