Tjena.
Det är så att ja har en låt ,ja vill så gärna ta bort rösten och vill ba ha själva musiken ,
Måste ha den klar i morgon
Väldigt tacksam för svar!
Detta bör om källan är en mp3a vara omöjligt, iaf utan att förlora något mer än bara sången. (jag är helt oerfaren och bara drar slutsats efter vad jag tror är rätt.)
Jag tror det är rätt svårt att få bort all röst.
Det finns vissa program som påstår sig kunna filtrera bort vissa låtar som är inspelade i sterio.
YoGen Vocal Remover
Men lättast är om det är nån känd låt som redan finns som karaoke i tex mp3+g (en mp3 + en "textfil")
Men det är inte omöjligt att dämpa rösten, även om det förstör hela låten. Finns "karaokeprogram" som gör detta directstream, kvalitén blir dock värdelös.
Hehe, min gamla Sony bärbara mixer-kassettdäck-radio från 1984 har en sådan funktion som funkar ganska bra på vissa låtar. Hur pass mycket denna teknik har förbättrats sedan dess vet jag inte men tekniken som sådan är alltså inte ny. Jag minns att Rapport hade ett reportage då om just röstborttagning där de visade att rösten på en stereoinspelning kan tas bort om rösten är centrerad. Men minsta utsmetning i ljudet till vänster eller höger kunde sabotera ganska mycket.
Rent teoretiskt så borde det funka. Låt mig förklara:
Om man känner till EXAKT vilka frekvenser som ingår i själva sången så kan man sitta och pilla sig blå för att släcka ut dessa frekvenser. Detta tar TID samt du behöver i princip sitta och pilla på VÄLDIGT smalbandiga parametrar. Sen så behöver du även kunna lägga tillbaks de övriga instrumentens frekvenser i det utrymme som du tog bort. I dagsläget finns det INGEN vare sig hårdvara eller mjukvara som klarar av det.
Så nej, i ett praktiskt perspektiv så går det inte.
Och förresten så är din frågeställning inte särskilt originell. Frågan har tagits upp förr.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!