2007-03-02, 21:28
Bannlyst
jag har en hund på 5 år som kan bli GALEN på vissa hundraser, spec. schnauzer och GRÅ! Fattar ingenting! MEN idag hände det igen....vi mötte en och min hund kastade sej fram i kopplet och var tvärilsk....jag fick min hund lugn, han satte sej ner och dom andra fick också sin hund att sätta sej o lugna sej! en tänkte jag att det var bäst att inte gå förbi dom på trottoaren så jag gick ut på gatan runt bilarna istället! Då fick min hudn ett vansinnesutbrott IGEN....jag ryckte inte i kopplet men hade det superkort...han t.o.m gjorde ALLT för att hugga MEJ i armen av ren ilska...han var alltså inte i "denna världen" ögonen "glödde" på honom. Detta är SÅ pinsamt! Det gäller bara schnauzer...fattar inte varför. ingen har gjort honom något...men denna ilska alltså,,,,ingen kontakt alls,,,fast jag fick honom lugn genom sittning! Vad fan ska jag göra? Man skämmer ögonen ur sig ju!:-( MEN nu är det HAN som skäms...han ligger ensam (frivilligt) i ett mörkt rum o glor in i en vägg*s*)
Citera
2007-03-03, 00:07
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrenil
...men denna ilska alltså,,,,ingen kontakt alls,,,fast jag fick honom lugn genom sittning! Vad fan ska jag göra? Man skämmer ögonen ur sig ju!:-( MEN nu är det HAN som skäms...han ligger ensam (frivilligt) i ett mörkt rum o glor in i en vägg*s*)

För det första så skäms inte hundar.
de kan känna av om husse/matte är arg/sur/ledsen och agerar underdånigt för att inte provocera sin ledare.

Har just fått en likadan hund då jag är jourhem åt en förening som med förkärlek skickar problemhundar till mig.
Han blir likadan - ingen kontakt alls och hade han inte munkorg på sig skulle han knapra sönder mig i sin hets att få tag i den andra hunden.

Du har ett jättebra utgångsläge om du kan få honom lugn med "sitt" i alla fall. Och nu ska du gå till djuraffären och köpa dig en klicker

Lär honom att han, så fort han är duktig, får ett klick och en godis. Träna lite lydnad så att du får många tillfällen att berömma (klicka) honom. Som den Pavlos hund han är kommer han snart att lära sig att klick=godis.

Sedan börjar du klicka ute. Så fort han får syn på en hund, men INNAN han blir galen, så klickr du och ger honom en godis.
Håll koll på hans kroppsspråk - han ska ju inte få klick/godis för att han tänker elaka saker eller hotar.
Förhoppningsvis lär han sig snart att främmande hundar (kanske bara grå hundar?) betyder godis. Alltså är grå hundar något jättetrevligt.

Om du tycker att klickern är töntig/svår att ha redo så fungerar det lika bra med muntligt beröm och då kan du också börja träna på grå hundar med en gång.

Om han redan gått över gränsen, får du prova med "sitt".
Attackerar han, får du "tala" med honom. Ta tag i sidorna på hans hals (inte struptag, utan i skinnet). Stå nos mot nos och tala med låg röst om för honom vad fel han gör. Ju "dummare" han varit, desto längre tid talar du med honom.

Jag vet precis hur pinsamt det är och önskar dig lycka till.
Citera
2007-03-03, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrenil
jag har en hund på 5 år som kan bli GALEN på vissa hundraser, spec. schnauzer och GRÅ! Fattar ingenting! MEN idag hände det igen....vi mötte en och min hund kastade sej fram i kopplet och var tvärilsk....jag fick min hund lugn, han satte sej ner och dom andra fick också sin hund att sätta sej o lugna sej! en tänkte jag att det var bäst att inte gå förbi dom på trottoaren så jag gick ut på gatan runt bilarna istället! Då fick min hudn ett vansinnesutbrott IGEN....jag ryckte inte i kopplet men hade det superkort...han t.o.m gjorde ALLT för att hugga MEJ i armen av ren ilska...han var alltså inte i "denna världen" ögonen "glödde" på honom. Detta är SÅ pinsamt! Det gäller bara schnauzer...fattar inte varför. ingen har gjort honom något...men denna ilska alltså,,,,ingen kontakt alls,,,fast jag fick honom lugn genom sittning! Vad fan ska jag göra? Man skämmer ögonen ur sig ju!:-( MEN nu är det HAN som skäms...han ligger ensam (frivilligt) i ett mörkt rum o glor in i en vägg*s*)

