• 1
  • 2
2007-03-01, 20:15
Medlem
rolllers avatar
Nån som vet vad programmet som körs på IBM-stordatorer heter?
Citera
2007-03-01, 20:19
Medlem
Weaverworlds avatar
Antar att du menar vilket OS?
Finns ett gäng
http://www-03.ibm.com/systems/z/os/
Citera
2007-03-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolller
Nån som vet vad programmet som körs på IBM-stordatorer heter?

Beror på vilken IBM-hoj du menar. s/390rna är väl obsoleta numera, men man brukade köra MVS/ESA ovanpå OS/390 på dem, det kan vara z/OS som efterträtt OS/390. Tydligen kan man köra olika "partitioner" i operativet under Linux i sin tur.
z/VSE verkar vara nån slags efterträdare till VM/VSE, det är urgammalt, körs ovanpå VM (Virtual Machine).
Sedan finns ju de gamla AS/400 minidatorerna som brukar rulla under OS/400 men de är ju inga mainframes, inte heller RS/6000 under AIX (=IBM Unix).
Jag har inte hållt på med IBM-hojar på 10 år så det har nog hänt en del sedan dess.

Andra kända IBM-produkter är DB2 (SQL-baserad relationsdatabas), IMS (hierarkisk databas) och CICS (transaktionhanterare, påminner om Tuxedo och Encina).
Citera
2007-03-01, 22:30
Medlem
tapirs avatar
finns det fortfarande stordatorer, jag trodde det var något skämt i min lärobok lokala datanät
Citera
2007-03-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
finns det fortfarande stordatorer, jag trodde det var något skämt i min lärobok lokala datanät

Ja, det finns fortfarande stordatorer, på engelska kallade mainframes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mainframe_computer
Citera
2007-03-02, 16:36
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Jajamen, på nästan vartenda bank t ex står det nån gammal kärra och kör COBOL. Ingen vågar röra något sålänge det fungerar, så istället bygger man på en massa skal, t ex internetbanker mm.

Dock så kan man köra det mesta på dem i partitioner nuförtiden, t ex Linux och Windows. De flesta tillverkare rör ju sig mot virtuella maskiner så att hårdvaran blir ointressant.

Här har du IBM:s z-series:
http://www-03.ibm.com/systems/z/
Citera
2007-03-02, 17:24
Bannlyst
Är det bara ja eller känns det lite 80-tal??
Citera
2007-03-02, 20:29
Medlem
Citat:

Det är inget fel på stordatorer mer än prislappen. En s/390 kostade runt 40 miljoner för 10 år sedan, men då får du I/O-system som fortfarande är science-fiction på CP under Wintendo.
S/390 under MVS/ESA hade en käck C-kompilator, en helt ok Fortan77/Fortran90 kompilator och en SQL databashanterare, DB/2, som spöade allt och alla. Inget behov av COBOL om man inte hade lust, och det hade jag aldrig. Tyckte man att DB/2 var lite trött (hehehe) kunde man bygga CICS-program i C som i sin tur anropade DB/2 och andra icke-relationella databaser ... samtidigt! Kukade en uppdatering på t.ex. en hierarkisk IMS-databas ur, kunde man rulla tillbaka en uppdatering i en DB2 och vice versa.
Det trista var alla gamla sunkiga COBOL-program med 3270-terminalgränssnitt, men det var ju inget krav att det måste vara så. Det berodde mest på att programmeraridioterna var fullkomligt obildbara på modern teknik. Jag har varit inne på ett projekt där man splittat logik mellan stordator och CP med CORBA, just för att kunna ha kvar de superfeta datalagringssystemen som IBM mainframes hade - CICS, IMS och DB2 i kombination.

80-tal?? 80-tal var UNIX-eran, man hade till och med UNIX-mässor i Älvsjö.
Stordatorerna är 60-tal.
Citera
2007-03-02, 20:44
Bannlyst
Förlåt jag är inte tillräckligt gammal för det
Citera
2007-03-02, 22:22
Medlem
katten80s avatar
Citat:

haha tänkte samma sak men tydligen så finns dem på banker men mer och kör väl oftast något gammalt proprietärt unix.
Citera
2007-03-03, 16:18
Medlem
Det är rätt bra maskiner, i alla fall IBMs, men priset var för högt för dem. Ofta blev det billigare att bygga ett kluster med RS/6000 under AIX än att lägga alla pengar på en s/390. Sedan är IBM lite speciella, de har egna lösningar på saker och ting, ofta bra, men udda, och därmed blir det dyrt.

Någon som har boffsat runt med z/OS? Finns det fönsterhanteringssystem typ X/Win, eller kör man Linux som sub-operativ och använder dess fönsterhanterare? 3270-terminaler, finns sånt längre? COBOL ?
DB/2 på AIX, jodå IBM portade den till AIX också, höll jag på med för 5-6 år sedan, den höll fortfarande måttet jämfört med Oracle och Sybase.
Eftersom IBM portade DB2 till alla möjliga plattformar (OS/2, AIX, MVS) så hade de ett datadelningsprotokoll som hette DRDA, där databasen kunde "flyta" runt på olika DB2 på olika plattformar. Fett! CICS var likadan, man kunde nästla transaktioner tvärsöver plattformar och propagera resultatet av transaktioner mellan maskinerna.
Citera
2007-03-05, 07:36
Medlem
Försäljningen av stordatorer slår hela tiden nya rekord. Dessutom kan jag meddela att ibms senaste stordator har ny, snabbare central processor... nu körs den i hissnande 5 MHz.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in