2007-04-29, 16:50
Medlem
Maldorors avatar
På den tiden jag var tät, köpte jag mig gärna en cigarr från Brobergs. Några av märkena var H. Upmann, Cohiba, Davidoff, Montechristo, där den som särskilt etsade sig fast i mitt minne var den sistnämnda.

Jag tog för givet att alla cigarrer brinner jämnt, har en balanserad och fin doft, smakar bra och har en god karaktär och allt sådant; att den håller sig kvar i minnet och på ett sätt berikar livet.

Nu senast köpte jag några serier billigare cigarrer, mest på kul (och för att jag är pank) för att se hurdant enligt kännare "dåliga" cigarrer smakar. Skillnaden var enorm! Den jag köpte brann ojämnt, smakade svampigt, kändes torr och knappast handrullad (vilken den utger sig för att vara), inget fanns kvar varken i smak eller minne då sista puffen blåste iväg...

Myten är alltså sann - allt det arbete som ligger bakom en välgjord cigarr skiljer och utmärker sig något vansinnigt från de övriga sorterna, helhetsintrycket är totalt annorlunda, det är som att jämföra pop med klassisk musik, som dag och natt!

Det som förbluffar mig kan alltså sammantaget summeras till den oerhörda distinktion, som råder emellan lågbudget och de dyrare sorterna. Jämför med t ex märkeskläder, där man köper i princip samma plagg fast flera hundralappar dyrare om det är ett visst märke. Det var så jag trodde det var med cigarren - man betalar för ett visst märke, och får i princip samma sak som ur lågbudgetskategorin.

Mitt råd är att det lönar sig att köpa en fin cigarr hellre än fem, ja kanske tio halvfabrikat i närmaste turkkiosk. Njutningarnas njutning - den dyra cigarren - legenden är sann.
Citera
2007-04-30, 00:15
Medlem
Mnja...

Jag håller med dig om att man ofta får vad man betalat för när det gäller cigarrer. Men, vet man bara vad och var man ska handla så väntar en finfina cigarruplevelser som ofta är i paritet med eller till och med bättre än de klassiska kubanska cigarrmärkena!

Idag finns det dessutom diverse vanisnnigt högt prissatta specialcigarrer som är allt annat än prisvärda. Jag rökte t.ex. en Gurkha Legend Titan (som kostar ca 1000 kr/st i Sverige men "bara" från $16 och uppåt på nätet!) som i princip var närapå smaklös och hade en usel konstruktion!

Botaniserar man på nätet kommer man att finna att man sällan behöver betala mer än omkring 40 kr/st för att få en riktigt fin cigarr. Låter man dessutom lagra dessa några år har man riktiga kanoncigarrer!

Några av mina egna ickekubanska favoriter är:

Arturo Fuente Chateau Fuente Sun Grown Robusto
Bahia Gold maduro Churchill
Bolivar Fuerte No. 554 maduro (heter numera Bolivar Cofraida!)
C.A.O. Brazilia Piranha
Camacho Corojo Diploma
Camacho Corojo Monarca
Carlos Toraño Signature Collection Toro
Don Pepin Garcia Blue Label Imperiales
El Rey Del Mundo Rectangulares maduro
Gran Habano Corojo #5 Churchill
Gran Habano Habano #3 Churchill
Hoyo De Monterrey Dark Sumatra Ebano
Indian Tabac Super Fuerte Robusto natural
Joya de Nicaragua Churchill
Joya de Nicaragua Celebracion Consul
La Aroma De Cuba Corona Minor
La Eminencia Fancy Cubanitas maduro
La Flor Dominicana Double Ligero Chisel
La Gloria Cbana Wavell maduro
Montecruz Negra Cubana Obsequio
Oliva Master Blends 3 Torpedo
Oliva Special S No. 4
Onyx Reserve Mini belicoso
Padilla Miami 8/11 Robusto
Padron Delicias maduro
Rocky Patel Vintage 1990 Churchill
Saint Luis Rey Belicoso maduro
Savinelli Liga Especial Robusto

Alla håller sig visserligen inte under 40 kr/st men dessa är otroligt goda och blir bara bättre och bättre med lagring!
Citera
2007-04-30, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Mnja...

Jag håller med dig om att man ofta får vad man betalat för när det gäller cigarrer. Men, vet man bara vad och var man ska handla så väntar en finfina cigarruplevelser som ofta är i paritet med eller till och med bättre än de klassiska kubanska cigarrmärkena!