när hunden är i de stadiet är de försent...
så träna...
se till gå till nå ställe de finns många hundar.. kanske nån park där många rastar?
eller annonsera efter objekt...

när du promenerar se till hunden inte gå före dig.. den ska alltid gå bredvid eller efter dig...
andvänd små snabba ryck om den går före..., gör snabba vändningar se till den hänger med...
kopplet sträckt med avslappnad arm och du måste känna dig lugn o säker.. (hundar läser ägaren så snabbt du själv eg vet vad du tänker, så är du spänd blir hunden de...)
andvänd stryp långt upp på halsen (känsligare där men de ska inte vara heöt spänt o rycken ska vara små/korta)
möter du en hund så ska han inte titta på den ens, om han gör de så avled med ett snabbt löst ryck bara för avleda.. fortsätt eller vänd om om han inte vill lyssna... vänd tillbaka och så fort han tittar så ryck till och vänd...

klarar hunden de galant så beröm massor.. annars inte alls..

min hund gjorde så där jämt förut men andvände metoden och nu bryr hon sig inte längre...

tror du reagerade för mycket när den först gjorde så och nu förstärker du hundens reaktion med att bli spänd när ni möter vissa hundar, så sluta va orolig o spänd....

kanske dålig förklaring men förtydligar gärna...

ps
video
http://channel.nationalgeographic.com/channel/video/index.html?searchquery=PROGRAM-Dog%20Whisperer&fs=www9.nationalgeographic.com

walking opie sida 2.. finns säkert mer vidoos titta på..
Citera
2007-03-04, 00:26
Bannlyst
En sak som blir farlig är när folk använder Ceasar Milans metoder utan att ha läst på för 5 öre utan bara kollat programmen och tar efter..

Te.x Ett klipp där han använder el på en schäfer finns på National Geografic´s hemsida. Stackel har han använt vid ett flertal tillfällen. Att lägga halsbandet där uppe och korrigera som han gör anser inte jag vara "att påverka så mycket som möjligt just för att slippa bli för fysisk med hunden". Jag har sett skador som den behandlingen ger.
Var någonstans är det "hundspråk"? Milan kan mycket, har öga för att läsa hund och har ett pedagogiskt förhållningssätt till problemhundsägarna och ser var det brister (no shit Sherlock)

Nej. Man ska ha i åtanke oxå att det utspelar sig i USA där stackel och elhalsband är "vardagsmat". Men det slår fel när "Svensson" sitter och ser programmet och tror att h*n kan göra samma och få likadant resultat.

Hade jag varit du hade jag vänt mig till en som är utbildad för speciella behov och då gärna enmansträning.

Håller med Katarsis där också, en hund kan inte skämmas.. Fan att inte min scanner funkar. Jag har just läst en bra bok om hundars beteénden.. men iaf, där stod det varför dom inte skäms och bla bla..
Citera
2007-03-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W_T_F
En sak som blir farlig är när folk använder Ceasar Milans metoder utan att ha läst på för 5 öre utan bara kollat programmen och tar efter..

Te.x Ett klipp där han använder el på en schäfer finns på National Geografic´s hemsida. Stackel har han använt vid ett flertal tillfällen. Att lägga halsbandet där uppe och korrigera som han gör anser inte jag vara "att påverka så mycket som möjligt just för att slippa bli för fysisk med hunden". Jag har sett skador som den behandlingen ger.
Var någonstans är det "hundspråk"? Milan kan mycket, har öga för att läsa hund och har ett pedagogiskt förhållningssätt till problemhundsägarna och ser var det brister (no shit Sherlock)

Nej. Man ska ha i åtanke oxå att det utspelar sig i USA där stackel och elhalsband är "vardagsmat". Men det slår fel när "Svensson" sitter och ser programmet och tror att h*n kan göra samma och få likadant resultat.

