2007-02-28, 13:42
Medlem
Tjena
Jag har hemma min vanliga dator (som jag surfar, spelar spel på osv.) och sen har jag en gammal burk (700 MHz el. likn.).
Istället för att slänga bort den där gamla burken har jag ett intresse i att kanske använda den, men jag behöver tips och råd om operativsystem.
I min vanliga dator har jag ingen tv-utgång, men det har jag i den gamla, därför skulle det vara kul att få igång den så att jag kunde kolla på filmer genom den på tv:n.

Nu är frågan, eftersom det är en såpass gammal burk, vad ska jag använda för OS?
Jag fick för mig att Linux kanske skulle vara bäst i det här fallet, men jag har noll erfarenhet eller koll på Linux så jag vet helt enkelt inte.
Ett system som inte är särskilt krävande men ändå väldigt funktionellt är vad jag är ute efter, och det har jag fått för mig stämmer ganska bra in på Linux.
(Värt att tillägga är att jag är inte den som har särskilt svårt att lära eller vänja mig vid olika system, så på den vägen skulle det nog inte vara några problem.)
Finns det bra program osv. för att kolla på film? codec? är det enkelt att flytta över bilden från datorskärmen till tv:n? osv osv.
Jag behöver tips!
Citera
2007-02-28, 14:43
Medlem
Ingen som har lite koll?
Citera
2007-02-28, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flaskbach
Ingen som har lite koll?

Är den på ca 700 så knalla iväg till onoff eller nåt och köp ram så du får minst 256 i minne och kör XP.
Citera
2007-02-28, 15:04
Medlem
Zibris avatar
VLC finns till linux och codecs finns det gott om. Angående att kolla på tv:n har jag ingen aning, eftersom jag själv inte har tv-utgång, och inte pallat bry mig
Citera
2007-02-28, 16:50
Medlem
Redbeards avatar
Jo då, det funkar fint att kolla på TV... nu för tiden. dock så är Nvidias drivisar mycket mycket bättre än ATis
Citera
2007-02-28, 16:54
Medlem
Citat:
I min vanliga dator har jag ingen tv-utgång, men det har jag i den gamla, därför skulle det vara kul att få igång den så att jag kunde kolla på filmer genom den på tv:n.

Nu är frågan, eftersom det är en såpass gammal burk, vad ska jag använda för OS?

Windows XP är jäkligt bra på sånt.

Citat:
Jag fick för mig att Linux kanske skulle vara bäst i det här fallet, men jag har noll erfarenhet eller koll på Linux så jag vet helt enkelt inte.

XP är definitivt vad du letar efter. TinyXP. Men, som ovanstående nämnde, se till att ha 256 meg ram annars kommer den att swappa en hel del.
Citera
2007-02-28, 16:56
Medlem
Zibris avatar
Jo, XP hade nog funkat.. Om man vill ha ett tekniskt underlägset operativsystem.
Citera
2007-03-01, 07:13
Medlem
Citat:
Ingen som har lite koll?

Jag har också en lite äldre dator, PII 400 MHz, 128 MB RAM.
På den slängde jag in FreeBSD med Xfce 4, och det funkar klockrent.
Citera
2007-03-01, 07:56
Medlem
ovopaxs avatar
Gå till http://distrowatch.org/ klicka dig runt till du hittar statistiken.
Där borde du hitta något i stil med Top 10 Multimedia Distros, sen är det bara att börja jämföra.
Citera
2007-03-02, 10:29
Medlem
http://thepiratebay.org/ -> TinyXP_Beast_Edition_(eXPerience)_06.06.06

Funkar klockrent och tar minimalt med system kraft.

//Nikke
Citera
2007-03-03, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Jo, XP hade nog funkat.. Om man vill ha ett tekniskt underlägset operativsystem.

Kul att sprida FUD, eller?
Citera
2007-03-05, 17:58
Medlem
ovopax: Tackar väldigt mycket för det där tipset! Tyvärr hittade jag ingen distrubution som riktigt passade mitt ändamål ändå. Men, av att läsa en del på de olika distrubutionernas hemsidor och på distrowatch.org, så har jag nu en hel del bättre koll på Linux faktiskt! Och det är ju inte helt fel heller det.

Tackar allihopa för svar!
Jag kommer att testa TinyXP och se hur väl det fungerar för mitt ändamål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in