• 1
  • 2
2007-02-27, 11:01
Medlem
jugges avatar
Jag har fått tag på någon variant av Couscous som är större än den vanliga.

Couscousen är kulor ca 5 mm stora..

Det står inget på påsen hur man ska tillaga den. ska man göra som med vanlig Couscous. Ska det vara samma mängd vatten som till den vanliga.

Nån som provat den och vet hur man tillagar den.
Citera
2007-02-27, 12:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugge

Det står inget på påsen hur man ska tillaga den. ska man göra som med vanlig Couscous. Ska det vara samma mängd vatten som till den vanliga.

De finns olika storlekar på kornen. Koka som vanligt, men lägg till en minut eller så.

~Paul~
Citera
2007-02-27, 14:56
Medlem
Seamus Costellos avatar
Den måste koka ett tag, några minuter. Minns inte exakt hur länge, men det räcker inte med att bara slå på hetvatten som med den vanliga.
Blanda i avocado, apelsinfileer, ruccola, plommon, massa olivolja och en rejäl klick Harissa. Ät med kött eller goda Merguezkorvar...
Citera
2007-02-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugge

Det är inte bulgur-vete du fått tag i möjligen?

Couscous är en slags väldigt liten pasta som man gör på pastadeg, inte några gryn. Bulgur är däremot krossade vetegryn.
Citera
2007-02-27, 16:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Det är inte bulgur-vete du fått tag i möjligen?

Couscous är en slags väldigt liten pasta som man gör på pastadeg, inte några gryn. Bulgur är däremot krossade vetegryn.
Om du läser mitt förra inlägg så ser du att jag nämner att det finns couscous med olika grynstorlek.

~Paul~
Citera
2007-02-27, 19:48
Medlem
krigsmans avatar
Couscous är en favorit till allt.
Hittade en sida med trevliga recept med couscous. http://www.dagensrecept.com/arkiv/ka...asta-couscous/

PS:Ett bra catering företag där jag är kund http://www.couscous.se
Citera
2007-02-27, 20:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsman
Couscous är en favorit till allt.
Hittade en sida med trevliga recept med couscous. http://www.dagensrecept.com/arkiv/ka...asta-couscous/

PS:Ett bra catering företag där jag är kund http://www.couscous.se
Håller med. Couscous med den röda ungerska paprikan, färska frästa champinjoner och bananschalottenlök samt finhackad Habanero är kanon

~Paul~
Citera
2007-02-28, 09:35
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Håller med. Couscous med den röda ungerska paprikan, färska frästa champinjoner och bananschalottenlök samt finhackad Habanero är kanon

~Paul~
Du måste ha nåt sött i också! Plommon... eller apelsinfileer och saften från apelsinen. Du måste! Inspirerad av tråden gjorde jag couscous igår till kompisarna, den ena åt som om han aldrig hade sett mat förr, och han hatar frukt i mat. Styrkan från harissan och apelsinen till det, oj vad gott!
Citera
2007-02-28, 10:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Du måste ha nåt sött i också! Plommon... eller apelsinfileer och saften från apelsinen. Du måste! Inspirerad av tråden gjorde jag couscous igår till kompisarna, den ena åt som om han aldrig hade sett mat förr, och han hatar frukt i mat. Styrkan från harissan och apelsinen till det, oj vad gott!
Låter väldigt gott Seamus. Skall provas nästa gång. Iof så är paprikan lite söt när den är tillagad men jag förstår vad du menar! Många marokanska och nordafrikanska rätter över huvud taget har ju en viss sötma i couscousen.

~Paul~
Citera
2007-02-28, 20:14
Medlem
Jag åt couscous i MArocko, de hade en kanelstång i, och russin, samt lammkött. Gott som fan.
Citera
2007-02-28, 20:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Jag åt couscous i MArocko, de hade en kanelstång i, och russin, samt lammkött. Gott som fan.
Japp, det är det vanliga. Fast handen på hjärtat. Man tröttnar ganska fort på det här eftersom det ofta (pga religion) inte finns så många alternativ.

~Paul~
Citera
2007-03-01, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Japp, det är det vanliga. Fast handen på hjärtat. Man tröttnar ganska fort på det här eftersom det ofta (pga religion) inte finns så många alternativ.

~Paul~

Mycket lamm och fjäderfä där nere, kor är för dyrt att hålla i länder utan stora gröna betesarealer, och gris går bort av religiösa skäl, samt trikinproblem. Fast man har en del schysst fisk. Korven, merguez, var också bland de bättre. Finns väldigt mycket franska inslag i det nordvästafrikanska köket, ett slags franskt-iberiskt-afrikanskt-arabiskt crossoverkök.
Förvånande nog var couscous ganska dyr och lyxig mat, fast det kanske det blir med såpass mycket tillbehör och ingredienser.
Turkarna har lärt araberna att bränna raki förresten, fast på dadlar och inte på druvmäsk. Vete fan om det var gott egentligen, men starkt var det, runt 45-50%. Det är ju haram att dricka enligt koranen, men män brukade dricka allmänt när det inte är ramadan, även om man aldrig såg några berusade. Samma hycklare där som här...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in