2007-03-06, 20:40
Medlem
Viveqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjabarnet
Du har mycket bra metoder. Tänkte på en sak, märker hundar av glädje och klapp av mig om jag använder mig utav av samma klapp och ord som när jag ger godis? Dvs blir det en positiv betingning? Eller är det klicker som gäller? Syftar givetvis på Pavlov och behavioristerna.

Försöker nämligen att få ett stimuli (kissa ute) till en god respons (godis) men betingas inte kissa överhuvudtaget som något positivt? Blir inte hunden galen på mig som förare när jag säger nej? Hon får givetvis bara godis när hon kissat ute och inte inne.

Undrar en sak till, när jag blir sur och säger nej förstår hon inte ibland även om nej fungerar i de flesta fallen. Hon skuttar runt i hemmet och leker rövare, när jag säger nej lugnar hon sig och lägger sig på sin plats, men så fort jag vänder ryggen till bär det av. Vad kan det bero på? Hon har mat, hon har ett ben och har varit ute.

Mvh

Hon har nog bara inte förstått att nejet inte bara gäller just nu, utan i fortsättningen också. När du vänder ryggen till så tror hon att det är ok att fortsätta. Sånt får nötas in, till sist så förstår hon att det aldrig är ok att leka rövare inomhus.

Nej-sluta med vad du gör omedelbart, ska sägas direkt när hunden gör fel och inte ifall man ex. hittar en kisspöl i efterhand då förstår de inte.
På valpar så får man först lära dem innebörden utav ordet nej, genom att bryta beteendet åt valpen samtidigt som man säger nej.

Rumsrenheten verkar du träna bra, det är vanligt att det tar ett tag.
Citera
2007-03-06, 23:39
Bannlyst
..felpost..
Citera
2007-03-07, 00:25
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viveqa
Hon har nog bara inte förstått att nejet inte bara gäller just nu, utan i fortsättningen också. När du vänder ryggen till så tror hon att det är ok att fortsätta. Sånt får nötas in, till sist så förstår hon att det aldrig är ok att leka rövare inomhus.

Nej-sluta med vad du gör omedelbart, ska sägas direkt när hunden gör fel och inte ifall man ex. hittar en kisspöl i efterhand då förstår de inte.
På valpar så får man först lära dem innebörden utav ordet nej, genom att bryta beteendet åt valpen samtidigt som man säger nej.

Rumsrenheten verkar du träna bra, det är vanligt att det tar ett tag.

Mjo, jag förstår att man säger nej i samma stund som felet görs för annars kan hunden inte betinga "nej". Men kan en hund få för sig att om den kissar överhuvudtaget får godis? För jag använder godis som ett överaskningsmoment och inte som belöning hela tiden, vad är en belöning om man får den hela tiden?

Mvh
Citera
2007-03-07, 07:39
Medlem
Viveqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjabarnet
Mjo, jag förstår att man säger nej i samma stund som felet görs för annars kan hunden inte betinga "nej". Men kan en hund få för sig att om den kissar överhuvudtaget får godis? För jag använder godis som ett överaskningsmoment och inte som belöning hela tiden, vad är en belöning om man får den hela tiden?

Mvh

Det är nog möjligt, det är olika hur de generaliserar.
Kissandet är självbelönande, det är positivt betingat i sig själv att göra det.

Men nejar du kissandet inomhus och belönar det utomhus så ska det inte vara någon risk att belöningarna gör så att det tar längre tid för valpen att bli rumsren ifall det är det du menar.
Du kanske skulle variera belöningarna godis/leksak/rösten/gos etc., för att betinga med allmänt positivt och inte med en speciell belöning?
Citera
2007-03-07, 22:22
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viveqa
Det är nog möjligt, det är olika hur de generaliserar.
Kissandet är självbelönande, det är positivt betingat i sig själv att göra det.

Men nejar du kissandet inomhus och belönar det utomhus så ska det inte vara någon risk att belöningarna gör så att det tar längre tid för valpen att bli rumsren ifall det är det du menar.
Du kanske skulle variera belöningarna godis/leksak/rösten/gos etc., för att betinga med allmänt positivt och inte med en speciell belöning?

Det kommer med tiden. Jag börjar med att betinga positivt oavsett metod för att senare få fram att ett leende räcker, förhoppningsvis.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in