Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Hur är det med XWin, är det portat till några mainframeoperativ?
Det finns en XWin-portning till VMS som man brukade köra på Digital VAX:ar, så kunde man köra X-terminaler eller liknande på VMS. Fast nu är VAX/VMS obsolete...i alla fall, XWin är inte knutet till unix, utan finns på andra operativ också, därav min undran om IBM mainframar kan förses med X.
Digital hade något som hette Decwindows och som byggde på X10 (föregångaren till X11 vilket nog är vad du menar med XWin. Decwindows användes som fönstergränssnitt på gamla VMS-versioner. Till OpenWindows kom det en X11-baserad variant av Decwindows som jag inte minns vad den hette.
Det är lite fel att säga att det är en portning till VMS eftersom Xwindows utvecklades först under VMS och det är snarare unixversionen som är en portning från VMS. Har för mig att det var först X9 som kom till unix (Ultrix) och första färgversionen av X10 kom till Vaxstation II/GPX under VMS (som jag kört i många år).
IBM var också inblandad i X och portade det till sin AIX mycket tidigt. Dock vet jag väldigt lite om portningar till andra IBM-operativ och när det skedde.