Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-26, 16:32
  #1
Medlem
SodRs avatar
Jag har en dator utan cd så jag tänkte installera windows från hårddisken istället så jag plockade ut hårddisken från datorn, satte in den i en annan dator där jag formaterade den till två partitioner; 1 ntfs och 1 fat32.

Jag dumpade winxp pro skivan på fat32 partitionen och startade datorn från win98se bootdisken och startade winxp installationen. Allt gick fint till en början installationen sade att "filer kopieras till hårddisken" och sedan efter det stod det att jag behövde starta om datorn för att installationen skulle kunna fortsätta.

Det gjorde jag men inte fortsatte installationen utan istället fick jag bara en svart skärm och ett blinkande "_". Gjorde om det en gång till och försäkrade mig att jag hade tagit bort disketten när jag startade men ingenting hände, bara sama "_"...

Vet någon vad som är fel/vad som skall göras?

Tack på förhand!
Citera
2007-02-27, 09:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodR
Jag har en dator utan cd så jag tänkte installera windows från hårddisken istället så jag plockade ut hårddisken från datorn, satte in den i en annan dator där jag formaterade den till två partitioner; 1 ntfs och 1 fat32.

Jag dumpade winxp pro skivan på fat32 partitionen och startade datorn från win98se bootdisken och startade winxp installationen. Allt gick fint till en början installationen sade att "filer kopieras till hårddisken" och sedan efter det stod det att jag behövde starta om datorn för att installationen skulle kunna fortsätta.

Det gjorde jag men inte fortsatte installationen utan istället fick jag bara en svart skärm och ett blinkande "_". Gjorde om det en gång till och försäkrade mig att jag hade tagit bort disketten när jag startade men ingenting hände, bara sama "_"...

Vet någon vad som är fel/vad som skall göras?

Tack på förhand!

Det är inte bara att den letar efter cd'n med XP på (som du inte har) och inte hittar sökvägen till partitionen med XP på?
Vet tyvärr inte hur man löser det om detta är problemet... Bara ett tips..

Kanske kan du låna cd-spelaren en liten stund från din polares dator?

En cd-spelare kommer du väl troligen att behöva förr eller senare så på nåt sätt får du nog skaffa en sådan hur som helst?
Citera
2007-02-27, 13:02
  #3
Medlem
SodRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Det är inte bara att den letar efter cd'n med XP på (som du inte har) och inte hittar sökvägen till partitionen med XP på?
Vet tyvärr inte hur man löser det om detta är problemet... Bara ett tips..

Kanske kan du låna cd-spelaren en liten stund från din polares dator?

En cd-spelare kommer du väl troligen att behöva förr eller senare så på nåt sätt får du nog skaffa en sådan hur som helst?

Jag har en, men dessvärre är datorn bärbar så det går inte bara att koppla in den :S Prövade med två fat32 partitioner och då fick jag i alla fall fram något: "Non system-disk or disk error" :S Dock så fungerar hårddisken utmärkt i alla andra datorer jag har prövat så jag undrar vad som är fel...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback