• 1
  • 2
2007-03-05, 14:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Det är rätt bra maskiner, i alla fall IBMs, men priset var för högt för dem. Ofta blev det billigare att bygga ett kluster med RS/6000 under AIX än att lägga alla pengar på en s/390. Sedan är IBM lite speciella, de har egna lösningar på saker och ting, ofta bra, men udda, och därmed blir det dyrt.

Någon som har boffsat runt med z/OS? Finns det fönsterhanteringssystem typ X/Win, eller kör man Linux som sub-operativ och använder dess fönsterhanterare? 3270-terminaler, finns sånt längre? COBOL ?
DB/2 på AIX, jodå IBM portade den till AIX också, höll jag på med för 5-6 år sedan, den höll fortfarande måttet jämfört med Oracle och Sybase.
Eftersom IBM portade DB2 till alla möjliga plattformar (OS/2, AIX, MVS) så hade de ett datadelningsprotokoll som hette DRDA, där databasen kunde "flyta" runt på olika DB2 på olika plattformar. Fett! CICS var likadan, man kunde nästla transaktioner tvärsöver plattformar och propagera resultatet av transaktioner mellan maskinerna.

För ungefär 15 år sen så slängde man ut alla gamla 3270-terminaler på farsans jobb (det var iofs senaste modell med färgskärm, inte de gamla vita jätteterminalerna med grön skärm som såg ut att platsa i nån gammal SF-film). Man bytte ut mot 3270-emuleringskort på PC som kördes under Windows 3.11 och med XGA2-grafik som gav upp till fyra samtida 3270-fönster samtidigt på skärmen. Det var tider det..
Citera
2007-03-07, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
För ungefär 15 år sen så slängde man ut alla gamla 3270-terminaler på farsans jobb (det var iofs senaste modell med färgskärm, inte de gamla vita jätteterminalerna med grön skärm som såg ut att platsa i nån gammal SF-film). Man bytte ut mot 3270-emuleringskort på PC som kördes under Windows 3.11 och med XGA2-grafik som gav upp till fyra samtida 3270-fönster samtidigt på skärmen. Det var tider det..

Hur är det med XWin, är det portat till några mainframeoperativ?
Det finns en XWin-portning till VMS som man brukade köra på Digital VAX:ar, så kunde man köra X-terminaler eller liknande på VMS. Fast nu är VAX/VMS obsolete...i alla fall, XWin är inte knutet till unix, utan finns på andra operativ också, därav min undran om IBM mainframar kan förses med X.
Citera
2007-03-07, 12:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Hur är det med XWin, är det portat till några mainframeoperativ?
Det finns en XWin-portning till VMS som man brukade köra på Digital VAX:ar, så kunde man köra X-terminaler eller liknande på VMS. Fast nu är VAX/VMS obsolete...i alla fall, XWin är inte knutet till unix, utan finns på andra operativ också, därav min undran om IBM mainframar kan förses med X.

Digital hade något som hette Decwindows och som byggde på X10 (föregångaren till X11 vilket nog är vad du menar med XWin. Decwindows användes som fönstergränssnitt på gamla VMS-versioner. Till OpenWindows kom det en X11-baserad variant av Decwindows som jag inte minns vad den hette.

Det är lite fel att säga att det är en portning till VMS eftersom Xwindows utvecklades först under VMS och det är snarare unixversionen som är en portning från VMS. Har för mig att det var först X9 som kom till unix (Ultrix) och första färgversionen av X10 kom till Vaxstation II/GPX under VMS (som jag kört i många år).

IBM var också inblandad i X och portade det till sin AIX mycket tidigt. Dock vet jag väldigt lite om portningar till andra IBM-operativ och när det skedde.
Citera
2007-03-07, 15:59
Moderator
rancors avatar
Vi kört fortfarande ett kluster med Vax VMS på jobbet

Dock tittar vi på att virtualisera dem och lägga allt på en enda HP DL380 och samtidigt öka hastigheten med flera hundra procent.
Citera
2007-03-08, 13:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Vi kört fortfarande ett kluster med Vax VMS på jobbet

Dock tittar vi på att virtualisera dem och lägga allt på en enda HP DL380 och samtidigt öka hastigheten med flera hundra procent.

Det är väl OpenVMS? HP har ju annonserat ut virtualisering av OpenVMS, men jag har inte sett det i verkligheten. Våra VMS-system dog ju millenium-döden (man avvecklade dem till millieniumskiftet för att slippa alla ev milleniumproblem). Fast jag har några gamla mikrovaxar kvar i källaren som går att dra igång vid behov..

Vill man vara lite lat så finns ju SIMH som emulerar vaxar och en massa andra gamla burkar.
Citera
2007-03-11, 15:07
Medlem
Citat:
Digital hade något som hette Decwindows och som byggde på X10 (föregångaren till X11 vilket nog är vad du menar med XWin. Decwindows användes som fönstergränssnitt på gamla VMS-versioner. Till OpenWindows kom det en X11-baserad variant av Decwindows som jag inte minns vad den hette.

Det är lite fel att säga att det är en portning till VMS eftersom Xwindows utvecklades först under VMS och det är snarare unixversionen som är en portning från VMS. Har för mig att det var först X9 som kom till unix (Ultrix) och första färgversionen av X10 kom till Vaxstation II/GPX under VMS (som jag kört i många år).

IBM var också inblandad i X och portade det till sin AIX mycket tidigt. Dock vet jag väldigt lite om portningar till andra IBM-operativ och när det skedde.

Jo, AIX är väl en "naturlig" plattform kanske, har faktiskt ingen aning om man har gjort nåt liknande på MVS-ESA-OS/390, gamla s/38r och sånt. Tekniskt sett skulle det väl funka. Problemet var väl en gång i tiden att X-terminaler var så jävla dyra, det problemet har man ju inte idag.....
Citera
2007-03-12, 07:36
Moderator
rancors avatar
Citat:
Det är väl OpenVMS? HP har ju annonserat ut virtualisering av OpenVMS, men jag har inte sett det i verkligheten. Våra VMS-system dog ju millenium-döden (man avvecklade dem till millieniumskiftet för att slippa alla ev milleniumproblem). Fast jag har några gamla mikrovaxar kvar i källaren som går att dra igång vid behov..

Vill man vara lite lat så finns ju SIMH som emulerar vaxar och en massa andra gamla burkar.
Yepp.. OpenVMS

Vi kan inte avveckla våra, allt för mycket gammal mjukvara som snurrar och det skulle kosta för mycket att skriva om allt för annan miljö så vi måste ta med oss det innan hårdvaran blir för gammal.
Citera
2007-03-13, 17:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Jo, AIX är väl en "naturlig" plattform kanske, har faktiskt ingen aning om man har gjort nåt liknande på MVS-ESA-OS/390, gamla s/38r och sånt. Tekniskt sett skulle det väl funka. Problemet var väl en gång i tiden att X-terminaler var så jävla dyra, det problemet har man ju inte idag.....

S/36 och s/38 har alldeles för lite minne och prestanda för att man skall kunna köra X-klienter på dem, även om man kör mot X-terminaler (där X-servern körs i terminalen).

Den långsammaste datorn som jag hört haft någon form av x-klient igång är nog ABC1600 som dock körde en egen fönsterhanterare, men det gick att kompilera in en del X10-program på den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in