2007-02-26, 16:27
Medlem
miklons avatar
Jag har en burk med ett ATI FireGL 8800 (AGP), som jag förstår det finns det tre drivrutiner till ATI-korten: ati, radeon och deras egna proprietära drivrutin.

Vilken är lämpligast att använda? Just nu används ati, finns det någon anledning att använda radeon istället?

Edit: Kan väl tillägga att det gäller en maskin som kör Ubuntu 6.10 med Beryl som fönsterhanterare (XGL).
Citera
2007-02-26, 21:00
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har en burk med ett ATI FireGL 8800 (AGP), som jag förstår det finns det tre drivrutiner till ATI-korten: ati, radeon och deras egna proprietära drivrutin.

Vilken är lämpligast att använda? Just nu används ati, finns det någon anledning att använda radeon istället?

ati är bara en wrapper för de olika ATI-drivrutinerna i Xorg och XFree86. Den laddar alltså in radeon-drivrutinen automatiskt när du startar X.

Citat:
Edit: Kan väl tillägga att det gäller en maskin som kör Ubuntu 6.10 med Beryl som fönsterhanterare (XGL).

Om systemet funkar bra så föreslår jag att du undviker fglrx (ATIs egna proprietära drivrutin). Anledningen är att den är betydligt långsammare på 2D-operationer och inte stödjer AIGLX och rent generellt mer buggig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in