2007-02-28, 11:21
Medlem
Lurvass avatar
Jag smyger in en liten fråga här istället för att starta en ny i Datorsäkerhet, hoppas det är okej.

Jag ska försöka ta och lära mig Linux, låna hem lite böcker och följa guider. Kan jag hoppa på Backtrack direkt eller tycker ni att jag ska börja med något annat, kanske mer grundläggande?

Vet faktist inte varför jag smutsar ner denna tråd och forum men offtopic, kunde väl ställt denna fråga i rätt forum... förlåt mig?
Citera
2007-02-28, 12:42
Medlem
RollerBoySEs avatar
Jag bröt ut detta inlägg till en tråd i rätt forum.

/Mod
Citera
2007-02-28, 12:57
Medlem
midnighttrains avatar
backtrack är på inga vis en nybörjardist.. utan backtrack är en dist för nätverksadministratören och "hackers".. om du vill lära dig linux så tycker jag du ska börja med något enkelt.. typ ubuntu/kubuntu eller opensuse.
Citera
2007-02-28, 13:44
Medlem
Zibris avatar
Backtrack är väl en live-cd dessutom? Vill du lära dig linux så bör du ha det installerat imho.
Citera
2007-02-28, 16:14
Medlem
yendors avatar
Backtrack är mycket riktigt inte en dist för att lära sig utan snarare ett verktyg för folk som sniffar på nätverket, knäcka trådlösa nät etc. etc.

Du har ett par bra sätt att lära dig linux på men det handlar mycket om envishet och att du anpassar dig till att leta information när du inte förstår eller lyckas.

Första vägen är den enkla men den kräver en önskan att lära sig.
Du installerar en av dom vanliga distarna och börjar leta och undersöka.
SuSE är mycket bra för dom som är mer åt server hållet till.
Ubuntu är väldigt bra för användare och har en enorm massa program tillgängliga.
Redhat är något av ett mellanting och passar för det mesta. Det är dessutom något av en standard att supporta för kommersiella företag och är en allround lösning.

Den andra vägen är associerad med blod svett och tårar och din utveckling kommer (om du är uppmärksam och orkar hela vägen) att få en mycket bättre grund för att förstå operativsystemets innre kärna.
Installera Gentoo utan installationsprogrammet. Det kräver att du gör det mesta manuellt och tar mycket lång tid jämfört med dom flesta andra distar. Du har en mycket tydlig manual att tillgå. Det är dessutom en installation mycket mycket nära kärnan vilket inte är bortkastat.
Slackware är en av dom absolut äldsta distarna och har i mångt och mycket behållit filosofin "if it works, don't mess with it". Man lär sig inte riktigt lika mycket med Slackware som med Gentoo men man får rejält med poäng med gamla rävar som vuxit upp på det

Hoppas det hjälper lite i ditt val.
Citera
2007-03-05, 00:37
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurvas
Jag smyger in en liten fråga här istället för att starta en ny i Datorsäkerhet, hoppas det är okej.

Jag ska försöka ta och lära mig Linux, låna hem lite böcker och följa guider. Kan jag hoppa på Backtrack direkt eller tycker ni att jag ska börja med något annat, kanske mer grundläggande?

Vet faktist inte varför jag smutsar ner denna tråd och forum men offtopic, kunde väl ställt denna fråga i rätt forum... förlåt mig?
Jag måste gå mot strömmen, jag andvände tidigare auditor och en tutorial i hacking vilket blev min första erfarenhet med linux, man lärde sig dom grundläggande sakerna som terminalen, redigering, kopiering, starta program. verkigen det mest simpla. Sen har det ju blivit lite annat sen dess. Nu sitter jag på en suse server och är otroligt nöjd
Citera
2007-03-06, 11:46
Medlem
Neths avatar
Tja, jag lyckades finfint med att köra Gentoo (stage3) som första dist. Otroligt mycket dokumentation och en riktigt fin installation handbook.

www.gentoo.org
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in