Idag finns det dessutom diverse vanisnnigt högt prissatta specialcigarrer som är allt annat än prisvärda. Jag rökte t.ex. en Gurkha Legend Titan (som kostar ca 1000 kr/st i Sverige men "bara" från $16 och uppåt på nätet!) som i princip var närapå smaklös och hade en usel konstruktion!

Botaniserar man på nätet kommer man att finna att man sällan behöver betala mer än omkring 40 kr/st för att få en riktigt fin cigarr. Låter man dessutom lagra dessa några år har man riktiga kanoncigarrer!

Några av mina egna ickekubanska favoriter är:

Arturo Fuente Chateau Fuente Sun Grown Robusto
Bahia Gold maduro Churchill
Bolivar Fuerte No. 554 maduro (heter numera Bolivar Cofraida!)
C.A.O. Brazilia Piranha
Camacho Corojo Diploma
Camacho Corojo Monarca
Carlos Toraño Signature Collection Toro
Don Pepin Garcia Blue Label Imperiales
El Rey Del Mundo Rectangulares maduro
Gran Habano Corojo #5 Churchill
Gran Habano Habano #3 Churchill
Hoyo De Monterrey Dark Sumatra Ebano
Indian Tabac Super Fuerte Robusto natural
Joya de Nicaragua Churchill
Joya de Nicaragua Celebracion Consul
La Aroma De Cuba Corona Minor
La Eminencia Fancy Cubanitas maduro
La Flor Dominicana Double Ligero Chisel
La Gloria Cbana Wavell maduro
Montecruz Negra Cubana Obsequio
Oliva Master Blends 3 Torpedo
Oliva Special S No. 4
Onyx Reserve Mini belicoso
Padilla Miami 8/11 Robusto
Padron Delicias maduro
Rocky Patel Vintage 1990 Churchill
Saint Luis Rey Belicoso maduro
Savinelli Liga Especial Robusto

Alla håller sig visserligen inte under 40 kr/st men dessa är otroligt goda och blir bara bättre och bättre med lagring!

Tack för ett informativt inlägg!

Vilka cigarrer rekommenderar du till en yngling som vill testa på att röka cigarrer? Eller ska man börja med cigariller?

Är det komplicerat att lära sig att röka cigarrer? Det verkar vara en komplicerad process.
Citera
2007-05-01, 13:52
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Tack för ett informativt inlägg!

Vilka cigarrer rekommenderar du till en yngling som vill testa på att röka cigarrer? Eller ska man börja med cigariller?

Är det komplicerat att lära sig att röka cigarrer? Det verkar vara en komplicerad process.

Skriver ett svar även om frågorna inte är till mig.

Vilka cigarrer man börja med beropr på smak och om man röker/snusar sedan tidigare. Är man inte van till tobak, bör man nog välja en svag cigarr.
Romeo & Julietta framställer några väldigt goda cigarrer som inte är så starka. Gillar du starka cigarrer kan jag rekomendera Bolivar, Patarga och Ramon Allones.

Det är inte så komplicerat att röka cigarr. Mycket mindre komplicerat jämnfört med t.ex att röka pipa. Det viktigaste är att man tar det lungt. En cigarr skal njutas, inte rökas. Många nybörjare har allt för bråttom. 1-2 sug i minuten där man kan hinna med att smaka röken. Annars gäller det bara att få tag i en bra klippare och en bra lighter/tändstickor. Kom ihåg att en cigarr inte håller länge om den inte bavaras i en humidor.
Citera
2007-05-02, 16:12
Medlem
Giovanni,
Ledsen att mitt svar dröjt så länge!

Vad det gäller råd till nybörjare så finns det mycket att säga men precis som joppe nämner behöver det inte vara komplicerat.

För det första är de cigariller man lättast hittar i svenska butiker inte särkilt roliga och de kan också vara ganska stickiga och kanske inte något för en blivande cigarrist! Hos bl.a. Cigar Corner på Rådmansgatan i Stockholm har de ett bra utbud av cigariller (och "riktiga" cigarrer naturligtvis) som faktiskt smakar något. Själv tycker jag att C.A.O. Brazilia Cariocas och C.A.O. Italia Piccolos är trevliga cigariller med stor smak.

Men, låt oss bortse från minicigarrer och annat otyg och koncentrera oss på hur man röker vanliga men goda cigarrer lämpliga för nybörjare.