Hade jag varit du hade jag vänt mig till en som är utbildad för speciella behov och då gärna enmansträning.

Håller med Katarsis där också, en hund kan inte skämmas.. Fan att inte min scanner funkar. Jag har just läst en bra bok om hundars beteénden.. men iaf, där stod det varför dom inte skäms och bla bla..

stackel är väl inte att rekommendera ..

och metoderna fungerar i de flesta fall...
kan man med klickerträning få en hel flock hundar följa med på promenad?

att man inte klarar av metoderna på egen hand beror oftast på att man inte har nån koll på vad ledarskap är...

självklart får man tycka vad man vill men en hundmorsa och en vargflock fostrar knappast med godis o klicker...
Citera
2007-03-04, 14:45
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
stackel är väl inte att rekommendera ..

och metoderna fungerar i de flesta fall...
kan man med klickerträning få en hel flock hundar följa med på promenad?

att man inte klarar av metoderna på egen hand beror oftast på att man inte har nån koll på vad ledarskap är...

självklart får man tycka vad man vill men en hundmorsa och en vargflock fostrar knappast med godis o klicker...

Naturligtvis kan man få en hel flock att följa med på promenad med godis och klicker.

Att man ska visa ledarskap genom hårdhet och att man ska fostra med fysisk styrka är ganska utlevat vid det här laget. Som sagt, titta gärna på hur hundar och vargar fostrar varandra. Valpar och unghundar kan nästan driva en vuxen hund till vansinne innan den reagerar - och då sällan med fysisk bestraffning.
Mellan vuxna är det också ganska sällsynt med fysisk kontakt - de klarar sig utmärkt med sitt språk.

Läs lite böcker skrivna efter år 1800, gå på hundkurser med utbildade ledare och närvara mer än gärna på evenemang med riktigt utbildade hundar (polis, agility, sökhundar, blindhundar osv) och kolla hur de har blivit uppfostrade.

Alla "tuffare" former av ledarskap och träning utförs av outbildade personer som inte hängt med i kunskapsutvecklingen.
Citera
2007-03-05, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Naturligtvis kan man få en hel flock att följa med på promenad med godis och klicker.

Att man ska visa ledarskap genom hårdhet och att man ska fostra med fysisk styrka är ganska utlevat vid det här laget. Som sagt, titta gärna på hur hundar och vargar fostrar varandra. Valpar och unghundar kan nästan driva en vuxen hund till vansinne innan den reagerar - och då sällan med fysisk bestraffning.
Mellan vuxna är det också ganska sällsynt med fysisk kontakt - de klarar sig utmärkt med sitt språk.

Läs lite böcker skrivna efter år 1800, gå på hundkurser med utbildade ledare och närvara mer än gärna på evenemang med riktigt utbildade hundar (polis, agility, sökhundar, blindhundar osv) och kolla hur de har blivit uppfostrade.

Alla "tuffare" former av ledarskap och träning utförs av outbildade personer som inte hängt med i kunskapsutvecklingen.

"tuffa" metoder behöver inte betyda att man spöar hunden och drar halsen ur led med stackel....

olika metoder för olika personer och hundar...

och vad man sen väljer är upp till var och en..

de som fungerar är ju bra..
och fungerar gör de när hunden lyssnar och gör de med glädje...?
Citera
2007-03-05, 12:30
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
när du promenerar se till hunden inte gå före dig.. den ska alltid gå bredvid eller efter dig...
Gäller detta generellt att hunden aldrig ska gå före? Varför är det dåligt i så fall?
Citera
2007-03-05, 22:28
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Gäller detta generellt att hunden aldrig ska gå före? Varför är det dåligt i så fall?

