• 1
  • 2
2007-05-08, 17:39
Bannlyst
Jag stjäl tråden ett tag om det är lungt. Jag köpte några nybörjarcigarrer idag, men kunde inte hitta en snoppare? snoppar? Haha, lustigt. Hur som helst, till att börja med.. Går det att skära av på något annat sätt? Har för mig att cigarren krossas om man använder kniv eller liknande.

Alla tips uppskattas!

Dekkers.
Citera
2007-05-08, 21:21
Medlem
Det går bra att skära med vad som helst, bara verktyget är vasst och man är försiktig. Man behöver egentligen bara pilla bort det allra översta skiktet på huvudet, vissa gör detta med lillfingernageln eller tänderna!
Citera
2007-05-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karloskar
Är aficianado själv.

1. Köp inte från USA. De har handelsförbud med Kuba vilket gör den marknaden helt snedvriden.

2. Snoppar gör man alldeles i slutet av cigarren. Man kan även gör hål med en använd patron.

3. Cigarrummet har höga priser.

4. Köp handrullade longfillers - dessa är godast.

5. Kolla in http://www.gandaf.com/ De har mycket bra grejer, till mycket bra priser. Irene rekommenderas!

6. Kubaner är generellt ganska starka och inget för nybörjare.

7. Rök aldrig då du egentligen inte har tid. Att röka cigarr är terapi.

8. Vissa cigarrer är stängda i båda ändarna. Snoppa enbart ena sidan.

9. Välkommen till en underbar värld av cigarrer!

11. Finns ingen 10.

12. Kom på. Köp ett startkit med humidor. Cigarrer måste ha ett hem. Med rätt fuktighet håller de sig mellan 1 - 40 år.

Tror du fick med alla punkter sen kan man nog gå lite djupar in på alla dom som priser till exempel
Citera
2007-05-09, 14:35
Medlem
Mina inlägg i tråden http://www.flashback.org/showthread.php?t=479554 kompletterar ganska bra, om jag får säga det själv!
Citera
2007-05-12, 11:45
Medlem
Danals avatar
Med risk för att bli idiotförklarad så måste jag ändå fråga. Om man har en cigarr som har blivit lite torr, kan man mjuka upp den på nått sätt?

Hur menar folk som doppar sin cigarr i cognac? Hur får de cigarren lagom fuktig sedan?

Kanske bara är en massa BS som jag hört men är tvungen att fråga....
Citera
2007-05-13, 19:40
Medlem
En cigarr som har torkat ut helt kan återfuktas igen genom att man lägger den i en humidor eller plastlåda med en relativ fuktighet på 60-70 % (själv föredrar jag 65 % RH). Rätt fukthalt får man lätt med humibeads från http://www.heartfeltindustries.com/products.asp?cat=14

Men, en helt uttorkad cigarr spricker lätt om man lägger ner den i fuktig miljö. För att förhindra detta kan man göra uppfuktningen långsammare och därmed mer skonsam genom att lägga den torra cigarren i en plastpåse som endast är öppen i en smal springa innan man lägger in påse med cigarr i humidoren eller plastlådan ("plastidor" brukar detta utmärkt fungerande alternativ till humidor kallas!).

Observera att en cigarr som varit helt uttorkad under en längre period ofta inte blir lika bra som den skulle kunna har varit om den inte misshandlats genom uttorkning!

Det där ofoget att doppa huvudet på cigarren i cognac eller annan dryck är ren idioti som endast försämrar smakupplevelsen! Cigarrens huvud ska vara torr och inte saggig, vare sig av saliv eller cognac!
Citera
2007-05-14, 20:59
Medlem
Danals avatar
Tack för svaret....
Citera
2007-05-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr_tobbe
Har börjat att intressera mig för cigarrer och dess coolhetsfaktor.
Jag har Cigarrummet i närheten och har kikat lite på deras budgetcigarrer, och det verkar helt klart som att man kan få en handrullad trevlig lite sak för runt 30-40 kr.

Det som jag undrar är om detta är något att satsa på som förstagångscigarrer?

Personliga tips från deras sortiment eller andra affärer?

Hur stort hål ska man snoppa, för man snoppar väl där man ska "suga" så att säga?
Är alla cigarrer "öppna" där man ska tända på, eller behöver man snoppa där ibland också?

Tips på nybörjarcigarrer inom ett överkomligt prisintervall:

- Private Stock
- Medium Filler
- Bundle Selection
- La Flor de Cano

Tips på nybörjarcigarrer inom ett lyxigare segment:

- Zino Mouton Cadet
- The Griffin's
- Avo XO
- Santa Daminana

Dessa cigarrer har jag valt därför att de är milda och lätta att tycka om för den som ännu inte utvecklat sitt sätt att röka och sin färdighet i att upptäcka de komplexa smaker som kan finnas i en fyllig, mycket aromatisk cigarr.

Till sist vill jag säga att ta gärna till dig tips från andra, men upptäck cigarrer på egen hand, de enda cigarrerna som är "något att ha" är de du tycker om, det finns inga regler!

/P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in