ATT KLIPPA CIGARREN
En cigarr måste som bekant klippas vid huvudet (den ände man har i munnen). Är man ovan kan det vara praktiskt att få det gjort i butiken. Man ska helst klippa så lite så att en del av skuldran, dvs den rundade kanten, blir kvar. På så vis riskerar man inte att klippa för mycket så att täckbladet (det yttersta tobaksbladet) rullar upp sig. (Den lilla tobaksrondell som täcker huvudet kallas capa och håller även kvar täckbladet!) En enkel dubbelgiljotin kostar oftast under 100 kr och duger gott i början. Vill man ha något mer avancerat (men dyrare!) kan man söka efter märkena Xikar och Palio som båda ger mycket fina snitt.

Punch cutters stansar hål i huvudet vilket ofta fungerar bra om man bara ser till att anpassa det färdiga hålet till cigarrens diameter. Ett för litet hål ger snabbt en ansamling av tjära vilket ger en fördärvad smak och dåligt drag! Punch cutters fungerar dock inte alls på cigarrer med spetsigt huvud (torpedos, belicosos och vissa perfectos), dessa måste klippas!

Cigarrsaxar är lite svåra att hantera och definitivt inget man bär med sig i fickan.

V-cutters används endast till billiga short filler cigarrer, dvs cigarrer fyllda med hackad tobak, och sådana finns ingen anledning att röka!

Se bild längst ner på följande sida för lite illustrationer: http://www.jrcigars.com/index.cfm?page=jrcu_cutting

ATT TÄNDA CIGARREN
Att tända en cigarr kan vara lite lurigt om man är utomhus där det ofta blåser. Väldigt få moderna cigarrister använder sig av cederträstickor idag vilket dock kan vara trevliga inomhus. Enklast är att använda en torchtändare av enkel modell (ger en svetsliknande låga) och glödga foten (den del av cigarren som antänds) genom att hålla cigarren i ca 45 graders vinkel mot lågan precis vid eller utanför lågans spets. Rotera cigarren försiktigt så att hela ytan börjar glöda. Håll cigarren mot läpparna och ta några första puffar samtidigt som man fortsätter att glödga ytan. (Akta så att du inte sveder cigarrens sidor!) När en låga flammar upp har man fått bra fyr. Kontrollera att hela ytan glöder genom att blåsa på foten. Korrigera med tändaren vid behov.

ATT PUFFA PÅ CIGARREN
En sak som jag personligen tycker är viktig är att inte slaska ner cigarrens huvud för mycket med saliv. Försök att röka torrt genom att inte föra in cigarren för långt i munnen utan mer kysa den, bildlikt talat alltså! En blöt cigarr smakar sämre, får ofta dåligt drag och ser rätt äcklig ut!

Lämplig puffrekvens kan variera med cigarrens dimension men 1-3 puffar per minut är det normala. Själv tar jag alltid dubbelpuffar genom att ta en liten förpuff först för att få igång glöden och sedan en längre men långsam riktig puff för att få maximal rökmängd.

Puffar man för hårt eller för ofta blir cigarren varm vilket ofta ger en kärv smak. Puffar man för sällan eller för försiktigt kan det bli problem med att hålla glöden igång.

VAL AV CIGARR
Vad man än har för erfarenhet eller preferenser är det viktigt att den cigarr man röker har bra drag, är stabiliserad vid korrekt fuktighet (60-70 % relativ fuktighet) och är tillräckligt lagrad! En ung cigarr kan smaka mycket gott men redan efter några månader kan de komma in i en så kallad sjuk period då de i bästa fall smakar sämre och i värsta fall som en död råtta som levt sitt liv i ett stålverk! De flesta cigarrer lagras både hos tillverkaren och återförsäljaren för att kunderna ska slippa uppleva detta men tyvärr är det inte alltid så. Kubanska cigarrer är kända för att ha extra tydliga sjukperioder och därför kan det vara värt att undersöka deras ålder om man prompt vill röka dessa.

Själv anser jag att en nybörjare inte nödvändigtvis måste börja med milda cigarrer. Det viktiga är att man inte börjar med starka eller sjuka cigarrer!

Några tips på bra cigarrer för nybörjare som man kan hitta i Sverige är:
Alonzo Menendes (Brasiliansk, rund och söt)
Cusano Corojo (Dominikanska Republiken, kryddig)
Flor De Selva (Honduras, torrare ton, elegant)
La Rica (Nicaragua, ingen typisk nicaraguan men rund och god)
Romeo Y Julieta Cedros De Luxe No. 3 (Kuba, klassisk kubansk smak, lite blommig)

Puh, det blev ett långt inlägg, jag tror det räcker så för tillfället!
Citera
2007-05-02, 22:40
Medlem
Star Treks avatar
Wow, det var mycket man inte visste om cigarrer som du tog upp Crazy Swede, du är min gud!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in