2007-03-01, 10:32
Citat:
Ja, hyckleri är inget som vi här uppe har patent på
Ursprungligen postat av vasile
Mycket lamm och fjäderfä där nere, kor är för dyrt att hålla i länder utan stora gröna betesarealer, och gris går bort av religiösa skäl, samt trikinproblem. Fast man har en del schysst fisk. Korven, merguez, var också bland de bättre. Finns väldigt mycket franska inslag i det nordvästafrikanska köket, ett slags franskt-iberiskt-afrikanskt-arabiskt crossoverkök.
Förvånande nog var couscous ganska dyr och lyxig mat, fast det kanske det blir med såpass mycket tillbehör och ingredienser.
Turkarna har lärt araberna att bränna raki förresten, fast på dadlar och inte på druvmäsk. Vete fan om det var gott egentligen, men starkt var det, runt 45-50%. Det är ju haram att dricka enligt koranen, men män brukade dricka allmänt när det inte är ramadan, även om man aldrig såg några berusade. Samma hycklare där som här...
Förvånande nog var couscous ganska dyr och lyxig mat, fast det kanske det blir med såpass mycket tillbehör och ingredienser.
Turkarna har lärt araberna att bränna raki förresten, fast på dadlar och inte på druvmäsk. Vete fan om det var gott egentligen, men starkt var det, runt 45-50%. Det är ju haram att dricka enligt koranen, men män brukade dricka allmänt när det inte är ramadan, även om man aldrig såg några berusade. Samma hycklare där som här...

Jag antar att den fisk du syftar på är den röda havsbarbelvarianten? Den är kanongod grillad. Korven som du nämner tror jag finns i invandrarbutiker om jag inte minns fel. Inget fel på den. Men återigen man tröttnar på smaken eftersom det ofta finns väldigt mycket spiskummin i den.
Rakispriten har jag också druckit en variant på. Fast den jag drack var klar och genomskinlig. Lite lustig eftersmak.
Jag måste erkänna att trots att couscous ibland är väldigt gott så skulle jag inte vilja äta den mer än kanske en gång i veckan. Inget slår EMÅ den vanliga kokepotatisen

~Paul~