Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-26, 22:54
  #1
Medlem
Ska försöka beskriva så bra som möjligt..
Min cd/dvd-spelare har gett upp helt. När jag sätter in en skiva är det som att datorn inte fattar att det ligger en cd däri. När jag väl klickar på cd/dvd-spelaren i "Den här datorn" låser sig datorn och jag måste ta ur skivan för att allt ska funka igen.

Hur får jag det att funka igen?
Citera
2007-02-26, 23:25
  #2
Medlem
-VÄL DET ENKLASTE KNEPET?

Men först att, också enkelt, rakt, presentera problemet: att när signaturen troublesleeping här ovan, stoppar in en skiva i datorns CD/DVD-läsare, startar inte läsaren som vanligtvis. ..right?
Och också, att när troublesleeping sedan öppnar mappen Den här datorn och klickar på CD/DVD-läsarens ikon, ja då, som troublesleeping uttrycker det, låser sig datorn. Med att denna låsningen upphör då skivan tas ur läsaren. ..right?

Detta kan ju handla om att några databitar i det operativsystem programmet som ordnar med läsaren, har gått sönder. Och att med en om-lagring och installation av OS:et, blir grejen biff igen.
Eller att något likande har hänt med BIOS-programmet ...å då har jag ingen aning om vad man tar sig till.
Citera
2007-02-27, 00:02
  #3
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troublesleeping
Ska försöka beskriva så bra som möjligt..
Min cd/dvd-spelare har gett upp helt. När jag sätter in en skiva är det som att datorn inte fattar att det ligger en cd däri. När jag väl klickar på cd/dvd-spelaren i "Den här datorn" låser sig datorn och jag måste ta ur skivan för att allt ska funka igen.

Hur får jag det att funka igen?

Eftersom jag inte orkar läsa B-Os inlägg så svarar jag direkt istället. En DVD-spelare går till slut sönder. Jag trodde själv att sådana saker inte gick sönder under överskådlig tid, men uppenbarligen gör de det. Jag sitter själv med en CD-brännare och en DVD-spelare som givit upp på samma vis. DVD-spelaren tar CD-ROM-skivor, men bara DVD-skivor ibland. Är den på tjurigt humör så låser den hela "Den här datorn", precis som du beskriver det. M a o är jag pank och har ingen optisk läsare.

Den fina avslutningen är dock att en DVD-brännare inte kostar mer än 300-400 spänn. Det är överkomligt att köpa nytt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback