• 1
  • 2
2007-03-01, 21:57
Medlem
031s avatar
Hej.

Vad gör ni? Hur gör ni?
Varje svensk jag nånsin vart hemma hos har gjort sin pommes i ugnen och det har inte smakat lika gott som friterat men helt ok. Och dessutom fått svaret:
"Men jag har ju ingen fritös"

Haha, det räcker med en vanlig kastrull, lite olja och sen fritera dom..

Hur gör ni?
Citera
2007-03-01, 22:05
Medlem
WaRs avatar
Frityrolja + kastrull + metalldurkslag Blir så enormt mycket godare än ugnspommes.
Citera
2007-03-01, 22:43
Medlem
euromixerss avatar
Kör fritös, orkar jag inte det så kör jag det på plåt med matolja över.
Citera
2007-03-02, 00:58
Moderator
Popesizes avatar
Stekpannan. Detta är perfekt om man bara skall göra en portion.

Hög värme och mycket fett. Det blir inte friterat. Men det blir något liknande.
Citera
2007-03-02, 01:14
Medlem
DAKFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Stekpannan. Detta är perfekt om man bara skall göra en portion.

Hög värme och mycket fett. Det blir inte friterat. Men det blir något liknande.

Jag kör likadant, tycker det blir godast så
Citera
2007-03-02, 03:41
Bannlyst
Ugnsgjorda pommes är helt klart överlägsna friterade. Det blir så jävla fett i en fritös, i ungen så behöver man knappt tillsätta något matfett alls eftersom pommes är ganska feta i sig själv. Ugnslagade pommes är alltså avgjort mindre feta än friterade, vilket för det goda med sig att dom håller ihop bättre. Dessutom smakar dom potatis och inte fett som friterade lätt gör.

Ugnspommes för the vinst.

// Roger P.
Citera
2007-03-02, 03:52
Medlem
prettygirls avatar
Håller helt och hållet med Roger här.

I ugnen blir de som bäst, friterad mat är äckligt.
Citera
2007-03-02, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Ugnsgjorda pommes är helt klart överlägsna friterade. Det blir så jävla fett i en fritös, i ungen så behöver man knappt tillsätta något matfett alls eftersom pommes är ganska feta i sig själv. Ugnslagade pommes är alltså avgjort mindre feta än friterade, vilket för det goda med sig att dom håller ihop bättre. Dessutom smakar dom potatis och inte fett som friterade lätt gör.

Ugnspommes för the vinst.

// Roger P.
Fritera i rätt temperatur, fritera rätt mängd pommes åt gången och låt dem rinna av på hushållspapper så blir det inte särskilt fett. Ännu bättre är det såklart om du gör dina egna pommes och friterar. Bra mycket godare.
Citera
2007-03-02, 08:42
Medlem
Kobra_Kajs avatar
En fråga till er som friterar i kastrull eller stekpanna.
Skär ni upp potatis eller köper ni färdigstrimlad pommes?
Citera
2007-03-02, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra_Kaj
En fråga till er som friterar i kastrull eller stekpanna.
Skär ni upp potatis eller köper ni färdigstrimlad pommes?
9 gånger av 10 så gör jag egna pommes.
Citera
2007-03-02, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
9 gånger av 10 så gör jag egna pommes.
Är matlagning en stor del av din vardag? Hur många lagar du maten till? Du står väl knappast och tillreder pommes från scratch för en person varje gång? Hur gör du ditt kaffe? Klarar du att gör nåt så banalt som korv och makaroner eller gör du din egen korv och pasta 9 av 10 gånger också?

I matforat häpnas jag ofta vilka gourmeer här finns och hur de lagar sin vardagsmat, tror faktiskt många får sin mat serverad fortfarande och drömmer sig till hur de skulle vilja laga den perfekta internetmaten när de får sitt eget hem..
Citera
2007-03-02, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Är matlagning en stor del av din vardag? Hur många lagar du maten till? Du står väl knappast och tillreder pommes från scratch för en person varje gång? Hur gör du ditt kaffe? Klarar du att gör nåt så banalt som korv och makaroner eller gör du din egen korv och pasta 9 av 10 gånger också?

I matforat häpnas jag ofta vilka gourmeer här finns och hur de lagar sin vardagsmat, tror faktiskt många får sin mat serverad fortfarande och drömmer sig till hur de skulle vilja laga den perfekta internetmaten när de får sitt eget hem..
Ja, det tar ju jävligt lång tid att skölja av en potatis och skära den i stavar...

Varför köpa frusen potatis blandad med en massa skit för 20 spänn kilot istället för att ta den potatis man ändå har hemma?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in