Nja, den äldre hunden ska lära sig att du styr tempot och därmed hur och vad hunden ska reagera på. Har du däremot en valp så krävs det tålamod, valpen vill lukta på allt nytt och bör då inte få kopplet intill husse/matte.

Katarsis

Du har mycket bra metoder. Tänkte på en sak, märker hundar av glädje och klapp av mig om jag använder mig utav av samma klapp och ord som när jag ger godis? Dvs blir det en positiv betingning? Eller är det klicker som gäller? Syftar givetvis på Pavlov och behavioristerna.

Försöker nämligen att få ett stimuli (kissa ute) till en god respons (godis) men betingas inte kissa överhuvudtaget som något positivt? Blir inte hunden galen på mig som förare när jag säger nej? Hon får givetvis bara godis när hon kissat ute och inte inne.

Undrar en sak till, när jag blir sur och säger nej förstår hon inte ibland även om nej fungerar i de flesta fallen. Hon skuttar runt i hemmet och leker rövare, när jag säger nej lugnar hon sig och lägger sig på sin plats, men så fort jag vänder ryggen till bär det av. Vad kan det bero på? Hon har mat, hon har ett ben och har varit ute.

Mvh
Citera
2007-03-05, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganjabarnet
Nja, den äldre hunden ska lära sig att du styr tempot och därmed hur och vad hunden ska reagera på. Har du däremot en valp så krävs det tålamod, valpen vill lukta på allt nytt och bör då inte få kopplet intill husse/matte.

Katarsis

Du har mycket bra metoder. Tänkte på en sak, märker hundar av glädje och klapp av mig om jag använder mig utav av samma klapp och ord som när jag ger godis? Dvs blir det en positiv betingning? Eller är det klicker som gäller? Syftar givetvis på Pavlov och behavioristerna.

Försöker nämligen att få ett stimuli (kissa ute) till en god respons (godis) men betingas inte kissa överhuvudtaget som något positivt? Blir inte hunden galen på mig som förare när jag säger nej? Hon får givetvis bara godis när hon kissat ute och inte inne.

Undrar en sak till, när jag blir sur och säger nej förstår hon inte ibland även om nej fungerar i de flesta fallen. Hon skuttar runt i hemmet och leker rövare, när jag säger nej lugnar hon sig och lägger sig på sin plats, men så fort jag vänder ryggen till bär det av. Vad kan det bero på? Hon har mat, hon har ett ben och har varit ute.

Mvh

Inte Katarsis men jag svarar ändå!
Hon lär sig snart att det är ute som ger resultat. Glad röst och klapp är definitivt en belöning.

Vad gäller det andra; hon är en valp? Kort och gott. De lever rövare mellan varven..

Har du funderat på vad du menar när du säger "nej" till henne? Vad är det för reaktion du vill skapa hos henne?
Citera
2007-03-06, 10:14
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:
Inte Katarsis men jag svarar ändå!
Hon lär sig snart att det är ute som ger resultat. Glad röst och klapp är definitivt en belöning.

Vad gäller det andra; hon är en valp? Kort och gott. De lever rövare mellan varven..

Har du funderat på vad du menar när du säger "nej" till henne? Vad är det för reaktion du vill skapa hos henne?

Tack.

Nu är jag ganska varsam med Nej och sedan belönar jag oftare då jag känner att belöningsmetoden ger mig resultat snabbare. Nej ska användas som ett helt absolut nej och all uppmärksamhet till mig, skulle det vara så att hon biter någon så ska ett nej lossa på henne. Så visst skrämmer jag in ett nej men samtidigt är det en hund man inte vill gulla med när hon är vuxen, utom måste vara bestämd (rottweiler).
Citera
2007-03-06, 19:02
Medlem
Citat:

Saken är ju den att ceasar själv aldrig tagit med stackel eller elhalsband, utan det har varit vad familjerna själva använt på hunden. Aldrig sett ett program av ceasar där han skulle ha föreslagit stackel eller elhalsband som lösning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in